INSTITUT PENDIDIKAN GURU MALAYSIA
KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA Peperiksaan Ijazah
Sarjana Muda Perguruan
PROGRAM PENSISWAZAHAN GURU SEKOLAH RENDAH
Semester 7
PENYELIDIKAN TINDAKAN I-
BAHASA MELAYU PENDIDIKAN RENDAH (KAEDAH)
NO. KOD : BMM3113 TARIKH:
Jun 2013
IPG KAMPUS :
ARAHAN KEPADA CALON
1. Buku soalan ini mengandungi tiga bahagian:
Bahagian A : 20 soalan objektif Bahagian B : 4 soalan struktur
Bahagian C
: 3
soalan esei
2. Jawab semua
soalan dalam Bahagian A, Bahagian B dan dua soalan Bahagian C.
3. Jawab soalan:
Bahagian A pada kertas saranan jawapan yang disediakan.
Bahagian B pada ruang yang disediakan dalam buku soalan.
Bahagian C pada kertas jawapan yang disediakan.
4. Semua kertas jawapan hendaklah diikat bersama-sama buku soalan dan diserahkan
pada akhir peperiksaan.
BUKU SOALAN INI
MENGANDUNGI 14 HALAMAN BERCETAK DAN 1 HELAI KERTAS SARANAN JAWAPAN
BAHAGIAN A
( 20 markah )
Jawab semua soalan.
1. Antara yang berikut yang manakah yang berkaitan dengan pendekatan positivis?
A Memahami fenomena sosial
B Menggunakan sampel yang kecil
C Menerangkan sesuatu fenomena secara mendalam dan terperinci
D Bertujuan mendapatkan maklumat
dan fakta berkaitan sesuatu fenomena
2. Kajian ini digunakan untuk menerokai
dan mengenal pasti kesan sesuatu perlakuan ke
atas sesuatu tingkah laku sosial yang dikaji.
Penyelidik akan memberi
fokus kepada pembolehubah-pembolehubah yang boleh diubah melalui intervensi untuk mencapai matlamat yang dikehendaki.
Ciri-ciri
kajian di atas ada hubungan dengan
A penyelidikan asas
B penyelidikan gunaan
C penyelidikan penilaian
D penyelidikan
tindakan
3. Encik L, ingin membuat
penyelidikan tentang
pola punca
tekanan dalam kalangan
guru pelatih major bahasa Melayu semasa menjalani praktikum.
Apakah reka bentuk kajian yang sesuai digunakan oleh beliau?
A Kajian kes
B Kajian sejarah
C Kajian kolerasi
D Kajian eksperimen
4.
II Melaksanakan tindakan intervensi
III Menyemak perancangan dengan teliti
IV Merumus dan mengenal pasti
dapatan umum
V Membuat pemerhatian dan mengkaji kesan tindakan
A
|
I
|
II
|
III
|
IV
|
B
|
II
|
IV
|
III
|
I
|
C
|
II
|
I
|
IV
|
III
|
D
|
III
|
I
|
IV
|
II
|
5.
Rajah 1
Rajah 1 di atas, menunjukan
urutan penyelidikan tindakan yang betul bagi P,Q, R,
dan S berdasarkan Model Jack Whitehead (1988). Perkara
tersebut merujuk tentang
6. Pengkaji membentuk pelan tindakan yang sesuai untuk mengutip data.
Kaedah penyelidikan yang releven telah dipilih untuk dilaksanakan. Pengkaji juga merintis
tindakan dan mengutip data mentah.
Menurut Model Jack Whitehead (1988), tindakan
pengkaji di atas berada
pada tahap
A meneroka
B merancang
C mengutip data
D membuat intervensi
7. Satu daripada kriteria dalam membina soalan kajian yang berkualiti adalah dengan mengaitkan soalan kajian tersebut
dengan kepentingan praktikal.
Apakah indikator yang merujuk kepada kepentingan praktikal tersebut?
A Bukti empirikal hasil tinjauan awal
B Kesan perancangan terhadap kutipan data
C Kesesuaian model kajian dengan permasalahan
D Impak dapatan kajian terhadap profesion pengkaji
8.
§ Aktiviti yang akan dilaksanakan atau tindakan yang akan diambil pada
setiap peringkat penyelidikan
§ Pihak yang bertanggungjawab atas tugas atau tindakan
(jika koloboratif)
Item-item yang terkandung dalam pernyataan di atas merujuk kepada
A jadual kerja
B sumber
literatur
C merancang pelan tindakan
D melaksana
pelan tindakan
9. Pengkaji ingin mengumpul
maklumat tentang
kesan intervensi terhadap tingkah laku
murid semasa
pengajaran dan
pembelajaran
menggunakan boneka
dalam kemahiran dengar tutur.
Apakah pertimbangan
utama yang perlu dibuat oleh pengkaji jika memilih alat kajian pemerhatian?
A Menjangka respon murid semasa pemerhatian dilaksanakan
B Menilai kesesuaian dan ketepatan set senarai semak pemerhatian
C Menentukan peranan pengkaji sebelum, semasa, dan selepas pemerhatian
D Jenis pemerhatian yang digunakan
dan proses pemerhatian yang akan dilaksanakan
10. Kesahan kandungan ialah konsep mengukur
sejauhmana sesuatu
ujian atau alat
kajian itu dapat mengukur
kandungan yang hendak diukur.
Bagaimanakah kesahan kandungan
ujian dapat dipertingkat?
A Memahami maksud konstruk kajian
B Memastikan ujian yang dilaksanakan dapat meramal
kriteria yang ingin diukur
C Membandingkan item-item ujian tersebut dengan objektif dan kandungan
bidang yang dipelajari
D Meningkatkan kredibiliti ujian daripada segi arahan, susunan, kedudukan item,
dan tipografi pada kertas ujian
11. Seorang penyelidik telah melakukan aktiviti
berikut:
§ Membina instrumen soal
selidik
§ Mengedarkan soal selidik kepada responden
§ Memurnikan instrumen berdasarkan kebolehan responden
menjawab soalan dalam soal selidik
Tujuan penyelidik melaksanakan langkah-langkah di atas bertujuan untuk meningkatkan
A kesahan muka (face validity)
B kesahan ramalan (predictive validity) C kesahan
konstruk (construct validity)
D kesahan kandungan (content validity)
12. Berikut ialah ciri-ciri
trangulasi data yang baik kecuali
A menggunakan gabungan lebih daripada satu alat kajian
B mengutip data daripada pelbagai lapisan atau golongan manusia
C mengutip data tentang sesuatu fenomena pada satu masa yang khusus
D menggabungkan dapatan kuantitatif dan kualitatif untuk memperoleh hasil
kajian yang lebih konsisten
13. Penyelidik hendak menganalisis kandungan
temu bual
yang dilaksanakan.
Manakah urutan yang betul untuk menganalisis temu bual tersebut?
VI Membaca dan meneliti data yang diperoleh
VII Menentukan bahagian atau kategori yang sesuai
VIII Melabelkan bahagian-bahagian atau kategori data
A
|
I
|
IV
|
II
|
III
|
B
|
I
|
V
|
III
|
II
|
C
|
IV
|
II
|
III
|
V
|
D
|
IV
|
III
|
II
|
VI
|
14. Kira nilai min dan median untuk markah-markah yang diperoleh oleh 8 orang murid dalam ujian pasca.
A Min: 88.2, median: 84
B Min: 87.3, median: 86
C Min: 86.5, median: 90
D Min: 85.4, median: 96
15. Dalam kajian yang menentukan
hubungan antara skor yang diperoleh murid
dalam ujian kemahiran membaca dengan kemahiran menulis, didapati nilai pekali
kolerasinya ialah +0.70.
Keputusan ini
boleh diinterpretasikan sebagai
A murid yang memperoleh skor tinggi dalam kemahiran membaca, memperoleh
skor rendah dalam kemahiran menulis
B murid yang memperoleh skor rendah dalam kemahiran menulis memperoleh
skor yang tinggi dalam kemahiran membaca
C murid yang
memperoleh skor tinggi
dalam kemahiran menulis, juga
memperoleh skor tinggi dalam kemahiran membaca
D murid
yang
memperoleh skor rendah dalam kemahiran
membaca tidak memperoleh skor rendah
dalam kemahiran menulis
16.
§ Menerangkan secara ringkas penyelidikan yang telah dijalankan
§ Membandingkan kesimpulan dengan kajian literatur sama ada menyokong
atau
tidak
Penyataan di atas merujuk kepada penulisan laporan penyelidikan tindakan
pada bahagian
A tinjauan masalah
B pelaksanaan tindakan
C tinjauan literatur berkaitan
D rumusan atau refleksi kajian
17. Objektif kajian:
§ Peserta kajian dapat menggunakan kata tanya dengan betul
dalam ayat aktif.
Apakan kelemahan objektif kajian di atas?
A Tidak dapat diukur
B Tiada isu keprihatinan
C Tiada tindakan
yang diambil
D Tiada kaitan dengan intervensi
18.
Objektif
kajian Masalah
kajian Isu kajian
Kaedah kajian
Kumpulan sasaran kajian
Pengumpulan data kajian
Hasil kajian
Elemen di atas, adalah mengikut ketertiban dalam prosedur
kajian. Hal tersebut
merujuk kepada
A Penulisan laporan
kajian
B Perancangan kajian
C Membina prosedur kajian
D Pembentangan kajian
19. Hasil kajian
oleh seseorang pengkaji boleh
dikongsi bersama-sama dalam bentuk akademik
melalui persembahan berikut, kecuali
A pembentangan seminar
B pembentangan konvensyen
C hebahan
dalam media masa eletronik
D penerbitan dalam jurnal peenyelidikan
20. Hasil kajian perlu
disebarluaskan melalui pelbagai medium dalam kalangan ahli akademik dan para pendidik. Mengapakah
penyebaran hasil kajian melalui rangkaian
elektronik semakin mendapat tempat dalam kalangan ahli
akademik dan para pendidik?
A Hasil kajian mudah dirujuk untuk tujuan plagiarisme
B Hasil kajian boleh disebarkan melaui facebook dan twitter
C Penyelidik boleh mengemukakan pendapat melalui facebook
D Penyelidik yang mempunyai minat boleh berinteraksi
dengan penyelidik yang
lain
BAHAGIAN B
( 40 markah )
Jawab semua soalan.
a Berdasarkan pernyataan tersebut
nyatakan konsep:
[2 markah]
b Terangkan dua perbezaan antara kedua-dua bentuk penyelidikan di
atas.
[6 markah]
Penyelidik
yang
ingin
menjalankan
penyelidikan perlu
mematuhi
beberapa
prosedur penyelidikan pendidikan yang ditetapkan.
a Senaraikan empat prosedur penyelidikan pendidikan.
i
|
|
ii
|
|
iii
|
|
iv
|
|
[4 markah]
|
b Terangkan pelaksanaan dua prosedur penyelidikan pendidikan beserta
contohnya.
[6 markah]
b Tulis tiga objektif kajian yang harus dicapai berdasarkan penyelidikan
tersebut.
[6 markah]
Pemilihan kaedah pengumpulan data kajian yang sesuai adalah penting bagi mendapatkan
maklumat yang releven bagi menjawab objektif kajian.
a Cadangkan dua kaedah pengumpulan data kajian yang sesuai
untuk mengumpul data bagi kajian yang bertajuk “Meningkatkan Kemahiran Menulis Ayat Tunggal Menggunakan Papan Cahaya”
i ii [4 markah]
b Justifikasikan dua kesesuaian kaedah pengumpulan data di atas dengan tajuk kajian.
[6 markah]
BAHAGIAN C
( 40 markah )
Jawab dua soalan sahaja.
Seorang guru
bahasa Melayu ingin menjalankan
penyelidikan tindakan
terhadap
sekumpulan muridnya yang tidak dapat membaca
perkataan yang mengandungi diftong
dengan betul.
Dengan menggunakan Model Penyelidikan Tindakan
Kurt Lewin (1948), bincangkan
empat langkah penyelidikan yang perlu dilakukan oleh guru tersebut.
[20 markah]
Cikgu N, menjalankan
kajian tindakan terhadap
kelemahan sekumpulan muridnya
dalam aspek tatabahasa.
Jelaskan empat cara
pengumpulan data dapat dilakukan
dan nyatakan kekuatan data yang diperoleh untuk menyokong
objektif kajian.
[20 markah]
Hasil penyelidikan tindakan perlu dimanfaatkan oleh ahli akademi dan para pendidik supaya hasil dapatan baharu dapat dikongsi bersama-sama. Terdapat beberapa
cara bagaimana hasil kajian disebar bagi tujuan perkongsian ilmu.
Bincangkan
empat cara penyebaran hasil penyelidikan
tindakan
tersebut dan jelaskan aspek
kekuatan dan kelemahan cara penyebaran tersebut.
[20 markah]
sumber :https://www.scribd.com
Tiada ulasan:
Catat Ulasan