Selasa, 21 Oktober 2014

contoh soalan BMM 3133

set 2



KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA Peperiksaan Ijazah Sarjana Muda Perguruan 2012

PROGRAM IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN DENGAN KEPUJIAN (SEKOLAH RENDAH)















 
PENYELIDIKAN  TINDAKAN 1- KAEDAH NO. KOD              :                                                         TARIKH:

ANGKA GILIRAN:                                                          MASA  :    2 jam 30 minit

PUSAT                 :

ARAHAN KEPADA CALON

1.    Kertas ini mengandungi tiga bahagian: Bahagian A : 20 soalan objektif Bahagian B : 4 soalan struktur Bahagian C : 3 soalan esei

2 Jawab semua soalan Bahagian A dan B dan dua soalan dalam Bahagian C

3 Jawab soalan:
Bahagian A pada kertas saranan jawapan yang disediakan. Bahagian B pada ruang yang disediakan dalam kertas soalan. Bahagian C pada kertas jawapan yang disediakan.

4.    Semua kertas jawapan hendaklah diikat bersama-sama halaman depan ini dan diserahkan kepada pengawas apabila masa peperiksaan.tamat



Kertas jawapan yang tidak dihantar bersama setelah tamat masa peperiksaan tidak akan diperiksa
5 Kertas soalan ini akan dikutip apabila masa peperiksaan tamat

6.    Masa tambahan 10 minit diberikan untuk calon membaca soalan sebelum menjawab

UNTUK KEGUNAAN PEMERIKSA SAHAJA

BAHAGIAN
NO. SOALAN /MARKAH
JUMLAH
A
(20 markah)

1-20


B
(40 markah)
1a
1b
2a
2b
3a
3b
4a
4b










C
(40 markah)

1

2

3








JUMLAH KESELURUHAN


KERTAS INI MENGANDUNGI 18 HALAMAN BERCETAK DAN 1 HELAI KERTAS SARANAN JAWAPAN




BAHAGIAN A
( 20 markah )

Jawab semua soalan dalam bahagian ini





1.       Jenis kajian tiindakan mengikut Creswell (2008)  adalah berasaskan

(A)      dasar (B)      amalan (C)      matlamat (D)      keperluan



2.       Penyelidikan tindakan berbeza dengan penyelidikan jenis lain kerana

(A)      data dianalisis untuk menjawab persoalan kajian

(B)      data dikumpul oleh guru dengan menggunakan kaedah sesuai

(C)     laporan penyelidikan tindakan dijadikan bahan rujukan untuk guru lain

(D)     penyelidikan dijalankan oleh guru sendiri untuk memperbaiki amalan dalam bilik darjah






3.       Apabila seorang penyelidik membuat  suatu rumusan kajian berasaskan data dan hipotesis, penyelidik itu melakukan

(A)      Peramalan

(B)      Interpolasi linear (C)      Statistik  perihalan (D)      Statistik  inferensi




4.         Semasa menentukan masalah kajian tindakan, antara prinsip yang perlu diikuti ialah

I.        masalah dinyatakan dalam bentuk persoalan dan boleh  diuji secara empiris

II.       kaedah yang digunakan haruslah menghasilkan maklumat yang sah dan boleh dipercayai

III.      kaedah pengumpulan data tidak memerlukan masa yang terlalu lama

IV.      kajian yang dijalankan tidak mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran

V.       menumpukan perhubungan sekurang-kurangnya 2 keadaan atau pembolehubah

(A)       I dan II sahaja

(B)       III dan V sahaja

(C)       II, III dan IV sahaja

(D)       I,  IV  dan V sahaja




5.       Semasa menjalankan kajian tindakan, refleksi dilakukan bertujuan untuk.

I.        memahami kewujudan sesuatu masalah

II.       menyelesaikan masalah kajian secara takulan

III.      memperihalkan permasalahan kajian secara lanjut

IV.      mengetahui tahap keseriusan masalah yang hendak dikaji

V.       memahami pelaku yang terlibat secara langsung atau tidak langsung

(A)      I dan II sahaja

(B)      III dan V sahaja

(C)     II, III dan IV sahaja

(D)     I,  IV  dan V sahaja




Untuk soalan 6- 8
Seorang penyelidik ingin mendapatkan data pelajar-pelajar disebuah sekolah berasaskan tujuh pembolehubah berikut

Bil.
pembolehubah
Bil.
Pembolehubah
I
Jantina
V
Keturunan
II
Umur
VI
Sangat tidak bersetuju,tidak
setuju,tidak pasti,setuju, sangat setuju
III
Lokasi tempat tinggal
VII
Markah ujian
IV
Pendapatan keluarga



6.      Pembolehubah jenis nisbah ialah

(A)     II dan IV (B)     II dan VII (C)     II,IV dan VI
(D)    II,IV dan VII





7.      Pembolehubah VI adalah pembolehubah jenis

(A)      ordinal

(B)      nominal

(C)      nisbah/ratio

(D)    interval/sela





8.      Pembolehubah yang manakah nilai sifarnya tidak mutlak

(A)     II sahaja (B)     IV sahaja (C)     VI sahaja (D)    VII sahaja




9.       Penyelidik yang kritis biasanya prihatin kepada aspek berikut.

(A)      Tidak menggunakan statistik

(B)      Apa yang penyelidik ambil peluang

(C)     Bagaimana penyelidikan itu didapati

(C)     Mengamalkan kaedah penyelidikan yang beretika







10.     Manakah antara berikut penyelidikan berbentuk eksperimen?

(A)      Kajian ciri-ciri kejayaan kepemimpinan Guru Besar  Sekolah Rendah


(B)       Kajian untuk menentukan adakah Ibubapa memberikan lebih nilai sosial

(C).    Kajian untuk mencari adakah penggunaan peta konsep dapat meningkatkan pencapaian
(D)     Kajian perbandingan tahap kolesterol antara orang yang makan sayur- sayuran dan orang yang makan daging







11.     Kajian Kulitatif biasanya berasaskan kepada andaian



(A)      fakta dan perasaan tidak boleh dipisahkan



(B)       fakta dan perasaan boleh dipisahkan, dan dunia dibina oleh pelbagai realiti.

(C)     dunia dibina oleh pelbagai realiti, sosial dipengaruhi perbezaan individu  yang sama situasi.

(D)     fakta dan perasaan boleh dipisahkan dan dunia dibina oleh fakta yang boleh  diperolehi




12.       satu catatan ringkas mengenai satu peristiwa atau tingkahlaku murid yang dianggap penting, unik dan signifikan untuk direkodkan. Ini merujuk kepada:

(A) Potfolio

(B) Anetdot

(C) Senarai semak

(D) Rekod berterusan






13.     Hasil kajian boleh disebarkan kepada penggunaan umum secara paling berkesan ialah



(A)      seminar

(B)      hebahan

(C)     edaran pamplet

(D)     penerbitan jurnal





14.     Data-data kajian boleh dipungut dengan berbagai cara, kaedah pungutan data yang paling sesuai bagi kajian kuantitatif ialah



(A)      temubual (B)      soal selidik (C)      temuramah. (D)      pemerhatian




15.       Kaedah pengumpulan data di bawah adalah sesuai untuk kajian tindakan. i.      Tinjauan
ii.      Soal selidik

iii.      Laporan jurnal

iv.      Borang catatan temubual

v.      Laporan daripada beberapa pihak




(A)    I dan II sahaja

(B)    II dan V sahaja

(C)    II, III dan IV sahaja

(D)    I,  IV dan V sahaja






16.     Kesahan sesuatu peramal boleh ditentukan melalui

(A)      Kaedah Bahagi Dua (B)      Kaedah Penentuan (C)     Kesahan Kandungan (D)     Kesahan Uji Semula




17.     Seseorang yang menjalankan kajian tindakan perlulah mematuhi etika dalam kajian tindakan. Antara di bawah yang manakah BUKAN etika kajian tindakan.




(A)      Mengelakkan sebarang kemudaratan kepada subjek

(B)      Menghormati kerahsiaan maklumat dan identiti subjek

(C)     Penyertaan subjek adalah atas kesediaan sendiri dan tidak dipaksa

(D)     Kajian direka dan dijalankan untuk mencapai matlamat ditetapkan penyelidik.







18.     Antara berikut yang manakah bukan kriteria dalam menentukan fokus kajian.



(A)      kesahan

(B)      kerelevanan

(C)     keserasian

(D)     kebolehurusan





19.     Terdapat beberapa model yang boleh kita ikuti dalam menjalankan Kajian
Tindakan, model manakah yang menekankan kepada pendekatan spiral.



(A)      Model Kurt Lewin (B)      Model Jean Mcniff (C)     Model John Elliott
(D)     Model Stephen Kemmis



20.     Susunkan langkah-langkah penyelidikan tindakan di bawah mengikut Model
Kurt Lewin.

i.     Pencarian fakta

ii.     Perancangan pelan tindakan iii.     Mengenal pasti idea
iv.     Penilaian tindakan yang diambil v.     Pelaksanaan tindakan



(A)      i , ii, iii, iv dan v sahaja (B)      iii, I, ii, v dan iv sahaja (C)     i, iii, ii, v dan iv sahaja (D)     iii, ii, i, v dan iv sahaja







BAHAGIAN B
( 40 markah )

Jawab semua soalan dalam bahagian ini



1.       Penyelidikan Tindakan boleh dikenalpasti berdasarkan beberapa ciri tertentu.
Nyatakan lima ciri Penyelidkan Tindakan.

(a)
                                                                                                                            

(b)

                                                                                                                            

(c)

                                                                                                                            

(d)

                                                                                                                            

(e)

                                                                                                                            


5 x 2 = 10 [10 markah]








2.       Penyelidikan Tindakan perlulah dijalankan mengikut proses yang biasa dijalankan bagi menentukan kejayaan penyelidikan tersebut. Nyatakan empat peringkat proses Penyelidikan Tindakan mengikut urutan.

(a)                                                                                                                                    

(b)                                                                                                                                     

(c)                                                                                                                                     

(d)                                                                                                                                     

4 x 2.5 = 10 [10 markah]








3.       Penyelidikan kualitatif kini semakin digemari dalam memahami proses pengajaran dan pembelajaran yang berlaku dalam bilik darjah. Nyatakan empat jenis cara pengumpulan data  kajian kualitatif yang biasa dijalankan

(a)
                                                                                                                            

(b)

                                                                                                                            

(c)

                                                                                                                            

(d)

                                                                                                                            


4 x 2.5 = 10 [10 markah]










4.       Berdasarkan Model Stephen Kemmis, rancangkan  secara ringkas lima langkah kajian mengikut susunan satu kajian mengenai isu pendidikan pra sekolah.

(a)                                                                                                                                    

(b)                                                                                                                                     

(c)                                                                                                                                     

(d)                                                                                                                                     

5 x 2 = 10 [10 markah]




BAHAGIAN C
( 40 markah )

Jawab dua soalan dalam bahagian ini



1.       Refleksi daripada satu isu atau masalah yang dihadapi sepanjang 12 minggu praktikum di sekolah, tulis satu ringkasan proposal kajian tindakan berasaskan  kepada

·    Pernyataan masalah

·    Matlamat dan objektif

·    Soalan kajian atau hipotesis

·    metodologi

(20 markah)



2.       Berikut adalah output analisis ujian T bagi sebuah kajian tindakan yang telah dijalankan disebuah sekolah


Paired Samples Statistics



Mean

N

Std. Deviation

Std. Error Mean

Pair 1     pra

pos

18.5000

30

23.12448

4.22193

42.1000

30

25.92210

4.73271



Paired Samples Correlations



N

Correlation

Sig.

Pair 1     pra & pos

30

.845

.000


Paired Samples Test




Paired Differences





Mean


Std. Deviation



Std. Error

Mean
95% Confidence Interval of the Difference




t




df


Sig. (2- tailed)


Lower

Upper

Pair 1  pra - pos

-

23.60000


13.92740


2.54278


-28.80058


-18.39942


-9.281


29


.000



Berikan tafsiran anda mengenai  hasil  kajian tersebut


(20 markah)







3.

Cikgu Atilah mengajar Pra Sekolah di Sekolah Kebangsaan Kompleks Gong Badak, Kuala Terengganu. Ketika mengajar huruf-huruf kepada pelajar, Cikgu Atilah menggunakan Kad Perkataan sebagai alat bantu mengajar. Daripada pemerhatian, Cikgu Atilah mendapati minat pelajar- pelajar terhadap Kad Perkataan di kalangan murid adalah berbeza-beza.

Timbul persoalan kepada Cikgu Atilah, adakah saiz, warna dan bentuk huruf yang digunakan pada Kad Perkataan mempengaruhi minat pelajar.

Bagi menjawab persoalan tersebut, Cikgu Atilah ingin menjalankan satu
Kajian bagi menjawab persoalan tersebut.



(a)                    Berasaskan kepada suatu model Kajian tindakan yang sesuai, tunjukan satu carta proses  yang perlu bagi Cikgu Atilah menjalankan Kajian
Tindakan.

(10 markah)



(b)                   Huraikan setiap langkah dalam proses Kajian Tindakan yang perlu dijalankan oleh Cikgu Atilah..


(10 markah)







Kementerian pelajaran ©







KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA
Peperiksaan Ijazah Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian 2011



PROGRAM IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN ( SEKOLAH RENDAH )














NO.KOD : 3113                                                      TARIKH :









PERATURAN MEMBERI MARKAH





BAHAGIAN A


30 markah



Jawab semua soalan.



1.
B
11.
D
2.
D
12.
B
3.
D
13.
D
4.
D
14.
B
5.
C
15.
C
6.
D
16.
D
7.
D
17.
D
8.
C
18.
A
9.
C
19.
D
10.
C
20.
B





20 x 1 markah = 20 markah




BAHAGIAN B



Jawab semua soalan.




1.       Ciri-ciri Penyelidikan Tindakan

a.   menggalakkan penglibatan/penyertaan bagi mereka yang ingin memperbaiki mutu kerja/amalan mereka.

b.   memerlukan usahasama (collaborative effort) di antara pihak-pihak yang terlibat. c.     merupakan proses pembelajaran yang teratur.
d.   membentuk komuniti yang bersifat kritis terhadap persekitaran dan diri sendiri. e.   menggalakkan fikiran yang terbuka.
f.      membantu perkembangan teori dan amalan secara serentak.

g.    mewujudkan satu kumpulan manusia yang kritis dan bekerjasama dalam proses penyelidikan.

h.    berkembang melalui lingkaran renungan kendiri (self-reflective spiral) - satu lingkaran yang mengandungi tinjauan, perancangan, tindakan dan pemerhatian serta renungan.

i.    melibatkan penyelidik menyimpan catatan atau rekod peribadi (personal journal)

j.    dimulakan secara kecil-kecilan - mungkin seorang sahaja sebagai permulaan, kemudian melibatkan kumpulan kecil dan seterusnya kumpulan yang lebih besar.




1 fakta = 2 markah
5 fakta   = 10 markah




2.       Empat peringkat proses penyelidikan tindakan


(a Merancan
(b Bertinda
(c)    Memerhati 
(d merefleksi

1 fakta = 2.5 markah
4 fakta   = 10 markah





3.       Empat jenis cara pengumpulan data kajian kualitatif

(i)  temubual (transkrip, catatan))
(ii) pemerhatian (nota lapangan)
(iii) analisis dokumen (Minit mesyuarat,sukatan,laporan)
(iv) Artifak (E-mel,memo,nota,borang,respons,gambar,video,foto)

Jawapan-jawapan lain yang munasabah




1 fakta = 2.5 markah
4 fakt = 10 markah

4. Model kajian tindakan ( stephen kemmis)

1. Tajuk kajian
2. Latar belakang kajian
3. Fokus/ isu/ perkara yang membangkitkan/ ingin melihat
4. Rancangan/ Rancangan tindakan/ Pelan
5. Pelaksanaan rancangan/ tindakan/ eksperimen
6. Refleksi

Pendekatan spiral tersebut melibatkan beberapa langkah seperti;
1). Mengenal pasti idea
2). Pencarian fakta
3). Perancangan pelan tindakan
4). Pelaksanaan tindakan
5). Penilaian tindakan yang diambil
6). Ulangkaji pelan tindakan berdasarkan apa yang dipelajari dari langkah 5
7). Mengambil langkah tindakan seterusnya


Jawapan-jawapan lain yang munasabah


1 fakta = 2 markah

5 fakta  = 10 markah













1 Ringkasan proposal

BAHAGIAN C

( 40 MARKAH )



Pernyataan Masalah
Kajian yang dirancang ini adalah untuk membantu murid-murid pra sekolah yang tidak  dapat  mengenal  huruf..  Tindakan  yang  dirancanuntuk  dijalankan  ialah dengan menggunakan kaedah permainan yang telah dikenal pasti sesuai dengan tahap pemikiran murid-murid yang telah dikenal pasti bermasalah ini. Masalah yang dihadapi oleh murid-murid ini perlu diatasi dengan segera kerana jika dibiarkan berterusan mungkin murid-murid akan menghadapi masalah untuk meneruskan pelajaran yang seterusnya kerana kemahiran mengenal huruf   ini adalah antara kemahiran asas yang perlu dikuasai oleh murid-murid pra sekolah

Matlamat dan objektif kajian
Umum -Mempertingkatkan kemahiran mengenal huruf  bagi murid-murid pra sekolah
Khusus

Membantu murid mengenal huruf dengan lebih cepat menggunakan kaedah permainan roda impian

Mengenalpasti jenis huruf konsonan dan vokal

Soalan kajian dan hipotesis
Adakah murid dapat mengenalpasti  huruf  dengan baik ?
Tidak   terdapat perbezaan yang signifikan penguasaan huruf antara pelajar lelaki dan perempuan

Metodologi

Rekabentuk

Pengkaji menggunakan reka bentuk ujian pra-pasca menggunakan dua bentuk kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan yang telah diseimbangkan. Kajian dimulakan dengan kedua-kedua kumpulan kawalan dan rawatan diberikan ujian pra. Selepas itu kumpulan kawalan digunakan kaedah pengajaran tradisional sementara kumpulan rawatan digunakan kaedah permainan roda impian. Selepas itu kedua- kedua kumpulan kawalan dan rawatan diberikan ujian pasca yang sama untuk menguji peningkatan penguasaan kemahiran menyebut huruf




Populasi dan sampel kajian
Kajian ini melibatkan 26 orang murid pra sekolah Al muttaqin. Pengkaji memilih murid-murid pra sekolah ini kerana fokus kajian pengkaji ialah kelemahan dalam kemahiran mengenalpasti huruf dan menyebut. Pengkaji memilih murid kelas ini




untuk dijadikan sampel kerana penyelidik mengajar kelas ini semasa praktikum . 26 orang sampel ini dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan secara seimbang mengikut tahap pencapaian responden berdasarkan  keputusan  ujian  yang  lepabagi  tunjang  komunikasi.  Kumpulan rawatan seramai 13 orang akan diberikan rawatan menggunakan permainan roda impian sementara kumpulan kawalan akan diajar dengan menggunakan pengajaran konvesional.

Instrumen
Data-data yang diperlukan dalam kajian ini dikumpul dengan menggunakan beberapa instrumen-instrumen yang tertentu seperti instrumen soal selidik, pemerhatian dan ujian pra-pasca.  Instrumen yang digunakan telah disahkan untuk memastikan data-data yang dikumpul mempunyai kesahan dan kebolehpercayaan yang tinggi.




Jawapan-jawapan lain yang munasabah


(20 markah)




2. Daripada Jadual , statistik asas menunjukkan min pencapaian pelajar pada ujian pra ialah
18.5 manakala min pencapaian pelajar pada ujian pos ialah 42.1. Perbezaan min antara ujian pos dan ujian pra ialah 23.6 (rujuk Jadual )Korelasi antara ujian pra dan ujian pos ialah
0.845 dan statistik korelasi adalah signifikan (p < 0.05). Korelasi yang positif dan dengan
koefisien yang tinggi (r=0.690) ini menunjukkan pelajar yang memperoleh markah yang tinggi pada ujian pra bercenderung untuk memperoleh markah yang tinggi pada ujian pos dan sebaliknya. Berdasarkan Jadual statistik ujian t adalah signifikan (t=-9.281; df=29; p<0 span="" style="letter-spacing: .05pt;">.05). Ini bermakna rawatan atau program inovatif yang dijalankan oleh guru telah mengakibatkan pencapaian pelajar yang lebih baik. Dengan perkataan lain, inovasi
melalui   kajian   tindaka yan dijalankan   oleh   gur secar signifikanny berjaya menghasilkan pencapaian yang lebih baik.

Jawapan-jawapan lain yang munasabah yang menghuraikan data-data
(20 markah)



3.    (a)  Dalam  konteks  pengajaran  dan  pembelajaran  di  bilik  darjah  yang dilaksanakan oleh cikgu Atilah, proses ini melibatkan langkah-langkah yang berikut:

1. Melakukan proses refleksi terhadap amalan pengajaran dan pembelajaran.
2. Mengenal pasti fokus kajian.
3. Mengenal pasti objektif kajian.
4. Menentukan kumpulan sasaran.
5. Merancang dan melaksanakan tindakan bagi mengatasi permasalahan.


(b) mana-mana huraian langkah-langkah dari model kajian yang dipilih dari (a)


. Jawapan-jawapan lain yang munasabah


(20 markah



sumber :https://www.scribd.com

1 ulasan:

BAHASA DAN MASYARAKAT (KAJIAAN SOSIOLINGUISTIK)

  BAHASA DAN MASYARAKAT (KAJIAAN SOSIOLINGUISTIK) Sosiolinguistik mengkaji hubungan bahasa dan masyarakat, yang nengaitkan dua bidang yan...

klik