CONTOH SOALAN BMM 3133




INSTITUT PENDIDIKAN GURU MALAYSIA KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA Peperiksaan Ijazah Sarjana Muda Perguruan

PROGRAM PENSISWAZAHAN GURU SEKOLAH RENDAH Semester 7

PENYELIDIKAN TINDAKAN I-
BAHASA MELAYU PENDIDIKAN  RENDAH (KAEDAH)





NO. KOD              :      BMM3113                                          TARIKH:     Jun  2013

ANGKA GILIRAN:                                                                  MAS :     2 Jam 30 Minit

IPG KAMPUS       :

ARAHAN KEPADA CALON

1.    Buku soalan ini mengandungi tiga bahagian:
Bahagian A : 20 soalan objektif Bahagian B : 4 soalan struktur Bahagian C : 3 soalan esei

2.    Jawab semua soalan dalam Bahagian A, Bahagian B dan dua soalan Bahagian C.

3.    Jawab soalan:
Bahagian A pada kertas saranan jawapan yang disediakan.
Bahagian B pada ruang yang disediakan dalam buku soalan.
Bahagian C pada kertas jawapan yang disediakan.

4.    Semua kertas jawapan hendaklah diikat bersama-sama buku soalan dan diserahkan pada akhir peperiksaan.



BUKU SOALAN INI MENGANDUNGI 14 HALAMAN BERCETAK DAN 1 HELAI KERTAS SARANAN JAWAPAN




BAHAGIAN A
( 20 markah )

Jawab semua soalan.

1.        Antara yang berikut yang manakah yang berkaitan dengan pendekatan positivis?

A         Memahami fenomena sosial

B         Menggunakan sampel yang kecil

C         Menerangkan sesuatu fenomena secara mendalam dan terperinci

D         Bertujuan mendapatkan maklumat dan fakta berkaitan sesuatu fenomena




2.        Kajian ini digunakan untuk menerokai dan mengenal pasti  kesan sesuatu perlakuan ke atas sesuatu tingkah laku sosial yang dikaji.   Penyelidik akan memberi fokus kepada pembolehubah-pembolehubah yang boleh diubah melalui intervensi untuk mencapai matlamat yang dikehendaki.

Ciri-ciri kajian di atas ada hubungan dengan


A        penyelidikan asas

B         penyelidikan gunaan

C        penyelidikan penilaian

D       penyelidikan  tindakan




3.        Encik L,  ingin membuat penyelidikan tentang  pola punca tekanan dalam kalangan guru pelatih major bahasa Melayu semasa menjalani praktikum.

Apakah reka bentuk kajian yang sesuai digunakan oleh beliau?


A        Kajian kes

B         Kajian sejarah

C         Kajian kolerasi

D         Kajian eksperimen




4.

II         Melaksanakan tindakan intervensi

III        Menyemak perancangan dengan teliti

IV        Merumus dan mengenal pasti dapatan umum

V         Membuat pemerhatian dan mengkaji kesan tindakan




Manakah   antara   yang   berikut   susunan   tindakan   yang   betul   jika   pengkaji menggunakan  kajiana tindakan model kajian tindakan Stephen Kemmis?



A
I
II
III
IV

B

II

IV

III

I

C

II

I

IV

III

D

III

I

IV

II





5.



Rajah 1

Rajah 1 di atas, menunjukan  urutan penyelidikan tindakan yang betul bagi P,Q, R, dan S berdasarkan Model Jack Whitehead (1988). Perkara tersebut merujuk tentang

A        refleksi          pelan          tindakan          pemerhatian

B         perancangan          tindakan          pemerhatian          refleksi

C        refleksi           perancangan           tindakan           pemerhatian

D         perancangan           pemerhatian           tindakan           refleksi







6.        Pengkaji membentuk pelan tindakan yang sesuai untuk mengutip data.   Kaedah penyelidikan yang releven telah dipilih untuk dilaksanakan.   Pengkaji juga merintis tindakan dan mengutip data mentah.

Menurut Model Jack Whitehead (1988), tindakan pengkaji di atas berada pada tahap


A         meneroka

B          merancang

C         mengutip data

D         membuat intervensi




7.        Satu daripada kriteria dalam membina soalan kajian  yang berkualiti adalah dengan mengaitkan soalan kajian tersebut dengan kepentingan praktikal.

Apakah indikator yang merujuk kepada kepentingan praktikal tersebut?


A        Bukti empirikal hasil tinjauan awal


B         Kesan perancangan terhadap kutipan data

C        Kesesuaian model kajian dengan permasalahan

D         Impak dapatan kajian terhadap profesion pengkaji




8.
§    Aktiviti yang akan dilaksanakan atau tindakan yang akan diambil pada setiap peringkat penyelidikan

§       Tarikh mula dan tamat setiap tugas atau tindakan

§       Pihak yang bertanggungjawab atas tugas atau tindakan (jika koloboratif)

Item-item yang terkandung dalam pernyataan di atas merujuk kepada


A        jadual kerja

B         sumber literatur

C         merancang pelan tindakan

D         melaksana  pelan tindakan




9.        Pengkaji ingin mengumpul maklumat tentang kesan intervensi terhadap tingkah laku murid   semasa   pengajaran   dan   pembelajaran   menggunakan   boneka   dalam kemahiran dengar tutur.

Apakah pertimbangan utama yang perlu dibuat oleh pengkaji jika memilih alat kajian pemerhatian?


A         Menjangka respon murid semasa pemerhatian dilaksanakan

B         Menilai kesesuaian dan ketepatan set senarai semak pemerhatian

C        Menentukan peranan pengkaji sebelum, semasa, dan selepas pemerhatian

D         Jenis pemerhatian yang digunakan dan proses pemerhatian yang akan dilaksanakan



10.      Kesahan kandungan ialah konsep mengukur sejauhmana sesuatu ujian atau alat kajian itu dapat mengukur kandungan yang hendak diukur.

Bagaimanakah kesahan kandungan ujian dapat dipertingkat?


A         Memahami maksud konstruk kajian

B         Memastikan ujian yang dilaksanakan dapat meramal kriteria yang ingin diukur

C       Membandingkan item-item ujian tersebut dengan objektif dan kandungan bidang yang dipelajari


D      Meningkatkan kredibiliti ujian daripada segi arahan, susunan, kedudukan item, dan tipografi pada kertas ujian



11.      Seorang penyelidik telah melakukan aktiviti berikut:


§       Membina instrumen soal selidik

§       Mengedarkan soal selidik kepada responden

§     Memurnikan instrumen berdasarkan kebolehan responden menjawab soalan dalam soal selidik


Tujuan penyelidik melaksanakan langkah-langkah di atas bertujuan untuk meningkatkan

A    kesahan muka (face validity)

B      kesahan ramalan (predictive validity) C       kesahan konstruk (construct validity)




D      kesahan kandungan (content validity)


12.      Berikut ialah ciri-ciri trangulasi data yang baik kecuali


A      menggunakan gabungan lebih daripada satu alat kajian

B     mengutip data daripada pelbagai lapisan atau golongan manusia

C        mengutip data tentang sesuatu fenomena pada satu masa yang khusus

D         menggabungkan dapatan kuantitatif dan kualitatif untuk memperoleh hasil kajian yang lebih konsisten



13.      Penyelidik hendak menganalisis kandungan  temu bual yang dilaksanakan.


Manakah urutan yang betul untuk menganalisis temu bual tersebut?


VI        Membaca dan meneliti data yang diperoleh

VII       Menentukan bahagian atau kategori yang sesuai

VIII      Melabelkan bahagian-bahagian atau kategori data

IX        Menggaris atau menanda perkara yang mempunyai perkaitan






A
I
IV
II
III

B

I

V

III

II

C

IV

II

III

V

D

IV

III

II

VI




14.      Kira nilai min dan median untuk markah-markah yang diperoleh oleh 8 orang murid dalam ujian pasca.




88       84       90       86       94       86       84       86




A         Min: 88.2, median:  84

B         Min: 87.3, median:  86



C        Min: 86.5, median: 90

D         Min: 85.4, median: 96


15.      Dalam kajian yang menentukan hubungan antara skor yang diperoleh murid dalam ujian kemahiran membaca dengan kemahiran menulis, didapati nilai pekali kolerasinya ialah +0.70.

Keputusan ini boleh diinterpretasikan sebagai


A          murid yang memperoleh skor tinggi dalam kemahiran membaca, memperoleh skor rendah dalam kemahiran menulis

B          murid yang memperoleh skor rendah dalam kemahiran menulis memperoleh skor yang tinggi dalam kemahiran membaca

C         muri yang   memperoleh   skor   tinggi   dalam   kemahiran   menulis,   juga memperoleh skor tinggi dalam kemahiran membaca

D         murid  yang  memperoleh  skor  rendah  dalam  kemahiran  membaca  tidak memperoleh skor rendah dalam kemahiran menulis



16.


§       Menerangkan secara ringkas penyelidikan yang telah dijalankan

§       Menerangkan kesimpulan dan perbincangan mengikut soalan kajian

§     Membandingkan kesimpulan dengan kajian literatur sama ada menyokong atau tidak


Penyataan di atas merujuk kepada penulisan laporan penyelidikan tindakan pada bahagian

A        tinjauan masalah

B         pelaksanaan tindakan

C        tinjauan literatur berkaitan

D         rumusan atau refleksi kajian




17.           Objektif kajian:

§       Peserta kajian dapat menggunakan kata tanya dengan betul dalam ayat aktif. Apakan kelemahan objektif kajian di atas?
A        Tidak dapat diukur

B         Tiada isu keprihatinan




C         Tiada tindakan yang diambil

D        Tiada kaitan dengan intervensi



18.



Objektif  kajian Masalah  kajian Isu kajian Kaedah kajian
Kumpulan sasaran kajian Pengumpulan data kajian Hasil kajian


Elemen di atas, adalah mengikut ketertiban dalam prosedur kajian. Hal tersebut merujuk kepada


A         Penulisan laporan kajian

B         Perancangan kajian

C        Membina prosedur kajian

D         Pembentangan kajian






19.      Hasil kajian oleh seseorang pengkaji  boleh dikongsi bersama-sama  dalam bentuk akademik  melalui persembahan berikut, kecuali

A         pembentangan seminar

B         pembentangan konvensyen

C        hebahan dalam media masa eletronik

D        penerbitan dalam jurnal peenyelidikan




20.     Hasil kajian perlu disebarluaskan melalui pelbagai medium dalam kalangan ahli akademik dan para pendidik. Mengapakah penyebaran hasil kajian melalui rangkaian elektronik semakin mendapat tempat dalam kalangan ahli akademik dan para pendidik?




A      Hasil kajian mudah dirujuk untuk tujuan plagiarisme

B      Hasil kajian boleh disebarkan melaui facebook dan twitter

C       Penyelidik boleh mengemukakan pendapat melalui facebook

D       Penyelidik yang mempunyai minat boleh berinteraksi dengan penyelidik yang lain




BAHAGIAN B
( 40 markah )

Jawab semua soalan.

Secara amnya terdapat dua kaedah penyelidikan, iaitu kaedah kuantitatif dan kualitatif. Kedua-duanya direka bentuk untuk menjawab persoalan penyelidikan yang berbeza (Noraini Idris, 2010).


a         Berdasarkan pernyataan tersebut nyatakan konsep:

i           Konsep penyelidikan kuantitatif














ii          Konsep penyelidikan kualitatif


[2  markah]













[2 markah]




b         Terangkan dua perbezaan  antara kedua-dua bentuk penyelidikan di atas.

i                                                                                                                           






ii                                                                                                                           




[6 markah]




Penyelidik  yang  ingin  menjalankan  penyelidikan  perlu  mematuhi  beberapa  prosedur penyelidikan pendidikan yang ditetapkan.


a         Senaraikan empat prosedur penyelidikan pendidikan.

i
                                                                                                                 
ii
                                                                                                                 
iii
                                                                                                                 
iv
                                                                                                                 

[4 markah]



b          Terangkan  pelaksanaan  dua  prosedur  penyelidikan  pendidikan  beserta contohnya.



i                                                                                                                             









ii                                                                                                                            






[6 markah]




Cikgu   M,   mendapati murid Tahun 4 Bestari   tidak dapat membunyikan perkataan yang mengandungi huruf diftong dengan betul Beliau menjalankan penyelidikan tindakan menggunakan Teknik Gugusan untuk menyelesaikan masalah tersebut.


a         Cadangkan tajuk yang lengkap bagi penyelidikan di atas.









[4 markah]




b          Tulis tiga objektif kajian yang harus dicapai berdasarkan penyelidikan tersebut.



i                                                                                                                             









ii                                                                                                                           








iii                                                                                                                             







[6 markah]




Pemilihan kaedah pengumpulan data kajian yang sesuai adalah penting bagi mendapatkan maklumat yang releven bagi menjawab objektif kajian.

a          Cadangkan dua kaedah pengumpulan data kajian yang sesuai untuk mengumpul data bagi kajian yang bertajuk Meningkatkan Kemahiran Menulis Ayat Tunggal Menggunakan Papan Cahaya”

i                                                                                                                              ii               [4 markah]





b          Justifikasikan dua kesesuaian kaedah pengumpulan data di atas dengan tajuk kajian.

i                                                                                                                           









ii.                                                                                                                           






[6 markah]




BAHAGIAN C
( 40 markah )

Jawab dua soalan sahaja.

Seorang   guru   bahasa   Melayu   ingi menjalankan   penyelidikan   tindakan   terhadap sekumpulan muridnya yang tidak dapat membaca perkataan yang mengandungi diftong dengan betul.

Dengan menggunakan Model Penyelidikan Tindakan Kurt Lewin (1948), bincangkan
empat langkah penyelidikan yang perlu dilakukan oleh guru tersebut.

[20 markah]


Cikgu N, menjalankan kajian tindakan terhadap kelemahan sekumpulan muridnya dalam aspek tatabahasa.

Jelaskan empat cara pengumpulan data dapat dilakukan dan nyatakan kekuatan data yang diperoleh untuk menyokong objektif kajian.
[20 markah]


Hasil penyelidikan tindakan perlu dimanfaatkan oleh  ahli akademi dan para pendidik supaya hasil dapatan baharu dapat dikongsi bersama-sama. Terdapat beberapa cara bagaimana hasil kajian disebar bagi tujuan perkongsian ilmu.

Bincangkan  empat  cara  penyebaran  hasil  penyelidikan  tindakan  tersebut  dan jelaskan  aspek kekuatan dan kelemahan cara penyebaran tersebut.

[20 markah]
















sumber :https://www.scribd.com









Tiada ulasan:

Catat Ulasan

BAHASA DAN MASYARAKAT (KAJIAAN SOSIOLINGUISTIK)

  BAHASA DAN MASYARAKAT (KAJIAAN SOSIOLINGUISTIK) Sosiolinguistik mengkaji hubungan bahasa dan masyarakat, yang nengaitkan dua bidang yan...

klik