DEFINISI KONSEP
PENDIDIKAN PENGGAYAAN
Pengayaan
merupakan aktiviti tambahan kepada aktiviti asas pembelajaran yang dilakukan
sama ada semasa sesi persekolahan atau di luar waktu persekolahan. Tujuan
program pengayaan ialah untuk meluaskan pengetahuan dan pengalaman di samping
mengukuhkan kemahiran yang sedang dipelajari. Penglibatan murid-murid dalam
aktiviti ini membolehkan mereka mengembangkan lagi sifat ingin tahu, minat,
kreativiti, sikap berdikari dan bakat kepimpinan serta melibatkan diri dalam
membuat sesuatu keputusan untuk diri sendiri, kumpulan dan masyarakat.
OBJEKTIF
PENGAYAAN
1. Menggunakan
kemahiran-kemahiran yang telah dikuasai dalam pembelajaran bagi memperluas
pengetahuan dan pengalaman.
2. Menjalani
kegiatan-kegiatan pembelajaran yang lebih mencabar.
3. Menimbulkan
minat untuk pembelajaran kendiri dan menanam sikap berdikari.
4. Melahirkan
daya cipta menerusi pemikiran dan kegiatan serta boleh menilai hasil kerja
sendiri.
5. Memupuk
dan memperkembang asas kepimpinan.
6. Menggunakan
masa lapang secara yang berfaedah mengikut keperluan minat dan bakat.
7. Meminati
dan menguasai bacaan luas dengan membuat rujukan
terhadap pelbagai bahan dan sumber pengetahuan.
MURID PENGAYAAN
1. Mereka
yang berkeupayaan dalam kemahiran 3M serta berkemampuan dalam daya
pemikiran abstrak. Mempunyai kemampuan menganalisis sesuatu untuk membezakan
antar yang penting dengan yang kurang penting seperti dalam kefahaman dan
dapat menganalisis teks.
2. Mempunyai
kelebihan koordinasi pancaindera dengan pemikiran,pengamatan, pendengaran dan
pertuturan.
3. Berupaya
menerima konsep-konsep baru, boleh mengingat kembali, cerdas serta
berpengalaman tentang alam keliling.
4. Mempunyai
keyakinan diri yang tinggi dan boleh bertindak balas dengan bebas serta
kreatif.
5. Berkebolehan
belajar sesuatu dalam waktu yang terhad. Darjah kecerdasan yang tinggi
berbanding dengan rakan sebaya yang lain.
PRINSIP PROGRAM PENGAYAAN
1. Memberi
penekanan kepada aktiviti yang bersifat kreatif daneksperimental.
2. Membuat
kerja sendiri dan hasilan kendiri.
3. Menggunakan
daya usaha sendiri
4. Memberi
peluang untuk mengembangkan sifat kepimpinan sosial
5. Menggunakan
kaedah dan organisasi yang mudah ubah
6. Melibatkan
pembacaan luas
Strategi pelaksanaan Aktiviti Pengayaan.
1. Kumpulan
Mengikut Kebolehan
Kelas
dibahagikan kepada tiga kumpulan: cerdas, sederhana danlambat. Setiap
kumpulan menjalankan aktiviti pengayaan denganmenggunakan kemahiran yang sama
tetapi kadar kesukaran yangberbeza
2. Aktiviti
Pengayaan berjalan serentak dengan aktiviti pemulihan.
Semasa
murid-murid cerdas dan sederhana menjalankan aktivitipengayaan, murid-murid
lambat menjalankan aktiviti pemulihan. Arahan yang diberikan kepada kumpulan
cerdas dan sederhana perlujelas agar mereka dapat menjalankan aktiviti
pengayaan secara individu tanpa bimbingan guru. Guru boleh memberi perhatian
atau membantu murid-murid lambat menjalani aktiviti pemulihan.
3. Aktiviti
Pengayaan melalui kumpulan pelbagai kebolehan
Murid-murid
cerdas akan dilatih membantu murid-murid lambatmenjalankan aktiviti
pengayaan yang disediakan Murid-murid cerdas dapat menambahkan pengalaman
memimpin dan memupuk semangat kerjasama antara murid dalam
kumpulan masing-masing. Cara ini amat sesuai untuk menjalankan
pelbagai aktiviti yang berlainan dalam masayang sama. Antara aktiviti yang
boleh dilaksanakan ialah: kerja projek, permainan dan rekreasi dan
sebagainya.
Pengelolaan Aktiviti Pengayaan
Aktiviti
pengayaan boleh dijalankan berdasarkan;
1. Pilihan
Murid
a. Aktiviti
pengayaan dijalankan secara tidak formal, iaitu guru hanyalah sebagai pendorong
dan penggalak kepada murid-murid untuk memilih dan menjalankan
aktiviti-aktiviti yang telah disediakan
b. Bagi murid
cerdas dan sederhana, bimbingan khusus daripada gurukurang diperlukan kerana
kebanyakan aktiviti pengayaan yang diberi adalah berbentuk belajar sendiri.
Justeru, untuk memudahkanpengelolaan bilik darjah, guru bolehlah memberi
bimbingan kepadamurid yang lambat.
c. Memandangkan
murid-murid lebih senang berinteraksi dan belajardengan rakan-rakan sebaya,
guru bolehlah pada masa tertentu mendapatkan bantuan daripada murid-murid yang
cerdas bagi membantu murid-murid yang lambat menjalankan aktiviti mereka sama
ada secara individu atau berkumpulan. Cara ini bukan saja berfaedah kepada
murid-murid yang lambat tetapi juga berfaedah kepada murid-murid cerdas kerana
secara tidak langsung pengetahuan dan pengalaman mereka bertambah.
Di samping itu bakat kepimpinannya dapat
dikembangkan di samping memupuk semangat kerjasama dikalangan murid.
d. Setelah
murid-murid selesai menjalani sesuatu aktiviti yang diberikan, hasil kerja
mereka hendaklah diberi penghargaan, misalnya dengan cara mempamerkan hasil
kerja mereka atau mengadakan perbincangan kelas.
2. Pilihan Guru
Biasanya
aktiviti-aktiviti ini dijalankan secara formal untuk semua murid mengikut
peringkat keupayaan mereka. Pengajaran dan pembelajaran boleh dijalankan
berdasarkan aktiviti-aktiviti yang dicadangkan dalam buku teks atau buku panduan
khas yang ditetapkan. Ia hendaklah dijalankan selepas murid-murid diberi
aktiviti-aktiviti asas untuk sesuatu kemahiran. Aktiviti-aktiviti ini adalah
untuk membantu murid-murid mengukuhkan kemahiran yang sedang dipelajari.
Pelaksanaan
Aktiviti Pengayaan
Aktiviti-aktiviti
pengayaan boleh dilaksanakan:
1. Dalam
masa yang telah ditentukan setiap hari.
2. Selepas
menjalankan aktiviti-aktiviti asas untuk sesuatu kemahiran
3. Selepas
menguasai sesuatu kemahiran atau sekumpulan kemahiran
4. Selepas
menguasai semua kemahiran dalam sesuatu unit pembelajaran
AKTIVITI-AKTIVITI PENGAYAAN
1. Bacaan
Tambahan
• Kad-kad
bacaan mengikut tajuk dan tema
• Buku
pengetahuan dan cerita kanak-kanak
• Majalah
pelajar
• Surat khabat
/ keratan
• Risalah-risalah
2. Kerja-kerja
Projek
• Lawatan
• Melapur
Peristiwa
• Menulis
Cerita
• Membuat Zoo
Mini Sekolah
• Mengumpul
setem, gambar, keratan akhbar – Buku Skrap
• Mengadakan
pameran bilik darjah
• Minggu Bahasa
[ Kuiz, Teka Silang Kata ]
3. Permainan
dan Rekreasi
• Teka Silang
Kata
• Teka Benda
• Teka Teki
• Mencari Jalan
Keluar
• Menyambung
Titik
• Mencari tajuk
kepada sesuatu gambar / cerita
• Mencari benda
tersembunyi
• Meneka bunyi
• Dam
• Catur
• Sahiba
• Bingo
• Ular dan Tangga
• Jigsaw Puzzle
• Bermain
bentuk geometri
Tiada ulasan:
Catat Ulasan