Isnin, 21 Jun 2021

Perbezaan pengelolaan dan strategi pengajaran pemulihan dalam kelas biasa dan kelas khas.

 

Perbezaan pengelolaan dan strategi pengajaran pemulihan dalam kelas biasa dan kelas khas.

 

Terdapat beberapa perbezaan di antara kelas pemulihan biasa dengan kelas pemulihan khas. Perbezaan-perbezaan tersebut adalah seperti berikut:

Pemulihan di dalam kelas biasa memerlukan perancangan pembelajaran disediakan untuk murid-murid yang menghadapi masalah pembelajaran, tanpa mengira golongan kaya atau miskin , manakala pemulihan  kelas khas pula ialah satu jenis pendidikan yang cuba memenuhi kehendak mereka yang menghadapi masalah pembelajaran iaitu kegagalan belajar yang tidak dapat ditentukan ,faktornya termasuklah persekitaran dan pengalaman hidup masing-masing.

            Perbezaan yang kedua pula ialah mengenai matlamat .Pemulihan di dalam kelas biasa rancangan pembelajaran ditumpukan khas kepada penguasaan kemahiran-kemahiran asas membaca, menulis dan mengira. Kelas pemulihan khas pula menumpukan penguasaan  kemahiran asas 3M,meneruskan pembelajaran di kelas biasa, menambah sifat keyakinan diri dan sikap positif terhadap pelajaran.

Skop kajian bagi kelas pemulihan biasa banyak terbatas kepada pedagogi di dalam bilik darjah,  manakala Skop kajian untuk kelas pemulihan khas tertumpu kepada penguasaan murid terhadap sesuatu subjek dengan menggunakan bahan maujud.     

             Pemulihan kelas biasa hanya menjalankan aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah, manakala pemulihan di dalam kelas khas meliputi aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah dan murid-murid yang ketinggalan /lemah dalam pelajaran di kelas biasanya akan dibawa keluar dari kelas dan dimasukkan ke bilik yang disediakan khas untuk pengajaran dan pembelajaran pendidikan pemulihan .

Objektif kelas biasa ialah membetulkan kelemahan penguasaan kemahiran-kemahiran asas berbanding dengan kelas khas untuk menyelesaikan masalah seawal mungkin" Supaya tidak menjadi kronik dan berterusan hingga  ke tahap 2 sekolah rendah dan ke peringkat sekolah menengah.

Perbezaan yang seterusnya ialah mengenai penilaian. Pemulihan kelas biasa menjalankan ujian bulanan atau penggal. Pemulihan kelas khas melibatkan ujian pencapaian setiap kemahiran. Murid di dalam kelas pemulihan biasa tidak mempunyai bilangan tertentu berbanding dengan kelas khas di mana bilangan muridnya maksimum 15 orang.

Penyimpanan rekod untuk kelas biasa tidak memerlukan rekod terperinci berbanding dengan kelas khas penyimpanan rekod murid yang terlibat sangat penting untuk menilai tahap penguasaannya. Perbezaan yang seterusnya pula melibatkan mata pelajaran yang terlibat sewaktu menjalankan pemulihan. Pemulihan kelas biasa melibatkan semua mata pelajaran yang diajar berbanding dengan kelas khas hanya melibatkan mata pelajaran Matematik dan Bahasa Melayu sahaja.

            Jadual untuk kelas pemulihan biasa berdasarkan mata pelajaran yang diajar manakala kelas khas jadual ditentukan sendiri oleh guru pemulihan. Akhir sekali guru yang mengajar di dalam kelas pemulihan biasa hanya mempunyai kursus asas perguruan berbanding guru kelas khas mempunyai asas perguruan dan kursus khas pemulihan.

 

Jadual Pengurusan grafik

Banding Beza Pemulihan Biasa dengan Pemulihan Khas

 

Pemulihan Biasa

Pemulihan Khas

 

§  Guru ada asas latihan keguruan

 

§  Ada asas perguruan dan kursus khas

§  Dijalankan semasa proses p - p kelas biasa

§  Dijalankan pada waktu tertentu

§  Perlu pada setiap mata pelajaran yang diajar

§  Hanya melibatkan mata-mata pelajaran bahasa melayu dan matematik

§  Murid kekal di dalam kelas semasa sesi pemulihan

§  Murid perlu masuk kelas khas untuk sesi pemulihan

§  Ujian bulanan atau penggal

 

§  Ujian pencapaian bagi setiap kemahiran

§  Tidak perlu ujian saringan atau diagnostik

§  Perlu ujian saringan dan diagnostik

 

§  Tidak memerlukan rekod yang terperinci

§  Penyimpanan segala rekod berkenaan murid amat penting

§  Kekal dalam kelas

 

§  Murid akan balik ke kelas biasa setelah berjaya menguasai kemahiran

§  Pemulihan dilakukan secara umum

§  Pemulihan dilakukan secara khusus

§  Murid tahap 1 dan 2 yang tidak menguasai kemahiran

§  Keutamaan murid tahap 1 yang dicalonkan oleh guru kelas

§  Pemulihan berdasarkan kelemahan tertentu yang dikesan oleh guru

§  Perlu merujuk kepada ajk perancangan kurikulum sekolah

§  Bilangan murid tidak dihadkan

§  Bilangan murid maksimum 15 orang

§  Jadual berdasarkan  matapelajaran yang diajar

§  Jadual ditentukan sendiri oleh guru pemulihan

§  Terlibat dengan setiap panitia mata pelajaran yang diajar

§  Perlu merujuk kepada ajk perancangan kurikulum sekolah

 

 

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

BAHASA DAN MASYARAKAT (KAJIAAN SOSIOLINGUISTIK)

  BAHASA DAN MASYARAKAT (KAJIAAN SOSIOLINGUISTIK) Sosiolinguistik mengkaji hubungan bahasa dan masyarakat, yang nengaitkan dua bidang yan...

klik