DEFINISI KONSEP KETRAMPILAN BERBAHASA
Ø Trampil ialah cekap dalam
melaksanakan sesuatu ,menyelesaikan masalah, mampu dan cekatan
Ø Ketrampilan pula membawa maksud
kecekapan , kemampuan, keupayaan, dan kebolehan yang tinggi
Ø Cekatan ialah pantas bekerja dan cekap
dalam membuat sesuatu perkara
Ø Cekap ialah boleh atau dapat atau mampu atau sanggup
Ø Dapat pula didefinisikan sebagai
berkebolehan untuk melaksanakan sesuatu
Ø Elok pula adalah cantik dan rupawan
Ø Lekas ialah pantas dan tangkas
Ø Bercekap membawa maksud sanggup dan berani dalam
mengerjakan sesuatu
Ø Mencekapkan bermaksud menjadikan
cekap
Ø Mempercekap pula bermakna menjadikan
lebih cekap
Ø Kecekapan di sini ialah kesanggupan,kemampuan, atau kebolehan
melakukan sesuatu dengan cepat dan sempurna sama ada dari segi kemahiran atau kepantasan
berbuat sesuatu iaitu berfikir.
Ø Manakala ketidakcekapan bererti
perihal sifat yang tidak cekap
Rumusan ketrampilan berbahasa
Cekap dalam erti kata dapat menggunakan bahasa dengan baik dari
segi tatabahasa dan kemahiran bahasa
Komponen ketrampilan berbahasa ialah
-
Ketrampilan menyemak
-
Ketrampilan bertutur
-
Ketrampilan membaca
-
Ketrampilan menulis
Keempat-empat ketrampilan ini merupakan satu kesatuan, iaitu
berhubungan secara beraneka ragam, dan secara kronologi
- Setiap ketrampilan berhubungan erat dengan
proses berfikir yang mendasari bahasa. Bahasa dapat mencerminkan fikiran
seseorang. Semakin cekap seseorang berbahasa, maka semakin efisien dan
jelas alur fikirannya
- Ketrampilan berbahasa diperoleh melalui
pengetahuan teori dan latihan praktis. Melatih ketrampilan berbahasa
bermakna melatih kemahiran berfikir
- Perihal hubungan bahasa dengan fikiran
dapat dilihat melalui empat kemungkinan iaitu:
i.Jika kita dapat berfikir dengan baik tetapi kita tidak dapat
berfikir dengan baik, maka konsep yang kita ketengahkan itu akan lahir dalam
bahasa yang tidak baik
ii.Jika kita tidak dapat berbahasa dengan baik dan kita tidak dapat
berfikir dengan baik maka konsep yang kita ketengahkan itu akan lahir dalam
bahasa yang tidak baik
iii.Jika kita dapat berfikir dengan baik, tetapi kita tidak dapat
berbahasa dengan baik, maka konsep yang kita ketengahkan itu akan lahir dalam
bahasa yang tidak baik
iv.Jika kita dapat berbahasa dengan baik dan kita dapat berfikir
dengan baik, maka konsep yang akan kita ketengahkan itu akan lahir dalam bahasa
yang baik
Hubungan antara komponen ketrampilan berbahasa dapat dijelaskan
seperti gambar rajah berikut :
Apresiatif Reseptif Fungsional Secara langsung |
Menyemak |
Komunikasi bersemuka |
Bertutur |
Produktif Ekspresif Secara langsung |
|
Ketrampilan berbahasa |
|
||
Produktif Ekspresif Secara tidak langsung |
Menulis |
|
Membaca |
Apresiatif Reseptif Fungsional Secara tidak langsung |
Komponen penting dalam ketrampilan berbahasa
Komponen |
Ketrampilan
Berbahasa |
|||
Menyemak |
Bertutur |
Membaca |
Menulis |
|
Fonologi |
/ |
/ |
- |
- |
Ortografi |
- |
- |
/ |
/ |
Struktur |
/ |
/ |
/ |
/ |
Kosa kata |
/ |
/ |
/ |
/ |
Kecekapan/ kelancaran umum |
/ |
/ |
/ |
/ |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan