PEMULIHAN MEMBACA
Pemulihan membaca merupakan salah
satu inisiatif yang diambil oleh kerajaan bagi membantu murid-murid yang tidak
dapat menguasai kemahiran membaca. Terdapat pelbagai cara yang boleh digunakan
oleh guru bagi membuat tindakan saringan dan diagnosis bagi mengesan dan
menentukan jika sesorang murid itu mempunyai kelemahan membaca. Antara cara
yang boleh digunakan ialah guru boleh memerhatikan murid yang sedang membaca
dan kemudiannya menilai jawapan mereka dari soal selidik yang diberikan oleh
guru. Guru juga boleh menggunakan buku bacaan yang telah dikelaskan. Semasa
proses bacaan sedang dijalankan, guru perlulah mengkaji pergerakan mata murid
ketika membaca. Selain itu, ujian tara dan ujian yangdireka oleh guru itu
sendiri bolehlah diberi kepada murid untuk melihat sejauh mana kefahaman mereka
dalam membaca. Dan setelah selesai semua sekali, guru sudah boleh mengenal
pasti dan memilih murid yang memerlukan pengajaran tambahan atau pemulihan.
Membaca adalah salah satu kemahiran bahasa yang penting dikuasai oleh
kanak-kanak supaya mereka dapat mencapai kemajuan dalam pelajaran dan juga
kualiti kehidupan mereka. Sebab itulah sekiranya seorang murid gagal membaca
dengan baik selalunya dikaitkan dengan kegagalan pengajaran guru dan juga
pendidikan di sekolah berkenaan. Sebab itu guru perlu didedahkan kepada alat,
kaedah dan teknik menguji kemahiran bacaan terutamanya ujian bacaan secara
diagnostik.
Ujian diagnostik bacaan akan dapat membantu
guru mengesan kesukaran-kesukaran khusus bacaan murid. Ujian bacaan perlu
diberikan kepada murid supaya guru dapat mengesan secara objektif
kesukaran-kesukaran yang dihadapi oleh murid dalam proses membaca. Bermula dari
sinilah guru akan dapat merancang aktiviti-aktiviti pengajaran pemulihan
bacaan. Murid yang bermasalah dalam bacaan tidak boleh dibiarkan berterusan
dengan masalah membacanya kerana akan memberi kesan terhadap pencapaiannya
dalam pelajaran secara keseluruhan. Ujian bacaan hendaklah dijalankan secara
berterusan supaya maklumat yang diperolehi dapat memberi gambaran sebenar
kelemahan murid. Masalah bacaan sebenar murid penting supaya guru dapat menilai
semula rancangan pemulihan bacaan dan boleh membantu guru menentukan objektif
pengajaran bacaan seterusnya. Kaedah dan teknik mengajar membaca perlu
dipelbagaikan bagi mengelak kebosanan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan