RPH Bahasa Melayu Tahun 5 2021

 unit 15

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

MINGGU

HARI

TARIKH

TAHUN

MASA

MATAPELAJARAN

21

Selasa

 

5

 

 

 

BAHASA MELAYU


60 minit

TEMA

5: JATI DIRI, PATRIOTISME DAN KEWARGANEGARAAN

 UNIT

15: Keranamu Malaysia

TAJUK

Bahasa Asas Kewarganegaraan

KEMAHIRAN BAHASA

1.0 KEMAHIRAN MENDENGAR DAN BERTUTUR

STANDARD KANDUNGAN

1.2 Bertutur untuk menyampaikan maklumat dan idea bagi pelbagai tujuan.

STANDARD PEMBELAJARAN

 

1.2.2 Bertutur dan menghuraikan maklumat tersurat dan tersirat yang dikenal pasti dengan menggunakan idea yang kritis dan kreatif.

 

OBJEKTIF PEMBELAJARAN

Pada akhir PdPC murid dapat :

Bertutur dan menghuraikan maklumat tersurat dan tersirat.

KRITERIA KEJAYAAN

 

Murid berjaya bertutur dan menghuraikan maklumat dengan betul.

 

AKTIVITI

PDPC

Pengenalan :

Murid meneliti gambar dan petikan ringkas dalam buku teks ms 109.

Aktiviti :

1. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dengan tajuk pelajaran.

2. Murid diminta membuka buku teks ms 109.

3. Murid diminta bertutur dan menghuraikan maklumat tersurat dan tersirat. (PBD)

4. Murid dibimbing bertutur dan menghuraikan maklumat tersurat dan tersirat yang dikenal pasti dengan idea yang kritis dan kreatif. (KBAT)

5. Murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan.

6. Secara berkumpulan, murid diminta bertutur dan menghuraikan maklumat tentang bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi negara. (PAK 21)

Penutup :

Murid bersoal-jawab dengan guru semasa guru membuat kesimpulan tentang isi pelajaran.

BBB

Buku Teks: 109

SISTEM BAHASA

Sebutan dan Intonasi

KBAT

Menilai

EMK

Bahasa

PAK-21

Learning Experiences (Pengalaman Peribadi)

NILAI MURNI

Patriotisme

TAHAP PENGUASAAN

3

PENTAKSIRAN BILIK DARJAH (PBD)

Buku Latihan

 

REFLEKSI / IMPAK

KEHADIRAN :        /

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan.

______ murid yang tidak mencapai objektif diberi bimbingan.                                                                                                   PdP ditunda kerana ________________________________________________

 

 

 

 

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (PKJR)

MINGGU

HARI

TARIKH

TAHUN

MASA

MATAPELAJARAN

21

Rabu

 

5

 

 

 

BAHASA MELAYU

60 minit

TEMA

5: JATI DIRI, PATRIOTISME DAN KEWARGANEGARAAN

 UNIT

15: Keranamu Malaysia

TAJUK

Warga Emasku Terpelihara

TEMA PKJR

5 : Tingkah Laku Penunggang Basikal

TAJUK PJKR

Penyelenggaraan Basikal

KEMAHIRAN BAHASA

2.0 KEMAHIRAN MEMBACA

STANDARD KANDUNGAN

2.3 Membaca dan mengapresiasi karya sastera dan bukan sastera

5.1 Berbasikal dengan selamat

STANDARD PEMBELAJARAN

2.3.1 Membaca dan meneliti kandungan teks karya sastera dan karya bukan sastera untuk membuat rumusan.

HP PKJR

5.1.5 Menunjukkan cara menunggang basikal yang selamat.

OBJEKTIF PEMBELAJARAN

Pada akhir PdPC murid dapat :

Membaca teks sastera dan bukan sastera untuk membuat rumusan dab menulis ulasan lengkap tentang cara-cara menyelenggarakan basikal berdasarkan maklumat yang diberikan.

KRITERIA KEJAYAAN

Murid berjaya membuat rumusan dengan betul dan menulis ulasan lengkap tentang cara-cara menyelenggarakan basikal berdasarkan maklumat yang diberikan.

AKTIVITI

PDPC

Pengenalan :

Murid meneliti petikan teks dan pantun dalam buku teks ms 110-111.

Aktiviti :

1. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dengan tajuk pelajaran.

2. Murid diminta membuka buku teks ms 110-111.

3. Murid diminta membaca teks sastera dan bukan sastera untuk membuat rumusan.

4. Murid melengkapkan peta grafik ayng diberikan. (KBAT)

5. Murid membuat rumusan berdasarkan peta grafik tersebut. (PBD)

6. Murid membaca dan berbincang secara berpasangan untuk memahami frasa dalam BAM PKJR ms 20. (PAK21)

7.Murid menulis ulasan lengkap tentang cara-cara menyelenggarakan basikal berdasarkan maklumat yang diberikan.

Penutup :

Murid bersoal-jawab dengan guru semasa guru membuat kesimpulan tentang isi pelajaran.

BBB

Buku Teks: 110-111,  BAM PKJR ms 20.

SISTEM BAHASA

Sebutan dan Intonasi

KBAT

Menganalisis

EMK

Nilai Murni

PAK-21

i-Think Map - Peta Pokok

NILAI MURNI

Berhemah tinggi

TAHAP PENGUASAAN

3

PENTAKSIRAN BILIK DARJAH (PBD)

Buku Latihan

 

REFLEKSI / IMPAK

KEHADIRAN :        /

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan.

______ murid yang tidak mencapai objektif diberi bimbingan.                                                                                                   PdP ditunda kerana ________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

MINGGU

HARI

TARIKH

TAHUN

MASA

MATAPELAJARAN

21

Khamis

 

5

 

 

 

BAHASA MELAYU

60 minit

TEMA

5: JATI DIRI, PATRIOTISME DAN KEWARGANEGARAAN

 UNIT

15: Keranamu Malaysia

TAJUK

Duta Kecil Malaysia

KEMAHIRAN BAHASA

3.0 KEMAHIRAN MENULIS

STANDARD KANDUNGAN

3.2 Menulis perkataan, frasa, dan ayat yang bermakna

STANDARD PEMBELAJARAN

 

3.2.4 Menulis teks prosa yang diimlakkan.

 

OBJEKTIF PEMBELAJARAN

Pada akhir PdPC murid dapat :

Menulis teks prosa yang diimlakkan.

KRITERIA KEJAYAAN

 

Murid berjaya menulis teks prosa yang diimlakkan dengan betul.

 

AKTIVITI

PDPC

Pengenalan :

Murid mendengar penerangan guru tentang peranan duta kecil.

Aktiviti :

1. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dengan tajuk pelajaran.

2. Murid diminta membuka buku teks ms 112.

3. Murid diminta menulis teks prosa yang diimlakkan. (PBD)

4. Murid dibimbing menulis teks prosa yang diimlakkan. (KBAT)

5. Murid dibahagikan kepada berpasangan.

6. Secara berpasangan, seorang murid diminta membaca teks prosa dan pasangannya diminta menulis imlak teks . (PAK 21)

7. Murid menjalankan aktiviti kuiz cepat bersama guru untuk menguji ingatan dalam ejaan perkataan yang dipelajari. (PAK 21)

Penutup :

Murid bersoal-jawab dengan guru semasa guru membuat kesimpulan tentang isi pelajaran.

BBB

Buku Teks: 112

SISTEM BAHASA

Sebutan dan Intonasi

KBAT

Mengaplikasi

EMK

Nilai Murni

PAK-21

Quick Quiz (Kuiz Cepat)

NILAI MURNI

Bertanggungjawab

TAHAP PENGUASAAN

3

PENTAKSIRAN BILIK DARJAH (PBD)

Buku Latihan

 

REFLEKSI / IMPAK

KEHADIRAN :        /

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan.

______ murid yang tidak mencapai objektif diberi bimbingan.                                                                                                   PdP ditunda kerana ________________________________________________

 

 

 

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

MINGGU

HARI

TARIKH

TAHUN

MASA

MATAPELAJARAN

22

Ahad

 

5

 

 

 

BAHASA MELAYU

60 minit

TEMA

5: JATI DIRI, PATRIOTISME DAN KEWARGANEGARAAN

 UNIT

15: Keranamu Malaysia

TAJUK

Warganegara Sejahtera

KEMAHIRAN BAHASA

4.0 ASPEK SENI BAHASA

STANDARD KANDUNGAN

4.3 Menghasilkan bahan sastera dengan menyerapkan keindahan dan kesantunan bahasa serta mempersembahkannya secara kreatif.

STANDARD PEMBELAJARAN

 

4.3.3 Mengubah suai seni kata lagu dengan menggunakan diksi yang sesuai dan mempersembahkannya dengan gaya yang kreatif.

 

OBJEKTIF PEMBELAJARAN

Pada akhir PdPC murid dapat :

Mengubah suai seni kata lagu dan mempersembahkannya dengan gaya kreatif.

KRITERIA KEJAYAAN

 

Murid berjaya mengubah seni kata lagu dan mempersembahkannya dengan gaya kreatif.

 

AKTIVITI

PDPC

Pengenalan :

Murid meneliti lirik lagu dan gambar dalam buku teks ms 113.

Aktiviti :

1. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dengan tajuk pelajaran.

2. Murid diminta membuka buku teks ms 113.

3. Murid diminta mengubah suai seni kata lagu dan mempersembahkannya dengan gaya kreatif. (PBD)

4. Murid dibimbing mengubah suai seni kata lagu dengan menggunakan diksi yang sesuai dan mempersembahkannya dengan gaya yang sesuai. (KBAT)

5. Murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan.

6. Secara berkumpulan, murid diminta berbincang untuk mengubah seni kata lagu yang berwarna biru dan mempersembahkannya dengan gaya kreatif. (PAK 21)

Penutup :

Murid bersoal-jawab dengan guru semasa guru membuat kesimpulan tentang isi pelajaran.

BBB

Buku Teks: 113

SISTEM BAHASA

Sebutan dan Intonasi

KBAT

Mencipta

EMK

Nilai Murni

PAK-21

Presentations (Persembahan)- berkumpulan.

NILAI MURNI

Patriotisme

TAHAP PENGUASAAN

3

PENTAKSIRAN BILIK DARJAH (PBD)

Lain-lain (Nyatakan)

Persembahan

REFLEKSI / IMPAK

KEHADIRAN :        /

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan.

______ murid yang tidak mencapai objektif diberi bimbingan.                                                                                                   PdP ditunda kerana ________________________________________________

 

 

 

 

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

MINGGU

HARI

TARIKH

TAHUN

MASA

MATAPELAJARAN

22

Isnin

 

5

 

 

 

BAHASA MELAYU

60 minit

TEMA

5: JATI DIRI, PATRIOTISME DAN KEWARGANEGARAAN

 UNIT

15: Keranamu Malaysia

TAJUK

Kejuaraan Warga Malaysia

KEMAHIRAN BAHASA

5.0 ASPEK TATABAHASA

STANDARD KANDUNGAN

5.2 Memahami dan menggunakan pembentukan kata mengikut konteks

STANDARD PEMBELAJARAN

 

5.2.3 Memahami dan menggunakan kata ganda mengikut konteks;

(iii) kata ganda berentak

 

OBJEKTIF PEMBELAJARAN

Pada akhir PdPC murid dapat :

Menyenaraikan dan membina ayat dengan menggunakan kata ganda berentak.

KRITERIA KEJAYAAN

 

Murid berjaya menyenaraikan dan membina 5 ayat menggunakan kata ganda berentak dengan betul.

 

AKTIVITI

PDPC

Pengenalan :

Murid berkongsi pengetahuan tentang atlet sukan yang dikenali dan kejuaraan yang pernah diperoleh. (PAK 21)

Aktiviti :

1. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dengan tajuk pelajaran.

2. Murid diminta membuka buku teks ms 114.

3. Murid diminta menyenaraikan dan membina ayat dengan menggunakan kata ganda berentak. (PBD)

4. Murid menyenaraikan kata ganda berentak dalam buku tulis.

5. Murid dibimbing memahami dan menggunakan kata ganda berentak mengikut konteks. (KBAT)

6. Murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan.

7. Secara berkumpulan, murid diminta berbincang untuk membina ayat menggunakan kata ganda berentak yang disenaraikan dengan betul. (PAK 21)

8. Seorang wakil kumpulan diminta membaca ayat yang telah dibina menggunakan kata ganda berentak. (PAK 21)

Penutup :

Murid bersoal-jawab dengan guru semasa guru membuat kesimpulan tentang isi pelajaran.

BBB

Buku Teks: 114

SISTEM BAHASA

Tatabahasa

KBAT

Mengaplikasi

EMK

Nilai Murni

PAK-21

Hot Seating (Kerusi Panas)

NILAI MURNI

Patriotisme

TAHAP PENGUASAAN

3

PENTAKSIRAN BILIK DARJAH (PBD)

Buku Latihan

 

REFLEKSI / IMPAK

KEHADIRAN :        /

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan.

______ murid yang tidak mencapai objektif diberi bimbingan.                                                                                                   PdP ditunda kerana ________________________________________________

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

MINGGU

HARI

TARIKH

TAHUN

MASA

MATAPELAJARAN

21

Selasa

 

5

 

 

 

BAHASA MELAYU

60 minit

TEMA

5: JATI DIRI, PATRIOTISME DAN KEWARGANEGARAAN

 UNIT

15: Keranamu Malaysia

TAJUK

Semangat Patriotik

KEMAHIRAN BAHASA

1.0 KEMAHIRAN MENDENGAR DAN BERTUTUR

STANDARD KANDUNGAN

1.2 Bertutur untuk menyampaikan maklumat dan idea bagi pelbagai tujuan.

STANDARD PEMBELAJARAN

 

1.2.2 Bertutur dan menghuraikan maklumat tersurat dan tersirat yang dikenal pasti dengan menggunakan idea yang kritis dan kreatif.

 

OBJEKTIF PEMBELAJARAN

Pada akhir PdPC murid dapat :

Bertutur dan menghuraikan maklumat tersurat dan tersirat.

KRITERIA KEJAYAAN

 

Murid berjaya bertutur dan menghuraikan maklumat dengan betul.

 

AKTIVITI

PDPC

Pengenalan :

Murid meneliti gambar dan petikan ringkas dalam buku teks ms 115..

Aktiviti :

1. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dengan tajuk pelajaran.

2. Murid diminta membuka buku teks ms 115..

3. Murid diminta bertutur dan menghuraikan maklumat tersurat dan tersirat. (PBD)

4. Murid dibimbing bertutur dan menghuraikan maklumat tersurat dan tersirat yang dikenal pasti dengan idea yang kritis dan kreatif. (KBAT)

5. Murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan.

6. Secara berkumpulan, murid diminta bertutur dan menghuraikan maklumat tentang bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi negara. (PAK 21)

Penutup :

Murid bersoal-jawab dengan guru semasa guru membuat kesimpulan tentang isi pelajaran.

BBB

Buku Teks: 115

SISTEM BAHASA

Sebutan dan Intonasi

KBAT

Menilai

EMK

Bahasa

PAK-21

Learning Experiences (Pengalaman Peribadi)

NILAI MURNI

Patriotisme

TAHAP PENGUASAAN

3

PENTAKSIRAN BILIK DARJAH (PBD)

Buku Latihan

 

REFLEKSI / IMPAK

KEHADIRAN :        /

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan.

______ murid yang tidak mencapai objektif diberi bimbingan.                                                                                                   PdP ditunda kerana ________________________________________________

 

 

 

 

 

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (PKJR)

MINGGU

HARI

TARIKH

TAHUN

MASA

MATAPELAJARAN

22

Rabu

 

5

 

 

 

BAHASA MELAYU

60 minit

TEMA

5: JATI DIRI, PATRIOTISME DAN KEWARGANEGARAAN

 UNIT

15: Keranamu Malaysia

TAJUK

Serlahkan Semangat Patriotik

TEMA PKJR

5 : Tingkah Laku Penunggang Basikal

TAJUK PJKR

Etika Berbasikal

KEMAHIRAN BAHASA

2.0 KEMAHIRAN MEMBACA

STANDARD KANDUNGAN

2.3 Membaca dan mengapresiasi karya sastera dan bukan sastera

5.1 Berbasikal dengan selamat

STANDARD PEMBELAJARAN

2.3.1 Membaca dan meneliti kandungan teks karya sastera dan karya bukan sastera untuk membuat rumusan.

HP PKJR

5.1.5 Menunjukkan cara menunggang basikal yang selamat.

OBJEKTIF PEMBELAJARAN

Pada akhir PdPC murid dapat :

Membaca teks sastera dan bukan sastera untuk membuat rumusan dan menulis ulasan lengkap tentang cara-cara menyelenggarakan basikal berdasarkan maklumat yang diberikan.

KRITERIA KEJAYAAN

Murid berjaya membuat rumusan dengan betul dan menulis ulasan lengkap tentang cara-cara menyelenggarakan basikal berdasarkan maklumat yang diberikan.

AKTIVITI

PDPC

Pengenalan :

Murid mengulas tentang maksud semangat patriotic yang mereka faham.

Aktiviti :

1. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dengan tajuk pelajaran.

2. Murid diminta membuka buku teks ms 110-111.

3. Murid diminta membaca teks sastera dan bukan sastera untuk membuat rumusan.

4. Murid membuat rumusan dalam buku latihan. (PBD)

5. Murid melafazkan pantun dengan sebutan dan intonasi yang betul.

6.Murid menggarisi dan bincangkan etika berbasikal yang terdapat dalam pantun tersebut. (PAK 21)

7.Murid membuat perbandingan jawapan dengan rakan sekumpulan. (KBAT)

Penutup :

Murid bersoal-jawab dengan guru semasa guru membuat kesimpulan tentang isi pelajaran.

BBB

Buku Teks: 110-111,  BAM PKJR ms 21

SISTEM BAHASA

Sebutan dan Intonasi

KBAT

Menganalisis

EMK

Nilai Murni

PAK-21

i-Think Map - Peta Pokok

NILAI MURNI

Berhemah tinggi

TAHAP PENGUASAAN

3

PENTAKSIRAN BILIK DARJAH (PBD)

Buku Latihan

 

REFLEKSI / IMPAK

KEHADIRAN :        /

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan.

______ murid yang tidak mencapai objektif diberi bimbingan.                                                                                                   PdP ditunda kerana ________________________________________________

 

 

 

 

 

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

MINGGU

HARI

TARIKH

TAHUN

MASA

MATAPELAJARAN

22

Khamis

 

5

 

 

 

BAHASA MELAYU

60 minit

TEMA

5: JATI DIRI, PATRIOTISME DAN KEWARGANEGARAAN

 UNIT

15: Keranamu Malaysia

TAJUK

Bertuahnya Aku

KEMAHIRAN BAHASA

5.0 ASPEK TATABAHASA

STANDARD KANDUNGAN

5.2 Memahami dan menggunakan pembentukan kata mengikut konteks

STANDARD PEMBELAJARAN

 

5.2.2(ii) Memahami dan menggunakan kata majmuk kiasan mengikut konteks

 

OBJEKTIF PEMBELAJARAN

Pada akhir PdPC murid dapat :

Menyenaraikan dan membina ayat dengan menggunakan kata majmuk kiasan.

KRITERIA KEJAYAAN

 

Murid berjaya menyenaraikan dan membina 5 ayat menggunakan kata majmuk kiasan dengan betul.

 

AKTIVITI

PDPC

Pengenalan :

Murid berkongsi pengetahuan tentang atlet sukan yang dikenali dan kejuaraan yang pernah diperoleh. (PAK 21)

Aktiviti :

1. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dengan tajuk pelajaran.

2. Murid diminta membuka buku teks ms 117.

3. Murid diminta menyenaraikan dan membina ayat dengan menggunakan kata majmuk kiasan. (PBD)

4. Murid menyenaraikan kata majmuk kiasan yang ada dalam dialog dalam buku tulis.

5. Murid dibimbing memahami dan menggunakan kata ganda berentak mengikut konteks. (KBAT)

6. Murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan.

7. Secara berkumpulan, murid diminta berbincang untuk membina ayat menggunakan kata ganda berentak yang disenaraikan dengan betul. (PAK 21)

8. Murid membina lima ayat menggunakan kata majmuk hiasan dalam buku latihan.

Penutup :

Murid bersoal-jawab dengan guru semasa guru membuat kesimpulan tentang isi pelajaran.

BBB

Buku Teks: 117

SISTEM BAHASA

Tatabahasa

KBAT

Mengaplikasi

EMK

Nilai Murni

PAK-21

Hot Seating (Kerusi Panas)

NILAI MURNI

Patriotisme

TAHAP PENGUASAAN

3

PENTAKSIRAN BILIK DARJAH (PBD)

Buku Latihan

 

REFLEKSI / IMPAK

KEHADIRAN :        /

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan.

______ murid yang tidak mencapai objektif diberi bimbingan.                                                                                                   PdP ditunda kerana ________________________________________________

 

 Unit 16

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

MINGGU

HARI

TARIKH

TAHUN

MASA

MATAPELAJARAN

23

Ahad

 

5

 

 

 

BAHASA MELAYU

60 minit

TEMA

6: SAINS, TEKNOLOGI DAN INOVASI

 UNIT

16: Sains dan Kehidupan

TAJUK

Haiwan Sekeliling Kita

KEMAHIRAN BAHASA

1.0 KEMAHIRAN MENDENGAR DAN BERTUTUR

STANDARD KANDUNGAN

1.2 Bertutur untuk menyampaikan maklumat dan idea bagi pelbagai tujuan.

STANDARD PEMBELAJARAN

 

1.2.3 Bersoal jawab untuk menjana idea tentang sesuatu perkara.

 

OBJEKTIF PEMBELAJARAN

Pada akhir PdPC murid dapat :

Bersoal jawab untuk menjanakan idea.

KRITERIA KEJAYAAN

 

Murid berjaya bersoal jawab untuk menjanakan idea dengan baik.

 

AKTIVITI

PDPC

Pengenalan :

Murid meneliti gambar dan bersola jawab tentang gambar dalam buku teks halaman 119..

Aktiviti :

1. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dengan tajuk pelajaran.

2. Murid diminta membuka buku teks ms 120.

3. Murid diminta bersoal jawab untuk menjanakan idea. (PBD)

4. Murid bersoal jawab bersama guru tentang gambar dalam buku teks ms 119.

5. Murid dibimbing bersoal jawab untuk menjanakan idea tentang sesuatu perkara. (KBAT)

6. Murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan.

7. Secara berkumpulan, murid menjalankan aktiviti bersoal jawab untuk menjanakan idea tentang haiwan yang terdapat di sekeliling kita. (PAK 21)

Penutup :

Murid bersoal-jawab dengan guru semasa guru membuat kesimpulan tentang isi pelajaran.

BBB

Buku Teks: 119-120

SISTEM BAHASA

Sebutan dan Intonasi

KBAT

Menganalisis

EMK

Sains dan Teknologi

PAK-21

Brainstorming (Sumbangsaran)

NILAI MURNI

Sayangi Alam Sekitar

TAHAP PENGUASAAN

3

PENTAKSIRAN BILIK DARJAH (PBD)

Buku Latihan

 

REFLEKSI / IMPAK

KEHADIRAN :        /

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan.

______ murid yang tidak mencapai objektif diberi bimbingan.                                                                                                   PdP ditunda kerana ________________________________________________

 

 

 

 

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

MINGGU

HARI

TARIKH

TAHUN

MASA

MATAPELAJARAN

23

Isnin

 

5

 

 

 

BAHASA MELAYU

60 minit

TEMA

6: SAINS, TEKNOLOGI DAN INOVASI

 UNIT

16: Sains dan Kehidupan

TAJUK

Gerhana Matahari Cincin

KEMAHIRAN BAHASA

2.0 KEMAHIRAN MEMBACA

STANDARD KANDUNGAN

2.3 Membaca dan mengapresiasi karya sastera dan bukan sastera

STANDARD PEMBELAJARAN

 

2.3.2 Membaca dan mempersembahkan karya sastera dan karya bukan sastera dengan pelbagai bentuk penyampaian.

 

OBJEKTIF PEMBELAJARAN

Pada akhir PdPC murid dapat :

Membaca dan mempersembahkan karya.

KRITERIA KEJAYAAN

 

Murid berjaya menyampaikan hasil karya dengan sebutan dan intonasi yang sesuai.

 

AKTIVITI

PDPC

Pengenalan :

Murid mendengar penerangan guru tentang fenomena gerhana matahari cincin.

Aktiviti :

1. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dengan tajuk pelajaran.

2. Murid diminta membuka buku teks ms 121.

3. Murid diminta membaca dan mempersembahkan karya. (PBD)

4. Murid berkongsi fenomena lain berkaitan sains dan alam sekitar yang diketahui kepada rakan sekelas. (PAK 21)

5. Murid dibimbing membaca dan mempersembahkan karya sastera dan bukan sastera dengan pelbagai bentuk penyampaian. (KBAT)

6. Beberapa orang murid dipilih ke hadapan kelas untuk membaca dan mempersembahkan karya dengan sebutan dan intonasi yang sesuai. (PAK 21)

Penutup :

Murid bersoal-jawab dengan guru semasa guru membuat kesimpulan tentang isi pelajaran.

BBB

Buku Teks: 121

SISTEM BAHASA

Sebutan dan Intonasi

KBAT

Mengaplikasi

EMK

Sains dan Teknologi

PAK-21

Learning Experiences (Pengalaman Peribadi)

NILAI MURNI

Rasional

TAHAP PENGUASAAN

3

PENTAKSIRAN BILIK DARJAH (PBD)

Bercerita

 

REFLEKSI / IMPAK

KEHADIRAN :        /

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan.

______ murid yang tidak mencapai objektif diberi bimbingan.                                                                                                   PdP ditunda kerana ________________________________________________

 

 

 

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (PKJR)

MINGGU

HARI

TARIKH

TAHUN

MASA

MATAPELAJARAN

23

Selasa

 

5

 

 

 

BAHASA MELAYU

60 minit

TEMA

6: SAINS, TEKNOLOGI DAN INOVASI

 UNIT

16: Sains dan Kehidupan

TAJUK

Meluncur Tinggi

TEMA PKJR

6 : Tingkah Laku Penumpang

TAJUK PJKR

Tanggungjawab Penumpang

KEMAHIRAN BAHASA

3.0 KEMAHIRAN MENULIS

STANDARD KANDUNGAN

3.3 Menghasilkan penulisan

6.1 Tingkah laku yang selamat dan tanggungjawab seseorang penumpang.

STANDARD PEMBELAJARAN

3.3.1 Mendraf dan menghasilkan penulisan berformat, dan tidak berformat.

HP PKJR

6.1.1 Menerangkan kepentingan untuk menjadi penumpang yang selamat dan bertanggungjawab.

OBJEKTIF PEMBELAJARAN

Pada akhir PdPC murid dapat :

Mendraf dan menghasilkan karangan.

Menerangkan kepentingan untuk menjadi penumpang yang selamat dan bertanggungjawab.

KRITERIA KEJAYAAN

Murid berjaya menghasilkan karangan laporan dengan baik dan dapat menyatakan idea utama

dan idea sampingan yang terdapat dalam petikan tersebut.

AKTIVITI

PDPC

Pengenalan :

Murid mengimbas kembali pelajaran lalu. (PAK 21)

Aktiviti :

1. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dengan tajuk pelajaran.

2. Murid diminta membuka buku teks ms 122-123.

3. Murid diminta mendraf dan menghasilkan karangan. (PBD)

4. Murid meneliti format menulis laporan seperti contoh dalam buku teks ms 122-123.

5. Murid dibimbing mendraf dan menghasilkan karangan fakta dan laporan. (KBAT)

6. Murid diminta menghasilkan karangan berformat laporan yang bertajuk Pertandingan Roket Air.

7.Murid melihat buku aktiviti murid PKJR halaman

8. Murid membaca petikan akhbar dengan sebutan dan intonasi yang betul.

9. Murid menyatakan idea utama dan idea sampingan yang terdapat dalam petikan tersebut. (KBAT)

Penutup :

Murid bersoal-jawab dengan guru semasa guru membuat kesimpulan tentang isi pelajaran.

BBB

Buku Teks: 122-123, PKJR BAM m/s 22 Aktiviti 17

SISTEM BAHASA

Sebutan dan Intonasi

KBAT

Mengaplikasi

EMK

Kreativiti dan Inovasi

PAK-21

Recap Group (Mengulangi / mengingat semula)

NILAI MURNI

Kerjasama

TAHAP PENGUASAAN

3

PENTAKSIRAN BILIK DARJAH (PBD)

Buku Latihan

 

REFLEKSI / IMPAK

KEHADIRAN :        /

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan.

______ murid yang tidak mencapai objektif diberi bimbingan.                                                                                                   PdP ditunda kerana ________________________________________________

 

 

 

 

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

MINGGU

HARI

TARIKH

TAHUN

MASA

MATAPELAJARAN

23

Rabu

 

5

 

 

 

BAHASA MELAYU

60 minit

TEMA

6: SAINS, TEKNOLOGI DAN INOVASI

 UNIT

16: Sains dan Kehidupan

TAJUK

Usaha Ahli Sains

KEMAHIRAN BAHASA

4.0 ASPEK SENI BAHASA

STANDARD KANDUNGAN

4.4 Mengaplikasikan, menghayati dan menghasilkan unsur keindahan dalam seni tulisan jawi.

STANDARD PEMBELAJARAN

 

4.4.1 Mengenal, mengecam dan menyebut huruf tunggal yang ditulis mengikut tulisan Jawi dalam perumpamaan dan mempersembahkannya.

 

OBJEKTIF PEMBELAJARAN

Pada akhir PdPC murid dapat :

Mengenal, mengecam, dan menyebut huruf tunggal dalam tulisan Jawi.

KRITERIA KEJAYAAN

 

Murid berjaya mengenal, mengecam dan menyebut huruf tulisan Jawi dengan betul.

 

AKTIVITI

PDPC

Pengenalan :

Murid mengimbas kembali pelajaran lalu. (PAK 21)

Aktiviti :

1. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dengan tajuk pelajaran.

2. Murid diminta membuka buku teks ms 124.

3. Murid diminta mengenal, mengecam, dan menyebut huruf tunggal dalam tulisan Jawi. (PBD)

4. Murid meneliti huruf tunggal tulisan Jawi dan mencari maksud perumpamaan ‘Bagai Lebah Mengumpulkan Madu”.

5. Murid dibimbing mengenal, mengecam dan menyebut huruf tunggal yang ditulis mengikut tulisan Jawi dalam perumpamaan dan mempersembahkannya. (KBAT)

6. Murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan.

7. Secara berkumpulan, murid diberikan kad imbasan yang mempunyai perumpamaan dalam tulisan Jawi. Murid diminta mengenal, mengecam dan menyebut tunggal yang ditulis mengikut tulisan Jawi. (PAK 21)

Penutup :

Murid bersoal-jawab dengan guru semasa guru membuat kesimpulan tentang isi pelajaran.

BBB

Buku Teks: 124

SISTEM BAHASA

Sebutan dan Intonasi

KBAT

Mengaplikasi

EMK

Nilai Murni

PAK-21

Recap Group (Mengulangi / mengingat semula)

NILAI MURNI

Berusaha

TAHAP PENGUASAAN

3

PENTAKSIRAN BILIK DARJAH (PBD)

Buku Latihan

 

REFLEKSI / IMPAK

KEHADIRAN :        /

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan.

______ murid yang tidak mencapai objektif diberi bimbingan.                                                                                                   PdP ditunda kerana ________________________________________________

 

 

 

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

MINGGU

HARI

TARIKH

TAHUN

MASA

MATAPELAJARAN

23

Khamis

 

5

 

 

 

BAHASA MELAYU

60 minit

TEMA

6: SAINS, TEKNOLOGI DAN INOVASI

 UNIT

16: Sains dan Kehidupan

TAJUK

Sains dan Makanan

KEMAHIRAN BAHASA

5.0 ASPEK TATABAHASA

STANDARD KANDUNGAN

5.3 Memahami dan membina ayat mengikut konteks

STANDARD PEMBELAJARAN

 

5.3.1 Memahami dan membina ayat tunggal dan ayat majmuk dengan peluasan subjek dan predikat mengikut konteks.

 

OBJEKTIF PEMBELAJARAN

Pada akhir PdPC murid dapat :

Membina ayat tunggal dengan peluasan subjek dan predikat.

KRITERIA KEJAYAAN

 

Murid berjaya membina 5 ayat tunggal dengan peluasan subjek dan predikat dengan betul.

 

AKTIVITI

PDPC

Pengenalan :

Murid mengimbas kembali pelajaran lalu. (PAK 21)

Aktiviti :

1. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dengan tajuk pelajaran.

2. Murid diminta membuka buku teks ms 125.

3. Murid diminta membina ayat tunggal dengan peluasan subjek dan predikat. (PBD)

4. Murid mendengar penerangan guru tentang perkaitan sains dan makanan dalam kehidupan.

5. Murid dibimbing memahami dan membina ayat tunggal dengan peluasan subjek dan predikat. (KBAT)

6. Murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan.

7. Secara berkumpulan, murid diminta membina 5 ayat tunggal dengan peluasan subjek dan predikat dengan betul. (PAK 21)

Penutup :

Murid bersoal-jawab dengan guru semasa guru membuat kesimpulan tentang isi pelajaran.

BBB

Buku Teks: 125

SISTEM BAHASA

Tatabahasa

KBAT

Mengaplikasi

EMK

Sains dan Teknologi

PAK-21

Recap Group (Mengulangi / mengingat semula)

NILAI MURNI

Berusaha

TAHAP PENGUASAAN

3

PENTAKSIRAN BILIK DARJAH (PBD)

Buku Latihan

 

REFLEKSI / IMPAK

KEHADIRAN :        /

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan.

______ murid yang tidak mencapai objektif diberi bimbingan.                                                                                                   PdP ditunda kerana ________________________________________________

 

 

 

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

MINGGU

HARI

TARIKH

TAHUN

MASA

MATAPELAJARAN

24

Ahad

 

5

 

 

 

BAHASA MELAYU

60 minit

TEMA

6: SAINS, TEKNOLOGI DAN INOVASI

 UNIT

16: Sains dan Kehidupan

TAJUK

Kuasa Magnet

KEMAHIRAN BAHASA

5.0 ASPEK TATABAHASA

STANDARD KANDUNGAN

5.3 Memahami dan membina ayat mengikut konteks

STANDARD PEMBELAJARAN

 

5.3.1 Memahami dan membina ayat tunggal dan ayat majmuk dengan peluasan subjek dan predikat mengikut konteks.

 

OBJEKTIF PEMBELAJARAN

Pada akhir PdPC murid dapat :

Membina ayat majmuk dengan peluasan subjek dan predikat berdasarkan ayat-ayat yang diberikan.

KRITERIA KEJAYAAN

 

Murid berjaya membina 5 ayat majmuk dengan peluasan subjek dan predikat dengan betul.

 

AKTIVITI

PDPC

Pengenalan :

Murid mengimbas kembali pelajaran lalu. (PAK 21)

Aktiviti :

1. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dengan tajuk pelajaran.

2. Murid diminta membuka buku teks ms 126.

3. Murid diminta membina ayat majmuk dengan peluasan subjek dan predikat berdasarkan ayat-ayat yang diberikan. (PBD)

4. Murid meneliti gambar dan frasa ayat dalam buku teks ms 126.

5. Murid dibimbing memahami dan membina ayat majmuk dengan peluasan subjek dan predikat mengikut konteks. (KBAT)

6. Murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan.

7. Secara berkumpulan, murid diminta membina 5 ayat majmuk dengan peluasan subjek dan predikat dengan betul. (PAK 21)

Penutup :

Murid bersoal-jawab dengan guru semasa guru membuat kesimpulan tentang isi pelajaran.

BBB

Buku Teks: 126

SISTEM BAHASA

Tatabahasa

KBAT

Mengaplikasi

EMK

Sains dan Teknologi

PAK-21

Recap Group (Mengulangi / mengingat semula)

NILAI MURNI

Berusaha

TAHAP PENGUASAAN

3

PENTAKSIRAN BILIK DARJAH (PBD)

Buku Latihan

 

REFLEKSI / IMPAK

KEHADIRAN :        /

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan.

______ murid yang tidak mencapai objektif diberi bimbingan.                                                                                                   PdP ditunda kerana ________________________________________________

 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

BAHASA DAN MASYARAKAT (KAJIAAN SOSIOLINGUISTIK)

  BAHASA DAN MASYARAKAT (KAJIAAN SOSIOLINGUISTIK) Sosiolinguistik mengkaji hubungan bahasa dan masyarakat, yang nengaitkan dua bidang yan...

klik