Isnin, 18 Disember 2017

RPH Bahasa Melayu Tahun 5 (unit 1-unit 4)

Unit satu

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5

Tarikh
Masa
Kelas
Aspek
Kemahiran Mendengar dan Bertutur
Tema
KELUARGA BERWAWASAN
Tajuk
Impian Keluarga
Standard Kandungan
1.2
Standard Pembelajaran
1.2.6
Objektif
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat;
a.            Mendengar, memahami, dan menyebut pelbagai ragam ayat dengan struktur binaan ayat yang betul dan tepat
Aktiviti
  1. Murid mendengar dan menyebut pelbagai ragam ayat
  2. Murid menggunakan pelbagai ragam ayat dalam perbualan
  3. Murid membina ayat menggunakan kata kerja aktif  transitif dan kata kerja pasif
  4. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
  5. Murid membuat latihan di buku tulis.
Sistem Bahasa
Pola Ayat
Pengisian Kurikulum
Ilmu: kerjaya
Nilai Murni
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
EMK
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
BBM
Buku teks, buku tulis
Penilaian
Refleksi
Pada akhir pengajaran;

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.

PdP ditunda kerana……………………………………………………………………………










RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5

Tarikh
Masa
Kelas
Aspek
Kemahiran Membaca
Tema
KELUARGA BERWAWASAN
Tajuk
Impian Keluarga
Standard Kandungan
2.2
Standard Pembelajaran
2.2.3
Objektif
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat;
a.                   Membaca dan memahami ayat yang mengandungi perkataan  berimbuhan pinjaman dalam bahan bacaaan prosa dengan sebutan yang betul daripada pelbagai sumber dan  memahami perkara yang dibaca
Aktiviti
  1. Murid membaca dan mengenal pasti ayat yang mengandungi perkataan berimbuhan pinjaman
  2. Murid mencari maksud perkataan berimbuhan pinjaman
  3. Murid menjawab soalan pemahaman yang diberikan oleh guru
  4. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
  5. Murid membuat latihan di buku tulis.
Sistem Bahasa
Pola Ayat
Pengisian Kurikulum
Ilmu: kerjaya
Nilai Murni
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
EMK
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
BBM
Buku teks, buku tulis
Penilaian
Refleksi
Pada akhir pengajaran;

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.

PdP ditunda kerana………………………………………………………………………………………..





RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5

Tarikh
Masa
Kelas
Aspek
Kemahiran Menulis
Tema
KELUARGA BERWAWASAN
Tajuk
Impian Keluarga
Standard Kandungan
3.2
Standard Pembelajaran
3.2.6
Objektif
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat;
a.            Menulis teks puisi secara mekanis dengan betul dan kemas
Aktiviti
  1. Murid menulis sajak dengan kemas secara mekanis
  2. Murid mendeklamasikan sajak
  3. Murid menyatakan maklumay yang penting yang terdapat dalam sajak
  4. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
  5. Murid membuat latihan di buku tulis.
Sistem Bahasa
Pola Ayat
Pengisian Kurikulum
Ilmu: Pend. Moral
Nilai Murni
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
EMK
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
BBM
Buku teks, buku tulis
Penilaian
Refleksi
Pada akhir pengajaran;

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.

PdP ditunda kerana……………………………………………………………………………










RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5

Tarikh
Masa
Kelas
Aspek
Seni Bahasa
Tema
KELUARGA BERWAWASAN
Tajuk
Impian Keluarga
Standard Kandungan
4.1
Standard Pembelajaran
4.1.1
Objektif
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat;
a.            Menyebut dan memahami seni kata lagu melalui nyanyian sambil berlakon
Aktiviti
  1. Murid menyatakan maksud seni kata lagu
  2. Murid bernyanyi sambil belakon
  3. Murid bercerita tentang keluarga menggunakan laras lagu bahasa yang sesuai
  4. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
  5. Murid membuat latihan di buku tulis.
Sistem Bahasa
Pola Ayat
Pengisian Kurikulum
Ilmu: Muzik
Nilai Murni
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
EMK
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
BBM
Buku teks, buku tulis
Penilaian
Refleksi
Pada akhir pengajaran;

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.

PdP ditunda kerana……………………………………………………………………………









RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5

Tarikh
Masa
Kelas
Aspek
Tatabahasa
Tema
KELUARGA BERWAWASAN
Tajuk
Impian Keluarga
Standard Kandungan
5.1
Standard Pembelajaran
5.1.1
Objektif
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat;
a.                   Memahami dan menggunakan kata nama am tak hidup bukan institusi abstrak dan penjodoh bilangan mengikut konteks dengan betul
Aktiviti
  1. Murid memahami gambar dan frasa yang diberikan
  2. Murid mengenal pasti penggunaan penjodoh bilangan
  3. Murid membaca dan memahami cerita di atas
  4. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
  5. Murid membuat latihan di buku tulis.
Sistem Bahasa
Kata nama am tak hidup, penjodoh bilangan
Pengisian Kurikulum
Ilmu: kemahiran hidup
Nilai Murni
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
EMK
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
BBM
Buku teks, buku tulis
Penilaian
Refleksi
Pada akhir pengajaran;

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.

PdP ditunda kerana………………………………………………………………………………………..








RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5

Tarikh
Masa
Kelas
Aspek
Tatabahasa
Tema
KELUARGA BERWAWASAN
Tajuk
Impian Keluarga
Standard Kandungan
5.1
Standard Pembelajaran
5.1.1
Objektif
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat;
a.                   Memahami dan menggunakan kata nama am tak hidup bukan institusi abstrak dan penjodoh bilangan mengikut konteks dengan betul
Aktiviti
  1. Murid mengenal pasti kata nama am tak hidup bukan institusi abstrak dalam teks
  2. Murid membina ayat dengan kata nama am tak hidup bukan institusi abstrak
  3. Murid membaca dan memahami teks
  4. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
  5. Murid membuat latihan di buku tulis.
Sistem Bahasa
Pola Ayat
Pengisian Kurikulum
Ilmu: Pend. Moral
Nilai Murni
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
EMK
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
BBM
Buku teks, buku tulis
Penilaian
Refleksi
Pada akhir pengajaran;

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.

PdP ditunda kerana………………………………………………………………………………………..




Unit 2

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5

Tarikh
Masa
Kelas
Aspek
Kemahiran Mendengar dan Bertutur
Tema
KELUARGA BERWAWASAN
Tajuk
Keluarga  Kreatif
Standard Kandungan
1.3
Standard Pembelajaran
1.3.1
Objektif
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat;
a.            Mendengar, memahami dan memberikan respons terhadap arahan berdasarkan ayat perintah mengikut intonasi yang betul
Aktiviti
  1. Murid mendengar dan memahami dialog
  2. Murid memberikan respons terhadap arahan berdasarkan ayat perintah dengan betul
  3. Murid melakonkan dialog dalam teks
  1. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
4.                   Murid membuat latihan di buku tulis.
Sistem Bahasa
Ayat perintah
Pengisian Kurikulum
Ilmu: Pend. Moral
Nilai Murni
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
EMK
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
BBM
Buku teks, buku tulis
Penilaian
Refleksi
Pada akhir pengajaran;

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.

PdP ditunda kerana………………………………………………………………………………………..








RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5

Tarikh
Masa
Kelas
Aspek
Kemahiran Membaca
Tema
KELUARGA BERWAWASAN
Tajuk
Kelaurga Kreatif
Standard Kandungan
2.3
Standard Pembelajaran
2.3.1
Objektif
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat;
a.                   Membaca pelbagai bahan yang mengandungi pelbagai ragam ayat secara mekanis dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul
Aktiviti
  1. Murid membaca teks
  2. Murid mengenal pasti ragam ayat dalam teks
  3. Murid menyebut dan memahami pelbagai ragam ayat
2.                   Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
4.                   Murid membuat latihan di buku tulis.
Sistem Bahasa
Ragam ayat
Pengisian Kurikulum
Ilmu: Sastera
Nilai Murni
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
EMK
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
BBM
Buku teks, buku tulis
Penilaian
Refleksi
Pada akhir pengajaran;

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.

PdP ditunda kerana………………………………………………………………………………………..









RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5

Tarikh
Masa
Kelas
Aspek
Kemahiran Menulis
Tema
KELUARGA BERWAWASAN
Tajuk
Keluarga Kreatif
Standard Kandungan
3.2
Standard Pembelajaran
3.2.7
Objektif
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat;
a.            Menulis ayat dalam perenggan secara mekanis dalam bentuk tulisan berangkai dengan betul dan kemas
Aktiviti
  1. Murid meneliti bentuk tulisan berangkai
  2. Murid menulis ayat yang berwarna biru dalam perenggan dalam bentuk tulisan berangkai
  3. Murid membaca teks dengan lancar , sebutan yang jelas dan intonasi yang betul
  4. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
  5. Murid membuat latihan di buku tulis.
Sistem Bahasa
Pola Ayat
Pengisian Kurikulum
Ilmu: TMK
Nilai Murni
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
EMK
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
BBM
Buku teks, buku tulis
Penilaian
Refleksi
Pada akhir pengajaran;

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.

PdP ditunda kerana………………………………………………………………………………………..









RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5

Tarikh
Masa
Kelas
Aspek
Seni Bahasa
Tema
KELUARGA BERWAWASAN
Tajuk
Keluarga Kreatif
Standard Kandungan
4.1
Standard Pembelajaran
4.1.2
Objektif
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat;
a.                   Memahami dan mengubah suai seni kata lagu secara berpandu dan mempersembahkannya melalui nyanyian secara didik hibur
Aktiviti
  1. Murid menyanyikan lagu dengan bimbingan guru
  2. Murid mengubah seai seni kata lagu berdasarkan perkataan dan frasa
  3. Murid bercerita tentang hobi keluarga
  4. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
  5. Murid membuat latihan di buku tulis.
Sistem Bahasa
Pola Ayat
Pengisian Kurikulum
Ilmu: Muzik
Nilai Murni
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
EMK
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
BBM
Buku teks, buku tulis
Penilaian
Refleksi
Pada akhir pengajaran;

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.

PdP ditunda kerana………………………………………………………………………………………..









RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5

Tarikh
Masa
Kelas
Aspek
Tatabahasa
Tema
KELUARGA BERWAWASAN
Tajuk
Keluarga Kreatif
Standard Kandungan
5.1
Standard Pembelajaran
5.1.2
Objektif
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat;
a.                   Memahami dan menggunakan kata nama khas hidup manusia dengan nama pangggilan atau gelaran yang betul mengikut konteks
Aktiviti
  1. Murid menyatakan kata nama khas hidup dengan kata pangilan atau gelaran dalam teks
  2. Murid membina ayat dengan kata nama khas hidup berdasarkan gambar dan frasa
  3. Murid bercerita tentang kedai kraf tangan datuk
  4. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
  5. Murid membuat latihan di buku tulis.
Sistem Bahasa
Kata nama khas
Pengisian Kurikulum
Ilmu: keusahawanan
Nilai Murni
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
EMK
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
BBM
Buku teks, buku tulis
Penilaian
Refleksi
Pada akhir pengajaran;

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.

PdP ditunda kerana………………………………………………………………………………………..







RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5

Tarikh
Masa
Kelas
Aspek
Tatabahasa
Tema
KELUARGA BERWAWASAN
Tajuk
Keluarga Kreatif
Standard Kandungan
5.1
Standard Pembelajaran
5.1.3
Objektif
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat;
a.            Memahami dan menggunakan kata ganti nama diri tanya mengikut konteks dengan betul
Aktiviti
  1. Murid mengenal pasti kata ganti nama diri tanya
  2. Murid menulis perbualan menggunakan kata ganti nama diri Tanya murid membaca dan memahmi perbualan
  3. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
  4. Murid membuat latihan di buku tulis.
Sistem Bahasa
Kata nama diri tanya
Pengisian Kurikulum
Ilmu: Pend. Moral
Nilai Murni
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
EMK
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
BBM
Buku teks, buku tulis
Penilaian
Refleksi
Pada akhir pengajaran;

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.

PdP ditunda kerana………………………………………………………………………………………..








Unit 3
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5

Tarikh
Masa
Kelas
Aspek
Kemahiran Mendengar dan Bertutur
Tema
KELUARGA BERWAWASAN
Tajuk
Motivasi Keluarga
Standard Kandungan
1.3
Standard Pembelajaran
1.3.2
Objektif
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat;
a.                   Mendengar, memahami dan memberikan respons dan memberikan secara lisan terhadap ayat tanya yang mengandungi kata tanya dengan betul
Aktiviti
  1. Murid mendengar dan memahmai dialog dalam teks
  2. Murid memberikan respons terhadap ayat tanya
  3. Murid membina kerangak untuk menulis karangan naratif berdasarkan dialog di atas
  4. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
  5. Murid membuat latihan di buku tulis.
Sistem Bahasa
Ayat tanya, kata tanya
Pengisian Kurikulum
Ilmu: Pend. Moral
Nilai Murni
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
EMK
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
BBM
Buku teks, buku tulis
Penilaian
Refleksi
Pada akhir pengajaran;

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.

PdP ditunda kerana………………………………………………………………………………………..






RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5

Tarikh
Masa
Kelas
Aspek
Kemahiran Membaca
Tema
KELUARGA BERWAWASAN
Tajuk
Motivasi Keluarga
Standard Kandungan
2.3
Standard Pembelajaran
2.3.2
Objektif
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat;
a.                   Membaca pelbagai bahan yang mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk berbilang subjek dan predikat secara mekanis dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul
Aktiviti
  1. Murid mengenal pasti dan membaca ayat tunggal dan ayat majmuk berbilang subjek dalam predika
  2. Murid membaca teks
  3. Murid menulis karangan bertajuk “ Pengalaman Menyertai Kem Motivasi”
  4. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
  5. Murid membuat latihan di buku tulis.
Sistem Bahasa
Ayat tunggal, ayat majmuk
Pengisian Kurikulum
Ilmu: Pend. Moral
Nilai Murni
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
EMK
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
BBM
Buku teks, buku tulis
Penilaian
Refleksi
Pada akhir pengajaran;

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.

PdP ditunda kerana………………………………………………………………………………………..





RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5

Tarikh
Masa
Kelas
Aspek
Kemahiran Membaca
Tema
KELUARGA BERWAWASAN
Tajuk
Motivasi Keluarga
Standard Kandungan
2.4
Standard Pembelajaran
2.4.1
Objektif
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat;
a.                   Membaca dan memahami maklumat yang tersurat daripada idea utama dan idea sampingan dalam pelbagai bahan bagi membuat ramalan dengan tepat
Aktiviti
  1. Murid membaca dan memahami teks
  2. Murid membuat ramalan tentang teks
  3. Murid mencatat idea utama dan idea sampingan
  1. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
4.                   Murid membuat latihan di buku tulis.
Sistem Bahasa
Pola Ayat
Pengisian Kurikulum
Ilmu: Pend. Moral
Nilai Murni
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
EMK
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
BBM
Buku teks, buku tulis
Penilaian
Refleksi
Pada akhir pengajaran;

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.

PdP ditunda kerana………………………………………………………………………………………..







RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5

Tarikh
Masa
Kelas
Aspek
Kemahiran Menulis
Tema
KELUARGA BERWAWASAN
Tajuk
Motivasi Keluarga
Standard Kandungan
3.3
Standard Pembelajaran
3.3.3
Objektif
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat;
a.                   Membina dan menulis jawapan pemahaman berdasarkan soalan bertumpu dan bercapah secara kritis dengan betul
Aktiviti
  1. Murid membaca dan memahami teks
  2. Murid menjawab soalan bertumpu dan bercapah berdasarkan teks dengan betul
  3. Murid menyatakan maklumat yang tersurat dan tersirat dalam teks
  4. Murid menyatakan keluarga impian mereka
  5. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
  6. Murid membuat latihan di buku tulis.
Sistem Bahasa
Pola Ayat
Pengisian Kurikulum
Ilmu: Motivasi
Nilai Murni
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
EMK
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
BBM
Buku teks, buku tulis
Penilaian
Refleksi
Pada akhir pengajaran;

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.

PdP ditunda kerana………………………………………………………………………………………..





RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5

Tarikh
Masa
Kelas
Aspek
Kemahiran Menulis
Tema
KELUARGA BERWAWASAN
Tajuk
Motivasi Keluarga
Standard Kandungan
3.3
Standard Pembelajaran
3.3.4
Objektif
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat;
a.                   Membina kerangka dan menulis karangan berbentuk naratif dan imaginatif dengan betul
Aktiviti
  1. Murid meneliti dan memahami gambar
  2. Murid membina kerangka karangan berbentuk naratif dan imaginative berdasarkan gambar
  3. Murid bercerita berdasarkan gambar
  4. Murid menulis karangan berdasarkan kerangka karangan
  5. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
  6. Murid membuat latihan di buku tulis.
Sistem Bahasa
Pola Ayat
Pengisian Kurikulum
Ilmu: Kemasyarakatan
Nilai Murni
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
EMK
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
BBM
Buku teks, buku tulis
Penilaian
Refleksi
Pada akhir pengajaran;

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.

PdP ditunda kerana………………………………………………………………………………………..






RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5

Tarikh
Masa
Kelas
Aspek
Tatabahasa
Tema
KELUARGA BERWAWASAN
Tajuk
Motivasi Keluarga
Standard Kandungan
5.1
Standard Pembelajaran
5.1.4
Objektif
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat;
a.                   Memahami dan menggunakan kata nama am tak hidup bukan institusi abstrak dan penjodoh bilangan mengikut konteks dengan betul
Aktiviti
  1. Murid mengenal pasti kata kerja aktif transitif berdasarkan kata-kata perangsang
  2. Murid membina ayat menggunakan kata kerja aktif transitif
  3. Murid berbicara tentang poster untuk mendapatkan maklumat tersurat dan tersirat
  4. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
  5. Murid membuat latihan di buku tulis.
Sistem Bahasa
Penjodoh bilangan
Pengisian Kurikulum
Ilmu: Pend. Moral
Nilai Murni
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
EMK
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
BBM
Buku teks, buku tulis
Penilaian
Refleksi
Pada akhir pengajaran;

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.

PdP ditunda kerana………………………………………………………………………………………..














Unit 4
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5

Tarikh
Masa
Kelas
Aspek
Kemahiran Mendengar dan Bertutur
Tema
KESIHATAN DAN KEBERSIHAN
Tajuk
Bersih dan Sihat
Standard Kandungan
1.3
Standard Pembelajaran
1.3.3
Objektif
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat;
a.            Mendengar, memahami dan memberikan respons dengan menyampaikan pelbagai pesanan mengikut urutan
Aktiviti
  1. Murid mendengar dan memahami pesanan yang dibacakan
  2. Murid memberikan respons dengan menyampaikan pesanan mengikut urutan
  3. Murid membina ayat menggunakan kata kerja aktif transitif dan kata kerja psif yang terdapat dalam teks
  4. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
  5. Murid membuat latihan di buku tulis.
Sistem Bahasa
Pola Ayat
Pengisian Kurikulum
Ilmu: kesihatan
Nilai Murni
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
EMK
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
BBM
Buku teks, buku tulis
Penilaian
Refleksi
Pada akhir pengajaran;

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.

PdP ditunda kerana………………………………………………………………………………………..








RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5

Tarikh
Masa
Kelas
Aspek
Kemahiran Membaca
Tema
KESIHATAN DAN KEBERSIHAN
Tajuk
Bersih dan Sihat
Standard Kandungan
2.4
Standard Pembelajaran
2.4.2
Objektif
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat;
a.                   Membaca dan memahami maklumat yang tersurat daripada pelbagai bahan untuk membuat keputusan dengan alanasan yang betul
Aktiviti
  1. Murid membaca dan menyatakan maklumat tersurat yang terdapat dalam teks
  2. Murid menyatakan keputusan yang akan dibuat oleh Danial beserta alasan yang sesuai
  3. Murid memahami dan menggunakan kata adjektif dan kata bantu mengikut konteks yang betul
  4. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
  5. Murid membuat latihan di buku tulis.
Sistem Bahasa
Kata adjektif dan kata bantu
Pengisian Kurikulum
Ilmu: kepenggunaan
Nilai Murni
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
EMK
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
BBM
Buku teks, buku tulis
Penilaian
Refleksi
Pada akhir pengajaran;

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.

PdP ditunda kerana………………………………………………………………………………………..







RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5

Tarikh
Masa
Kelas
Aspek
Kemahiran Menulis
Tema
KESIHATAN DAN KEBERSIHAN
Tajuk
Bersih dan Sihat
Standard Kandungan
3.3
Standard Pembelajaran
3.3.4
Objektif
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat;
a.            Membina kerangka dan menulis karangan berbentuk naratif dan imaginatif dengan betul
Aktiviti
  1. Murid membaca dan memahami gambar dalam teks
  2. Murid membina kerangka karangan berpandukan gambar dan teks
  3. Murid menceritakan pengalaman menjaga gigi sendiri
  4. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
  5. Murid membuat latihan di buku tulis.
Sistem Bahasa
Pola Ayat
Pengisian Kurikulum
Ilmu: Pend.Kesihatan
Nilai Murni
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
EMK
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
BBM
Buku teks, buku tulis
Penilaian
Refleksi
Pada akhir pengajaran;

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.

PdP ditunda kerana………………………………………………………………………………………..










RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5

Tarikh
Masa
Kelas
Aspek
Seni Bahasa
Tema
KESIHATAN DAN KEBERSIHAN
Tajuk
Bersih dan Sihat
Standard Kandungan
4.1
Standard Pembelajaran
4.1.2
Objektif
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat;
a.                   Memahami dan mengubah suai seni kata lagu secara berpandu dan mempersembahkannya melalui nyanyian secara didik hibur
Aktiviti
  1. Murid mendengar dan menyatakan maksud seni kata lagu
  2. Murid mengubah suai seni kata lagu dengan menggunakan frasa dan ayat yang sesuai
  3. Murid menyenaraikan dan membina ayat dengan menggunakan kata adjektif yang terdapat dalam seni kata lagu
  4. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
  5. Murid membuat latihan di buku tulis.
Sistem Bahasa
Pola Ayat
Pengisian Kurikulum
Ilmu: Pend. Muzik
Nilai Murni
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
EMK
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
BBM
Buku teks, buku tulis
Penilaian
Refleksi
Pada akhir pengajaran;

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.

PdP ditunda kerana………………………………………………………………………………………..







RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5

Tarikh
Masa
Kelas
Aspek
Tatabahasa
Tema
KESIHATAN DAN KEBERSIHAN
Tajuk
Bersih dan Sihat
Standard Kandungan
5.1
Standard Pembelajaran
5.1.4
Objektif
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat;
a.                   Memahami dan menggunakan kata nama am tak hidup bukan institusi abstrak dan penjodoh bilangan mengikut konteks dengan betul
Aktiviti
  1. Murid membaca , memahami dan menyenaraikan kata kerja transitif dan kata kerja pasif
  2. Murid membina ayat dengan perkataan yang disenaraikan
  3. Murid membaca pelbagai ragam ayat yang terdapat dalam teks
  4. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
  5. Murid membuat latihan di buku tulis.
Sistem Bahasa
Kata nama am
Pengisian Kurikulum
Ilmu: Pend. kesihatan
Nilai Murni
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
EMK
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
BBM
Buku teks, buku tulis
Penilaian
Refleksi
Pada akhir pengajaran;

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.

PdP ditunda kerana………………………………………………………………………………………..



ceredit :sumber pendidikan.com




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

BAHASA DAN MASYARAKAT (KAJIAAN SOSIOLINGUISTIK)

  BAHASA DAN MASYARAKAT (KAJIAAN SOSIOLINGUISTIK) Sosiolinguistik mengkaji hubungan bahasa dan masyarakat, yang nengaitkan dua bidang yan...

klik