Khamis, 4 Oktober 2012

Jadual Penentu Ujian



Taksonomi Bloom


Jadual Penentu Ujian
Pengertian
Ia menghuraikan aspek-aspek pencapaian yang hendak diukur serta memberi panduan untuk mendapatkan satu sampel item-item soalan.

Fungsi JPU
Sebagai panduan kepada penggubal soalan.
Menentukan bidang atau topik-topik dan objektif-objektif pengajaran yang perlu diuji.
Menentukan bidang/topik-topik dan pemberatan yang akan diberi.
Menentukan aras soalan dan bilangannya.
Menyelaras aras kesukaran dan menstabilkan taraf dan mutu ujian.
Membolehkan perbandingan dibuat di antara satu ujian dengan ujian yang lain.
Membolehkan ujian dibina oleh penggubal-penggubal lain.

Penentuan Aras
Penentuan aras mengikut Taksonomi Bloom
-Pengetahuan
-Kefahaman
-Aplikasi
-Analisis
-Sintesis
-Penilaian

Aras:  Pengetahuan

-Ciri Soalan:  Memerlukan calon mengingat semula.  Jawapan         calon                                                  menggunakan bahasa asal.

Contoh Kata Kerja:
            Labelkan, Senaraikan, Nyatakan, Manakah, Apakah, Berikan, dll.

Contoh Soalan Aras Pengetahuan

Aras Pengetahuan

         1. Apakah maksud perkataan culas ?

            A. Rajin
            B. Lalai
            C. Malas
            D. Cergas
Aras:  Kefahaman

Ciri Soalan:   Memerlukan calon memahami fakta dan menghuraikannya, memberi contoh atau illutrasi dalam             bahasanya sendiri.

Contoh Kata Kerja:
            Terangkan, Jelaskan, Huraikan, Tukarkan, Mengapakah, dll.

Contoh Soalan Aras Kefahaman


Pilih peribahasa yang paling sesuai bagi penyataan di bawah.

         Kuala Lumpur menjadi tumpuan orang ramai untuk mencari pekerjaan.

    Ada ubi ada batas
    Ada gula ada semut
    Ada udang di sebalik batu
    Banyak udang banyak ragam


Aras:  Aplikasi

Ciri Soalan:   Memerlukan calon   menyelesaikan masalah ‘non-routine’ atau masalah baru.    Ciri soalan adalah ‘problem-solving’.  Masalah diselesaikan        dengan cara tersendiri  menggunakan gabungan teori, pengalaman dan pelbagai kaedah penyelesaian masalah yang mempunyai unsur             persamaan.

.
Aras Aplikasi

Pilih ayat yang menggunakan perkataan bergaris
                 dengan betul.

                            “Radio ini ada kelasnya yang tersendiri,” kata Adib.
                            “Jangan makan di dalam kelas!” kata pengawas itu.
                            Mereka masyarakat kelas menengah.
                            Kulitnya kelas kerana terkena api.

                            I, ii dan iv sahaja
                            Ii, iii dan iv sahaja
                            I,ii dan iii sahaja
                            I ,ii ,iii dan iv sahaja


Aras:  Analisis

Ciri Soalan:   Memerlukan calon   menganalisis, memecah/mencerakinkan fakta             untuk mengkaji unsur-unsurnya secara mendalam  termasuk membanding, membeza,mengupas dan   membukti.

Contoh Kata Kerja:
            Bandingkan, Bezakan, Buktikan, Beri sebab, Buat analisis, Cerakinkan, Tafsirkan, dll.

Contoh Soalan Aras Analisis

Baca sajak di bawah, kemudian jawab soalan di bawah.

         Tiba-tiba aku tersedar
         Lamunan yang merugikan terlepas kini
         Sejarah hempedu pahit ku lupakan
         Kini, ku semaikan benih-benih harapan
         Bersama jutaan impian
         Aku kan tempuh segala cabaran


Ku semai benih-benih harapan bermaksud

           Pemuisi menanamkan cita-cita untuk berjaya
           Pemuisi belajar dengan bersungguh-sungguh
           Pemuisi menanam benih-benih baru di ladangnya
           Pemuisi mengharapkan dirinya tidak dilupakan








Aras:  Sintesis

Ciri Soalan:   Memerlukan calon   merancang, mereka/mencipta dan menghasilkan sesuatu hasil yang kreatif hasil dari penggabungan pelbagai unsur.  Ini termasuk penghasilan          sesuatu rancangan, rumusan, kaedah/prosedur, atau             cadangan.

Contoh Kata Kerja:
            Rancangkan, Rumuskan, Sediakan, Cadangkan, Karangkan, Gubahkan, dll.

Aras Sintesis
Arahan:

         Susun semula baris-baris pantun di bawah supaya menjadi pantun yang lengkap.

         Budi yang baik dikenang juga,
         Pulau Pandan jauh ke tengah,
         Hancur badan dikandung tanah,
         Gunung Daik bercabang tiga

        

Aras:  Penilaian

Ciri Soalan:   Memerlukan calon   menilai, membuat  pertimbangan atau justifikasi untuk mencapai atau mendapatkan sesuatu kesimpulan.  Calon perlu melihat fakta dari aspek ‘pro dan cons’ semasa membuat penilaian.

Contoh Kata Kerja:
            Bincangkan, Nilaikan, Beri pendapat, Beri justifikasi, Pertimbangkan, dll.

Contoh Soalan Aras Penilaian

Pencerobohan tentera Amerika  dan Britain  terhadap Iraq merupakan satu tindakan yang zalim dan tidak berperikemanusiaan.  Rakyat Iraq sanggup mempertahankan segenap inci tanah tumpah darah mereka.  Mereka sanggup berputih tulang daripada berputih mata.

         Soalan.

         Apakah yang anda faham mengenai ungkapan “Biar berputih tulang jangan berputih mata”.

         

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

BAHASA DAN MASYARAKAT (KAJIAAN SOSIOLINGUISTIK)

  BAHASA DAN MASYARAKAT (KAJIAAN SOSIOLINGUISTIK) Sosiolinguistik mengkaji hubungan bahasa dan masyarakat, yang nengaitkan dua bidang yan...

klik