Rabu, 2 Oktober 2013

RPH Lontar Peluru

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI
Mata Pelajaran            :  Pendidikan Jasmani
Tunjang                       :  Kemahiran
Kemahiran                  :  Lontar peluru
Tajuk                           :  Teknik melunsur selangkah
Tarikh                          :  20 April 2008
Masa                           :  8.40 pagi – 9.40 pagi
Tahun                         :  6
Bilangan Pelajar          :  30 0rang (14 lelaki dan 16 orang perempuan)
Pengalaman lepas      : 1 ) Murid-murid pernah menyertai acara lontar peluru dalam pertandingan pasukan rumah – rumah sukan di sekolah.
                                       2 ) Murid-murid mengetahui serba sedikit teknik  dan undang – undang acara lontar peluru.

OBJEKTIF                  :  Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, diharapkan murid-murid dapat :
                                       A ) Psikomotor
                                                - Pelajar dapat membuat lontaran dengan teknik yang betul.

                                                 - Pelajar dapat membuat lontaran dengan lebih jauh dengan menggunakan teknik yang betul.


B ) Kognitif
- Pelajar dapat membezakan teknik lontaran melunsur selangkah, teknik berdiri dan melontar tanpa lunsuran
                                                   dan teknik Perry O’Brien
                                                - Pelajar dapat memegang peluru dengan cara betul

C ) Afektif
- Menyemaikan sikap positif dan semangat antara pelajar dan guru
                                                - Menyemaikan sikap kerjasama dalam kumpulan.
                                                - Meningkatkan disiplin dikalangan pelajar.

Penerapan Nilai          :  Bekerjasama
KBKK                          :  Membuat analisis
Penggabungjalinan     :  Ansur maju
Kesepaduan                :
Alat Bantu mengajar   :  -  Peluru
                                        - Bola softball
                                        - Bola takraw.
                                        - Kon.
                                        - Pita ukur 



Bahagian / Masa
Aktiviti
Butiran Mengajar
Organisasi
Alatan / Catatan

Set Induksi

Permulaan
(5 minit)





























Perkembangan

Langkah 1
(10 minit)































Langkah 2
(10 minit)
































Langkah 3
(15 minit)





















































Kemuncak
 (10 minit)













Penutup
(10 minit)



Rotasi dan regangan





i. Lari berselang seli dengan sikttle


ii. Striding


iii. Bounding



iv. High knee





v. Speed









  • Pegangan peluru dan lakuan sedia








  • Melambung peluru




















  • Lontaran static









  • Melunsur






















  • Teknik melunsur selangkah secara menyeluruh



















































Permainan kecil

- Pelajar di pilih
   secara rawak
   beberapa orang
   untuk memasuki
   pertandingan.







  • Aktiviti kelonggaran dan “ cooling down “.

  • Pengukuhan kemahiran.



































  • Pelajar membuat larian 3 pusingan  
            trek.
  • Aktiviti regangan bermula dari otot umum kepada otot khusus untuk lompat tinggi ( pinggang dan kaki

-          Pelajar membuat larian berselang seli dengan menggunakan skittle sebanyak 3 ulangan dengan jarak yang ditentukan.
-          Pelajar membuat larian dengan langkah panjang dalam jarak yang ditetapkan sebanyak 3 ulangan
-          Pelajar membuat larian langkah panjang dengan mengangkat lutut tinggi ( seperti melompat ) sebanyak 3 ulangan dalam jarak yang ditetapkan.
-          Pelajar membuat larian langkah pendek dengan mengangkat lutut separas dengan pinggang dan melepasi tali pada palang sebanyak 3 kali ulangan dalam jarak yang ditetapkan.
-          Pelajar membuat larian pantas sebanyak 3 kali ulangan dalam masa yang ditetapkan







  • Peluru diletakkan atas tapak            jari- jari tangan yang dikembangkan dengan ibu jari dan jari kelingking memberi sokongan sisian.
  • Letakkan peluru dengan selesa di rongga tulang selangka berhampiran leher dengan pangkal tangan menghadap keluar dan siku berada jauh sedikit daripada badan.


  • Pelontar akan melambung peluru ke hadapan melepasi kepala dengan menggunakan peluru.
  • Dengan membelakangkan kawasan lontaran, pelontar dengan cara yang sama melambung peluru ke belakang  (kearah kawasan lontaran) melepasi kepala dengan menggunakan peluru. Aktiviti ini dipanggil (backover head toss).












  • Pelontar melakukan lontaran dengan menggunakan kekuatan tangan sambil kaki menolak badan ke atas dan tolakan diakhiri dengan kedua-dua kaki berdiri di atas jari-jari kaki yang masih menyentuh tanah.
  • Pergerakan ini dilakukan tanpa kilasan pinggul dan kaki.


  • pelontar akan melakukan lunsuran secara berulang-ulang dengan dengan bantuan pasangan sebagai penahan dalam garis yang panjang.
  • Seterusnya dengan cara yang sama, pelontar melakukan lunsuran dan diakhiri dengan lakuan kilasan pinggul dan kaki tanpa dibantu oleh pasangan.














  • Selepas menempatkan peluru ditempat sepatutnya,bengkokkan badan dengan membengkokkan kaki kanan.
  • Kaki kiri biarkan dalam kaeadaan selesa(bengkok dan mencecah tengah bulatan dengan hujung kaki
  • Tangan bebas berperanan untuk mengimbangkan kedudukan badan dan ia diletakkan  dihadapan badan pelontar dengan sikunya dibengkokkan sedikit
  • Daripada lakuan sedia menolak dengan kaki kiri supaya kaki kanan pelontar dapat membuat gelunsuran ke bahagian tengah bulatan
  • Lunsuran ini dijalankan dengan pantas dan licin.
  • Berat badan pelontar mesti masih berada dalam kaki kanan,manakala bahagian badan pula dibiarkan membengkok (jangan tegakkan badan semasa mengelunsur)
  • kaki kiri hendaklah diletakkan dihadapan bulatan.
  • Sebaik sahaja kaki kanan bertapak semula dan proses tamat,pinggul kanan dipusingkan ke kiri dan ke atas serentak dengan kilasan badan.
  • Bahu dan tangan kanan (yang memegang peluru) masih menghala ke belakang.
  • Apabila kilasan badan itu selesai,(badan menghadap ke arah lontaran) kaki yang mengelunsur (kaki kanan yang dibelakang) menolok dengan kuat sehingga badan terangkat dan melentik.
  • Pergerakkan ini disusuli dengan pergerakan menolok yang bermula dengan menggunakan bahagian bahu dan diikuti dengan tangan yang memegang peluru
  • Tangan mengikut peluru sejauh mana yang mungkin dan kaki kiri hendaklah digunakan untuk menahan dengan kuat.
  • Kedua-dua belah kaki mestilah bersentuhan dengan tanah semasa peluru dilontar.




Pertandingan lontar peluru













  • Melakukan aktiviti kelonggaran sendi utama badan.



  • Bersoal jawab mengenai kemahiran yang dipelajari.





















Murid berlari secara bebas


Murid berbaris dalam empat barisan.



























·         Pelajar dikehendaki meluruskan tangan ke atas dengan memegang peluru dan seterusnya menguis peluru tersebut dengan menggunakan kekuatan jari.


·         Pelajar haruslah dalam keadaan berdiri tegak dengan lutut dibengkokkan sedikit, kedudukan kaki dibuka luas sedikit daripada luas bidang bahu dan ia mestilah seimbang dan badan dalam keadaan selesa.




















·         keadaan tangan adalah pada tempat meletakkan peluru di bahagian leher, badan dibengkokkan dengan membengkokkan kaki kanan.
·         Kaki kiri
dibiarkan dalam keadaan selesa
·         Tangan bebas
berperanan untuk mengimbangkan kedudukan badan dan ia diletakkan dihadapan badan pelontar dengan sikunya dibengkokkan sedikit.

·         Pelajar berdiri dibahagian belakang bulatan dengan membelakangkan kawasan lontaran.




TKP
~ Kinestetik
~ Verbal Linguistik
~ Intrapersonal


BAHASA DAN MASYARAKAT (KAJIAAN SOSIOLINGUISTIK)

  BAHASA DAN MASYARAKAT (KAJIAAN SOSIOLINGUISTIK) Sosiolinguistik mengkaji hubungan bahasa dan masyarakat, yang nengaitkan dua bidang yan...

klik