RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN
JASMANI
Mata
Pelajaran : Pendidikan Jasmani
Tunjang : Kemahiran
Kemahiran : Lontar peluru
Tajuk
:
Teknik melunsur selangkah
Tarikh
: 20 April 2008
Masa
: 8.40 pagi – 9.40 pagi
Tahun :
6
Bilangan
Pelajar : 30 0rang (14 lelaki dan 16 orang perempuan)
Pengalaman
lepas : 1 ) Murid-murid pernah
menyertai acara lontar peluru dalam pertandingan pasukan rumah – rumah sukan di
sekolah.
2 ) Murid-murid mengetahui serba sedikit
teknik dan undang – undang acara lontar
peluru.
OBJEKTIF : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran,
diharapkan murid-murid dapat :
A ) Psikomotor
- Pelajar dapat
membuat lontaran dengan teknik yang betul.
- Pelajar dapat membuat lontaran dengan lebih
jauh dengan menggunakan teknik yang betul.
B
) Kognitif
-
Pelajar dapat membezakan teknik lontaran melunsur selangkah, teknik berdiri dan
melontar tanpa lunsuran
dan teknik Perry O’Brien
-
Pelajar dapat memegang peluru dengan cara betul
C ) Afektif
-
Menyemaikan sikap positif dan semangat antara pelajar dan guru
-
Menyemaikan sikap kerjasama dalam kumpulan.
- Meningkatkan disiplin dikalangan pelajar.
Penerapan
Nilai : Bekerjasama
KBKK : Membuat analisis
Penggabungjalinan : Ansur
maju
Kesepaduan :
Alat Bantu mengajar :
- Peluru
- Bola softball
- Bola takraw.
- Kon.
- Pita ukur
Bahagian
/ Masa
|
Aktiviti
|
Butiran
Mengajar
|
Organisasi
|
Alatan
/ Catatan
|
Set
Induksi
Permulaan
(5 minit)
Perkembangan
Langkah 1
(10 minit)
Langkah 2
(10 minit)
Langkah 3
(15 minit)
Kemuncak
(10
minit)
Penutup
(10 minit)
|
Rotasi dan
regangan
i. Lari berselang seli dengan sikttle
ii. Striding
iii. Bounding
iv. High knee
v. Speed
Permainan kecil
- Pelajar di
pilih
secara rawak
beberapa orang
untuk memasuki
pertandingan.
|
trek.
-
Pelajar
membuat larian berselang seli dengan menggunakan skittle sebanyak 3 ulangan
dengan jarak yang ditentukan.
-
Pelajar
membuat larian dengan langkah panjang dalam jarak yang ditetapkan sebanyak 3
ulangan
-
Pelajar
membuat larian langkah panjang dengan mengangkat lutut tinggi ( seperti
melompat ) sebanyak 3 ulangan dalam jarak yang ditetapkan.
-
Pelajar
membuat larian langkah pendek dengan mengangkat lutut separas dengan pinggang
dan melepasi tali pada palang sebanyak 3 kali ulangan dalam jarak yang
ditetapkan.
-
Pelajar
membuat larian pantas sebanyak 3 kali ulangan dalam masa yang ditetapkan
Pertandingan lontar peluru
|
Murid berlari secara bebas
Murid berbaris dalam empat barisan.
·
Pelajar dikehendaki meluruskan
tangan ke atas dengan memegang peluru dan seterusnya menguis peluru tersebut
dengan menggunakan kekuatan jari.
·
Pelajar haruslah dalam keadaan
berdiri tegak dengan lutut dibengkokkan sedikit, kedudukan kaki dibuka luas
sedikit daripada luas bidang bahu dan ia mestilah seimbang dan badan dalam
keadaan selesa.
·
keadaan tangan adalah pada tempat
meletakkan peluru di bahagian leher, badan dibengkokkan dengan membengkokkan
kaki kanan.
·
Kaki kiri
dibiarkan dalam
keadaan selesa
·
Tangan bebas
berperanan untuk mengimbangkan
kedudukan badan dan ia diletakkan dihadapan badan pelontar dengan sikunya
dibengkokkan sedikit.
·
Pelajar berdiri dibahagian belakang
bulatan dengan membelakangkan kawasan lontaran.
|
TKP
~ Kinestetik
~ Verbal Linguistik
~ Intrapersonal
|