Perlindungan Takaful Ketika Tua dan Miskin
Islam di bawah
naungan pemerintahan Islam memberi jaminan perlindungan hidup melalui skim
takaful kepada orang bukan Islam dan tanggungan mereka kerana mereka adalah
rakyat negara Islam dan negara bertanggungajawab ke atas rakyatnya.
Perlindungan
tersebut terus dilaksanakan di zaman pemerintahan Khalifah Ar-Rasyidin dan
selepas mereka.
Dalam
perjanjian akad dzimmah yang ditulis oleh Saidina Khalid Al-Walid bagi penduduk
Al-Hirah di Iraq yang terdiri dari golongan Nasrani, Saidina Khalid
menyebutkan: “Mana-mana orang yang sudah tua dan tidak mampu untuk menjalankan
pekerjaan atau ditimpa bencana ataupun dulunya kaya tetapi sekarang bergantung
hidup kepada sedekah, maka aku lepaskan mereka dari tanggungan memberi jizyah
dan diperuntukan sara hidup mereka dan anak-anak mereka daripada Baitulmal”.
Saidina Khalid
menulis perkara ini kepada Saidina Abu Bakar As-Siddiq dan disaksikan oleh
sebilangan daripada sahabat tanpa mendapat bantahan dari mereka. Maka perkara
ini dianggap satu keputusan ijmak.
Dari apa yang
disebutkan dapatlah diambil kesimpulan betapa Islam memberi jaminan sosial
terhadap anggota masyarakat tidak kira sama ada Islam atau bukan Islam di mana
tidak harus wujud dalam masyarakat seseorang yang tidak mendapat habuannya
daripada makanan, pakaian, tempat tinggal atau rawatan. Menolak kemudaratan itu
adalah suatu tuntutan agama sama ada ianya muslim atau dzimmi.
Tanggungjawab Orang-Orang Dzimmi
Setimpal dengan
hak-hak yang dinikmati oleh orang dzimmi maka dikenakan ke atas mereka
tanggungjawab yang perlu ditunaikan kepada negara. Tanggungjawab tersebutlah
dapatlah disimpulkan seperti berikut:
i. Membayar jizyah dan kharaj serta cukai
perniagaan
ii. Mematuhi undang-undang Islam di dalam bidang
muamalat dan sebagainya
iii.
Menghormati syiar-syiar Islam dan perassan orang-orang Islam
Jizyah dan
Kharaj
Jizyah ialah
cukai kepala (tahunan) pada kadar yang kecil daripada harta benda yang
dikenakan ke atas lelaki yang baligh atau mampu mengikut keupayaan harta benda
mereka. Golongan fakir miskin dikecualikan langsung daripada tanggungjawab ini
berdasarkan firman Allah yang bermaksud: “Allah tidak memikul beban kepada
seseorang melainkan sekadar apa yang Allah berikan kepadanya”. Kadar yang
dikenakan itu tidak ditetapkan. Hanya terpulang kepada ketentuan pihak pemerintah
dengan mengambil kira kepentingan pembayar cukai dan juga kepentingan negara.
Kewajipan cukai
jizyah ini adalah berdasarkan firman Allah yang bermaksud: “Perangilah
orang-orang yang tidak beriman kepada Allah dan tidak pula kepada hari kemudian
dan mereka tidak mengharamkan apa yang telah diharamkan oleh Allah dan RasulNya
dan tidak beragama dengan agama yang benar iaitu orang-orang yang diberikan
kitab kepada mereka sampai mereka membayar jizyah dengan patuh sedang mereka
dalam keadaan tunduk”.
Kharaj pula
merupakan cukai tanah sekiranya kekal dalam milik mereka (orang-orang dzimmi)
dan kadar cukai itu terserah kepada ketentuan pemerintah.
Perbezaan
antara jizyah dan kharaj ialah jizyah akan gugur apabila orang dzimmi menganut
Islam sedangkan kharaj tidak digugurkan
Kewajaran cukai
kepada (jizyah) yang dikenakan ke atas orang dzimmi dapat difahamkan bahawa
Islam mewajibkan ke atas orang-orang Islalm perkhidmatan tentera secara fardhu
kifayah atau fardhu ain bagi mempertahankan negara yang bukan Islam, dikecualikan
daripada perkhidmatan ini walaupun mereka hidup sebagai warganegara dalam
pemerintahan Islam.
Jizyah selain
daripada tanda kepatuhan orang-orang dzimmi kepada undang-undang ianya juga
sebagai ganti perkhidmatan tentera yang diwajibkan ke atas orang-orang Islam.
Cukai Perniagaan
Cukai
perniagaan dikenakan ke atas orang-orang dzimmi seperti mana yang dikenakan ke
atas orang-orang Islam sekiranya perniagaan mereka berjumlah 200 dirham ataupun
memiliki 20 misqal emas (walaupun kadar tersebut hanya mengambil kira keadaan
pada ketika di mana nisbah itu ditentukan oleh para fuqaha’ di zaman itu).
Para fuqaha’
telah menetapkan 5% cukai dari hasil perniagaan ke atas saudagar dzimmi
manakala 2 A½% ke atas saudagar Islam tetapi ketentuan itu tidak berlandaskan
nas syar’i malah didasarkan kepada ijtihad mereka untuk mencapai maslahah umum
di mana pada ketika itu kebanyakan orang-orang Islam sibuk dengan berjihad
mempertahankan negara manakala bidang perniagaan dimonopol oleh orang-orang
dzimmi. Maka para fuqaha’ mengurangkan cukai ke atas peniaga-peniaga Islam
sebagai ransangan kepada mereka untuk menjalankan perniagaan.
Kaedah Percukaian Terhadap Warga Asing
Terdapat dua
pendapat para fuqaha’ berhubung dengan kaedah percukaian terhadap warga asing
yang masuk ke negara Islam. Para Ulama’ Hanafiah berpegang dengan kaedah
bermuamalat secara serupa (Al-Muamalah bil mithli) iaitu kadar cukai yang
dikenakan ke atas warga asing mengikut kadar yang dikenakan oleh negara warga
asing kepada saudagar Islam yang masuk ke negara mereka.
Fuqaha’ dari
mazhab Hanbali, Maliki, Syafii dan Ibadhah tidak berpegang dengan kaedah ini.
Walaubagaimanapun, para fuqaha’ sepakat dengan kaedah (Al-Muamalah bil mithli)
ini mengambil kira pertimbangan akhlak yang mulia. Oleh itu mereka berpendapat
tidak harus dikenakan cukai terhadap barangan yang kurang daripada dua ratus
dirham (kadar nasab zakat) tetapi sekiranya negara mereka mengenakan cukai ke
atas orang Islam yang membawa masuk barangan perniagaan yang kurang daripada
dua ratus dirham, maka kaedah tersebut diguna pakai.
Kaedah
(Al-Muamalah bil mithli) ini adalah berdasarkan apa yang telah dilaksanakan
oleh Saidina Umar Al-Khatab ketika beliau berkata kepada amil-amilnya :
“Ambillah cukai daripada mereka seperti mana mereka mengambil daripada kita”.