RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN
JASMANI
TAHUN 5
Tarikh
|
|
Kelas
|
|
Masa
|
|
Modul
|
Kemahiran
(Gimnastik Asas)
|
Tajuk
|
1.
Lombol Kangkang
|
Fokus
|
Berkebolehan melakukan kemahiran Lombol
Kangkang dan pendaratan dengan lakuan yang betul.
|
Standard Kandungan
|
1.1,
1.2, 2.1, 5.1
|
Standard Pembelajaran
|
1.1.1,
1.2.1, 2.1.1, 5.1.3
|
Objektif Pembelajaran
|
Di akhir pengajaran dan pembelajaran,
murid akan dapat:-
1.
Melakukan Lombol Kangkang.
2.
Mengawal imbangan badan semasa dan
selepas melakukan Lombol Kangkan dan
Hambur Arab.
3.
Mengenal pasti otot-otot utama yang
menghasilkan daya semasa melakukan Lombol Kangkang dan Hambur Arab.
4.
Mematuhi peraturan keselamatan di tempat
melakukan aktiviti.
|
Aktiviti
|
1.
Memanaskan badan
2.
Penyampaian standard pembelajaran
3.
Permainan kecil atau persembahan
4.
Menyejukkan badan
5.
Pentaksiran
|
EMK
|
Kreativiti
dan inovasi
|
BBM
|
Tilam gimnastik, peti lombol, skital, dan papan
anjal.
|
Penilaian P&P
|
Murid
dapat melakukan kemahiran Lombol Kangkang dan pendaratan dengan lakuan yang
betul.
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan
dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas
dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana…………………………………………....................................
………………………………………………………………………………………………….
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN
JASMANI
TAHUN 5
Tarikh
|
|
Kelas
|
|
Masa
|
|
Modul
|
Kemahiran (Gimnastik Asas)
|
Tajuk
|
2. Hambur Arab
|
Fokus
|
Berkebolehan
melakukan kemahiran Hambur Arab dan pendaratandengan lakuan yang betul.
|
Standard
Kandungan
|
1.1, 1.2, 2.1, 5.1
|
Standard
Pembelajaran
|
1.1.2, 1.2.1, 2.1.1,
5.1.3
|
Objektif
Pembelajaran
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:-
1.
Melakukan Hambur
Arab.
2.
Mengawal imbangan
badan semasa dan selepas melakukan Lombol Kangkang dan Hambur Arab.
3.
Mengenal pasti
otot-otot utama yang menghasilkan daya semasa melakukan Lombol Kangkang dan
Hambur Arab.
4.
Mematuhi
peraturan keselamatan di tempat melakukan aktiviti.
|
Aktiviti
|
1. Memanaskan badan
2. Penyampaian standard pembelajaran
3. Permainan kecil atau persembahan
4. Menyejukkan badan
5. Pentaksiran
|
EMK
|
Kreativiti dan inovasi
|
BBM
|
Tilam gimnastik
dan bangku panjang atau peti lombol.
|
Penilaian
P&P
|
Murid dapat melakukan kemahiran Hambur Arab dan
pendaratandengan lakuan yang betul.
|
Refleksi
|
Pada akhir
pengajaran;
______ murid
dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai
objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana…………………………………………....................................
………………………………………………………………………………………………….
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN
JASMANI
TAHUN 5
Tarikh
|
|
Kelas
|
|
Masa
|
|
Modul
|
Kemahiran (Gimnastik Asas)
|
Tajuk
|
3. Aneka Imbangan
|
Fokus
|
Berkebolehan
melakukan rangkaian imbangan yang memerlukan kawalan badan dan sokongan.
|
Standard
Kandungan
|
1.2, 2.2, 5.1
|
Standard
Pembelajaran
|
1.2.2, 2.2.2, 5.1.4
|
Objektif
Pembelajaran
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:-
1.
Melakukan
rangkaian imbangan yang melibatkan beberapa tapak sokongan di atas lantai dan
bangku gimnastik.
2.
Mengenal pasti jenis-jenis
imbangan yang digunakan dalam rangkaian imbangan.
3.
Mengenal pasti
ruang yang selamat untuk melakukan aktiviti.
|
Aktiviti
|
1. Memanaskan badan
2. Penyampaian standard pembelajaran
3. Permainan kecil atau persembahan
4. Menyejukkan badan
5. Pentaksiran
|
EMK
|
Kreativiti dan inovasi
|
BBM
|
Tilam gimnastik,
bangku gimnastik atau peti lombol, perakam CD, dan CD Lagu KSSR Dunia Muzik.
|
Penilaian
P&P
|
Murid dapat melakukan rangkaian imbangan yang
memerlukan kawalan badan dan sokongan.
|
Refleksi
|
Pada akhir
pengajaran;
______ murid
dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai
objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana…………………………………………....................................
………………………………………………………………………………………………….
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN
JASMANI
TAHUN 5
Tarikh
|
|
Kelas
|
|
Masa
|
|
Modul
|
Kemahiran (Gimnastik Asas)
|
Tajuk
|
4. Sokong, Gayut dan Ayun
|
Fokus
|
Berkebolehan
melakukan kemahiran gayut dan ayun dengan pelbagai jenis gengaman.
|
Standard
Kandungan
|
1.3, 2.3, 5.2
|
Standard
Pembelajaran
|
1.3.1, 1.3.2, 2.3.1,
2.3.2, 5.2.4
|
Objektif
Pembelajaran
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:-
1.
Bergayut dan
mengayun pada palang dengan genggaman atas, genggaman bawah, dan genggaman
campuran dengan pelbagai posisi badan dan kaki.
2.
Menyokong badan
di atas palang dengan kedua-dua belah tangan dan mengayun badan.
3.
Mengenal pasti
posisi badan dan kaki yang sesuai semasa mengayun.
4.
Mengenal pasti
genggaman yang sesuai mengikut posisi badan semasa menyokong badan dengan
kedua-dua belah tangan di atas palang dan mengayun.
5.
Menerima cabaran
dan berasa seronok semasa melakukan aktiviti.
|
Aktiviti
|
1. Memanaskan badan
2. Penyampaian standard pembelajaran
3. Permainan kecil atau persembahan
4. Menyejukkan badan
5. Pentaksiran
|
EMK
|
Kreativiti dan inovasi
|
BBM
|
Palang tunggal
gimnastik, tilam gimnastik dan peti lombol.
|
Penilaian
P&P
|
Murid dapat melakukan gayut dan ayun dengan pelbagai
jenis gengaman.
|
Refleksi
|
Pada akhir
pengajaran;
______
murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak
mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana…………………………………………....................................
………………………………………………………………………………………………….
|
ceredit :sumber pendidikan .com