Definisi Pentaksiran
Pentaksiran merupakan
satu proses mendapatkan malumat dan seterusnya membuat penghakiman serta
pertimbangan tentang produk sesuatu proses pendidikan.
Dari konteks pendidikan
pentaksiran merupakan satu episod dalam proses pembelajaran yang merangkumi
aktiviti menghurai, mengumpul, merekod, memberi skor dan menginterpretasi
maklumat tentang pembelajaran seorang pelajar bagi sesuatu tujuan. Pentaksiran
juga merupakan satu proses untuk mendapatkan gambaran tentang prestasi
pembelajaran seseorang dalam sesuatu subjek atau aktiviti pembelajaran.
Aktiviti pentaksiran dijalankan secara berterusan.
Pentaksiran atau penaksiran adalah
perkataan Latin yang membawa maksud “duduk bersama” dengan pelajar dan
mengesahkan respon adalah sama dengan apa yang dimaksudkan.
- tahap, status, dan nilai.
- proses menilai secara kuantitatif.
- merangkumi skala ordianal dan skala slang.
- kesimpulan : pentaksiran bertujuan untuk
menentukan kedudukan dan pencapaian murid.
Dari segi definisinya
pula, pentaksiran merupakan proses pengumpulan, menterjemah, merekod, dan
menggunakan maklumat mengenai respon pelajar kepada tugas pendidikan (David
Lambert dan David Lines, 2000).
Manakala menurut
Gearheart (1990), pentaksiran adalah proses pengumpulan dan penterjemahan
secara saintifik tentang sesuatu maklumat yang luas berdasarkan keputusan
intervensi dan apabila bersesuaian keputusan ditempatkan dan cadangan
penempatan.
Selain itu,
berdasarkan pendapat yang dikemukakan oleh Salvia dan Yseldyke (1978),
penaksiran boleh didefinisikan sebagai proses pengumpulan data dengan tujuan
untuk mengenal pasti dan mengesan masalah pelajar serta untuk membuat
keputusan.
Seterusnya, Lembaga
Peperiksaan Malaysia (2000) pula telah memberikan maksud terhadap penaksiran
dalam pendidikan iaitu suatu proses pembelajaran yang merangkumi aktiviti
menghurai, mengumpul, merekod, memberi skor dan menterjemah maklumat tentang
pembelajaran seseorang murid bagi sesuatu tujuan tertentu.
Kesimpulannya,
pentaksiran boleh diertikan sebagai proses pengumpulan maklumat yang melibatkan
aktiviti menterjemah, merekod serta menghuraikan maklumat yang berkaitan dengan
pembelajaran seseorang pelajar bagi tujuan tertentu.
Berikutnya pula
adalah berkaitan dengan penilaian. Menurut Stufflebeam (1971), penilaian adalah
proses membuat pertimbangan atau keputusan dalam memberikan nilai, mutu,
kualiti atau harga bagi sesuatu benda atau perkara. Beliau juga turut
menyatakan bahawa penilaian ini boleh dianggap sebagai “process delineating” iaitu mencari dan memberikan maklumat yang
berguna dalam mempertimbangkan alternatif-alternatif keputusan.Popham (1975)
turut memberikan pandangan berkaitan dengan penilaian.Beliau menyatakan
penilaian yang sistematik perlu mempunyai satu tafsiran tentang nilai fenomena
pendidikan. Manakala Gay (1985) pula berpendapat bahawa:
“Penilaian boleh diertikan sebagai
proses yang sistematik semasa mengumpul dan menganalisis data bagi menentukan
sama ada sesuatu objektif yang telah ditetapkan itu telah tercapai”.