STRATEGI,PENDEKATAN,KAEDAH
DAN TEKNIK PENGAJARAN
KAEDAH PENGAJARAN.
Kaedah bermaksud cara,
aturan, hukum atau prinsip. Sesuatu kaedah terdiri daripada siri
tindakan yang sistematik untuk mencapai sesuatu matlamat. Kaedah pengajaran
terdiri daripada beberapa langkah atau kegiatan yang mempunyai urutan yang
tertentu. Contoh-contoh kaedah pengajaran adalah seperti bercerita,
perbincangan, bermain, latih tubi, main peranan, menyelesaikan masalah,
percambahan fikiran, perbahasan, kuiz, lakonan, projek, soalan dan lain-lain.
TEKNIK PENGAJARAN
` Teknik pengajaran adalah kemahiran atau perkara-perkara khusus yang terdapat dalam sesuatu kaedah. Jika guru tidak menguasai teknik yang ada pada sesuatu kaedah maka kemungkinan besar objektif pengajaran tidak tercapai.
TEKNIK PENGAJARAN
` Teknik pengajaran adalah kemahiran atau perkara-perkara khusus yang terdapat dalam sesuatu kaedah. Jika guru tidak menguasai teknik yang ada pada sesuatu kaedah maka kemungkinan besar objektif pengajaran tidak tercapai.
PENDEKATAN PENGAJARAN
Pendekatan
biasanya dimaksudkan dengan arah atau hala tuju untuk mencapai sasaran.
Pendekatan pengajaran digunakan untuk mendekati atau memulakan
proses pengajaran. Pendekatan-pendekatan pengajaran boleh
digolongkan mengikut cara pengelolaan murid, cara fakta disampaikan, keaktifan
pengajaran, mata pelajaran dan sebagainya. Contohnya, pendekatan
pengajaran yang berasaskan pengelolaan murid adalah seperti pendekatan
individu, pendekatan pasangan, pendekatan kumpulan, pendekatan kelas,
pendekatan kelas bercantum dan sebagainya. Berdasarkan kriteria bagaimana isi pelajaran disampaikan maka terdapatlah pendekatan induktif, pendekatan deduktif, pendekatan eklektik, pendekatan dari segi isi mudah ke isi susah dan pendekatan dari isi maujud ke isi abstrak.
Pendekatan yang memberi tumpuan kepada pengajaran disebut sebagai pendekatan memusatkan guru seperti kaedah syarahan dan kaedah demonstrasi.
Manakala pengajaran yang mementingkan murid disebut sebagai pendekatan memusatkan murid. seperti kaedah menyelesaikan masalah, kaedah bermain dan kaedah perbincangan kumpulan.