Mata
Pelajaran : Pendidikan Jasmani
Tunjang : Kemahiran
Kemahiran : Olahraga- Larian
Tajuk
:
Larian 100 meter
Tarikh
: 1 April 2008
Masa
: 8.40 pagi –
9.40 pagi
Tahun :
5
Bilangan
Pelajar : 30 0rang (14 lelaki dan 16 orang perempuan)
Pengalaman lepas : Murid telah mempelajari aktiviti lakomotor berlari pantas
pada tahap satu
OBJEKTIF : Pada akhir pengajaran dan
pembelajaran, diharapkan murid-murid dapat :
A ) Psikomotor
-
Murid dapat melakukan larian 100 meter dengan menggunakan kaedah dan teknik
dengan betul.
B ) Kognitif
-
Mengetahui undang-undang dan peraturan-peraturan dalam acara lari pecut 100
meter.
-
Membina satu konsep semangat kesukanan untuk alatan.
-
Mengetahui segala jenis dan cara latihan.
C
) Afektif
- Memupuk nilai-nilai murni seperti semangat
bekerjasama serta kepimpinan semasa melakukan aktiviti di samping
mementingkan aspek-aspek keselamatan.
- Menyuburkan
kesihatan mental, disiplin serta inisiatif.
-
Mengembangkan keyakinan diri, maruah diri dan semangat kekitaan.
Penerapan
Nilai : Bekerjasama
KBKK : Membuat analisis
Penggabungjalinan : Ansur maju
Kesepaduan :
Alat
Bantu mengajar : - Kon,
-
kayu
-
blok permulaan
-
board.
Bahagian
/ Masa
|
Aktiviti
|
Butiran
Mengajar
|
Organisasi
|
Alatan
/ Catatan
|
||||||||||||
Set
Induksi
Permulaan
(5 minit)
Perkembangan
Langkah 1
(8 minit)
Langkah 2
(7 minit)
Langkah 3
(10 minit)
Langkah 4
(10 minit)
Kemuncak
(10 minit)
Penutup
(10 minit)
|
Memanaskan badan
Berlari dalam pelbagai variasi
Permulaan Sederhana
Kedudukan Ke Garisan
Kedudukan Sedia
Kedudukan berlepas
Permulaan Larian
Semasa Larian
Pertandingan larian 100 meter
Regangan dan
rotasi
|
ü Murid
berjalan dengan
menggunakan
bebola kaki.
ü Murid
skip dengan menggunakan
bebola kaki.
·
Angkat lulut tinggi.
ü Lutut
angkat sama tinggi dengan
pinggang.
ü Badan
condong ke hadapan lebih
kurang 45º.
ü Kepala
tegak jangan terhangguk.
ü Mata
tumpu terus di hadapan lebih kurang 2m ke hadapan.
ü Bahu
relaks.
·
Hayunan tangan
ü Siku bengkok lebih kurang 90º.
ü Hayun
tangan ke belakang
melepasi badan di sisi pinggang
pada ketinggian pinggul.
ü Tangan
hayun dengan cepat Dan
bebas.
ü Jari
bengkok sedikit.
·
Murid dihendaki berbaring dan
bersedia untuk mendengar arahan atau tiupan wisel dari guru untuk berlari.
·
Murid juga dikendaki duduk untuk
mendengar arahan dari guru untuk memulakan larian
·
Murid dikendaki membongkok dan
bersedia mendengar arahan untuk berlari
·
Murid berdiri dalam keadaan stabili
dan dan jatuhkan badan kehadapan dan seterusnya berlari.
·
Murid membengkok sedikit kebawah
untuk berlari dalam keadaan sedia.Turunkan tangan kedepan dan seterusnya
berlari.
·
Murid dikenhendaki menjatuhkan
tangan tanpa menyentuh tanah. Selepas itu murid berlari dengan arahan/ tiupan
wisel guru.
·
Murid membengkok sedikit kebawah
untuk berlari dalam keadaan sedia. Tetapi sebelah tangan menyentuh tanah. Sebelum
diarahkan berlari.
·
Berdiri di belakang garisan
permulaan.
·
Jarak di antara bahagian hadapan
blok dengan garisan permulaan antara 30-50 sm.
·
Pastikan blok permulaan dipasang
dengan baik, ketat dan kemas. Ia diletakkan bersudut tegak dengan garisan
permulaan.
·
Kaki berada di atas blok-blok
permulaan. Kaki hadapan haruslah diselaraskan dengan lutut kaki belakang.
·
Lengan hendaklah diluruskan dan
jangan kuncikan siku. Bahu dinaikkan lebih tinggi daripada tangan
·
Letakkan kedua-dua tangan di
belakang garisan permulaan dengan membuka ibu jari Dan jari-jari lain tanpa
menyentuh garisan. Jarak antara kedua-dua tangan seluas bahu.
·
Kedudukan kepala adalah seperti
biasa, mata memandang pada titik 1 meter ke hadapan.
·
Kedudukan lutut kaki hadapan lebih
kurang 90°dari aras tanah. Lutut kaki belakang lebih kurang 120° dari aras
tanah.
·
Pinggang hendaklah lebih tinggi
sedikit daripada bahu. Bahu pula harus tinggi sedikit daripada kepala.
·
Tangan diluruskan. Kedudukan kepala
tidak berubah.
·
Tekan kedua-dua belah kaki dengan
kuat pada blok permulaan.
·
Mata memandang pada titik satu meter
ke hadapan.
·
Bergerak pantas dan lurus ke hadapan
tanpa menegakkan badab serta-merta. Kedua-dua kaki menolak blok permulaan
dengan kuat.
·
Tolakan jari tangan sekuat yang
boleh untuk membantu pelepasan keseluruhan badan dari blok.
·
Condongkan badan dan mata tumpu pada
titik 1 meter ke hadapan.
·
Kaki lonjakan dibawa ke hadapan.
·
Tubuh badan direndahkan.
·
Kepala ditundukkan sedikit.
·
Mata tertumpu pada trek.
·
Langkah permulaan pendek pada 10
meter pertama.
·
Kaki diluaskan sedikit.
·
Atlit memecut dengan langkah panjang
dan cepat.
·
Lutut diangkat tinggi.
·
Mengayun lengan dengan kuat.
·
Lari atas bebola kaki.
·
Siku dirapat pada badan dan
dibengkok pada sudut 90º.
Aplikasi semua teknik kemahiran yang telah
dipelajari
·
Pelajar melakukan
regangan dan rotasi bermula dari bahagian bawah kaki dan berakhir di bahagian
atas kepala.
a) Mengelakkan pengumpulan asid laktik
b) Mengurangkan risiko kecederaan
c) Mengembalikan suhu badan ke tahap normal
d) Mengendurkan kembali otot-otot yang tegang
|
Pelajar berkumpulan dalam kumpulan besar berbentuk ladam
berhadapan dengan guru
Pelajar akan mengikut apa yang guru lakukan
secara aktif
XXXX XXXX
XXXXX XXXXX
XXXXXXXXXXXX
Pelajar berdiri dalam keadaan berbaris
dalam garisan panjang
XXXXXXXXXXXXXXX
Murid dalam keadaan sedia diatas setiap
lorong.
Murid
berada dalam barisan mengikut kumpulan masing-masing
XXXX XXXX
XXXX XXXX
XXXXXX XXXXX
XXXXXX
|
TKP
~ Kinestetik
~ Verbal Linguistik
~ Intrapersonal
= Guru
X = Murid-murid
|