Hak Mendapat Perlindungan
Hak yang
pertama ialah hak untuk menikmati perlindungan keselamatan oleh negara Islam
dan masyarakat Islam dari serangan musuh sama ada dari luar dan kezaliman dari
dalam negara bagi menjamin keselesaan dan kestabilan hidup.
i. Perlindungan Ancaman Luar
Adalah menjadi
tanggungjawab pemerintah Islam memberi perlindungan keselamatan kepada
orang-orang dzimmi seperti mana yang diperolehi oleh orang-orang Islam
memandangkan pemerintah memiliki kuasa perundangan dan kekuatan tentera yang
membolehkan perlindungan tersebut diberikan kepada mereka selama mana mereka
berada dalam negara walaupun terpencil dalam sebuah kampung.
Memandangkan
mereka tertakluk kepada undang-undang Islam dan akad dzimmah mereka adalah
bersifat kekal dan justeru itu, mereka berhak mendapat perlindungan tersebut
seperti yang diperoleh oleh orang-orang Islam.
Ii. Pembelaan Dari Kezaliman Dalam
Negara
Pembelaan dari
kezaliman ke atas mereka dari dalam negara adalah merupakan satu perkara yang
sangat dituntut oleh Islam. Orang-orang Islam diberi amaran supaya tidak
menyakiti orang-orang dzimmi dengan tangan atau perkataan mereka. Allah tidak
suka kepada orang zalim dan tidak memberi petunjuk kepada mereka malah
sebaliknya disegerakan balasan azab di dunia dan dilipatgandakan balasan di
akhirat.
Terdapat banyak
ayat-ayat suci Al-Quran dan hadis yang mengharamkan kezaliman dan menjelaskan
kesan buruk di dunia dan di akhirat. Terdapat hadis yang khusus melarang
menzalimi orang-orang bukan Islam dari kalangan ahli dzimmah. Sabda Rasulullah
saw yang bermaksud: “Barangsiapa menzalimi orang-orang dzimmi atau
mengurangkan haknya atau membebankannya di luar kemampuannya atau mengambil
sesuatu tanpa relanya maka aku akan berhajat dengannya pada hari kiamat.”
Sabda Rasulullah saw lagi yang bermaksud: “Sesiapa yang menyakiti
orang-orang dzimmi beerti dia menyakitiku dan sesiapa menyakitiku dia adalah
menyakiti Allah.”
Oleh kerana itu
uamt Islam sejak zaman khalifah ar-Rasyidin terlalu mengambil berat melindungi
orang-orang dzimmi dari sebarang kezaliman dan penderaan serta memberi
perhatian terhadap segala pengaduan yang diterima daripada mereka.
Saidina Umar
Al-Khattab sentiasa bertanya khabar keadaan orang-orang dzimmi kepada rombongan
yang datang berjumpanya dari daerah-daerah dan wilayah-wilayah negara kerana
bimbang takut ada dari kalangan orang Islam yang melakukan sesuatu yang
menyakiti orang dzimmi.
Mereka berkata
kepadanya “kami tidak tahu selain setia”. Yakni masing-masing pihak
orang Islam dan dzimmi melaksanakan perjanjian mereka.
Saidina Ali bin
Abi Thalib berkata: “Mereka berbayar jizyah supaya harta mereka seperti
harta kita dan darah mereka seperti darah kita.”
Para fuqaha’
Islam dari perbagai mazhab menegaskan bahawa wajib ke atas umat Islam
memelihara orang-orang dzimmi dan melindungi mereka dari sebarang kezaliman
kerana dengan termetrainya akad dzimmah, mereka bertanggungjawab membela orang
dzimmi daripad kezaliman kerana mereka telah menjadi warganegara Islam. Malah
sebahagian ulama’ menegaskan bahawa menzalimi orang-orang dzimmi lebih besar
dosanya daripada menzalimi orang-orang Islam sendiri.
Iii.
Perlindungan Kehormatan Darah Dan Tubuh Badan
Perlindungan
keselamatan yang ditetapkan oleh orang-orang dzimmi termasuklah pemeliharaan
kehormatan darah dan jiwa raga serta harta benda dan maruah mereka. Oleh kerana
itu membunuh mereka adalah haram mengikut ijma’ umat Islam. Rasulullah saw
bersabda yang bermaksud: “Barangsiapa membunuh seorang dzimmi dia tidak akan
berbau syurga walaupun baunya didapati dari permulaan jarak 40 tahun
perjalanan.”
Para fuqaha’
yang terdiri dari As-sya’bi, An-Nakh’I, Ibn Abi Laili, Uthman al-Butti, Abu Hanifah
dan sahabatnya berpendapat bahawa seorang muslim dihukum bunuh kerana membunuh
seorang dzimmi berpandukan nas yang umum dari Al-Quran dan As-Sunnah yang
mewajibkan hukum qisas ke atas seorang muslim yang membunuh orang dzimmi kerana
kedua-duanya mempunyai persamaan status kehormatan darah secara kekal.
Diriwayatkan
bahawa telah dihadapkan kepada Saidina Ali seorang lelaki Islam kerana membunuh
seorang dzimmi dengan mengemukakan bukti ke atasnya, lalu Saidina Ali
memerintahkan lelaki itu dihukum bunuh. Kemudian saudara si mati tampil dengan
berkata: “Sesungguhnya saya telah memaafkan dia”. Saidina Ali berkata: “Barangkali
mereka ugut kamu atau pisahkan kamu?” Orang itu menjawab: “Tidak, tetapi
dengan membunuh si pembunuh ini tidak akam mengembalikan saudara saya. Lagipun
mereka telah membayar ganti rugi dan saya bersetuju”. Kata Saidina Ali: “Kamu
lebih mengerti”. Selanjutnya beliau berkata: “Sesiapa yang terlibat
dalam akad dzimmah dengan kami maka darahnya sama dengan darah kami dan
diyatnya (pampasan untuk waris si mati yang dibunuh) sama dengan diyat kami”.
Para ulama’
berkata seorang Islam yang mencuri harta orang dzimmi dihukum potong tangan
sedangkan harta lebih rendah martabatnya berbanding dengan nyawa. Apa yang
disabdakan oleh Rasulullah saw yang bermaksud: “Seorang Islam tidak boleh
dibunuh kerana membunuh seorang kafir”. Kafir yang dimaksudkan dalam hadis
ini adalah kafir harbi. Justeru itu tidak ada pertentangan maksud dari nas
tersebut. Pendapat inilah yang diguna pakai sepanjang khalifah uthmaniah di
seluruh wilayahnya sehingga jatuhnya khalifah tersebut.
Sebagaimana
Islam memelihara keselamatan nyawa orang dzimmi daripada dibunuh, demikian juga
ia memelihara tubuh badan mereka daripada dipukul atau didera sekalipun mereka
lambat atau enggan menunaikan tanggungjawab mereka membayar jizyah atau kharaj,
sedangkan tindakan keras dikenakan ke atas orang Islam yang enggan menunai
zakat.
iv. Pemeliharaan Harta Benda
Hak orang-orang
dzimmi untuk mendapat perlindungan undang-undang bagi memelihara keselamatan
harta benda mereka dari pemerintahan Islam adalah diakui oleh umat Islam dari
semua mazhab dan semua negeri di sepanjang zaman. Abu Yusuf meriwayatkan dalam
bukunya “Al-Kharaj” mengenai kaum Najran zaman Nabi saw: Bagi Najran dan
persisiran adalah pemeliharaan Allah dan tanggungjawab Nabi Muhammad saw
terhadap harta benda mereka, agama mereka, tempat ibadah mereka serta segala
apa yang dimiliki mereka sama ada banyak atau sedikit”.
Saidina Umar
Al-Khattab pernah berpesan kepada Abu Ubaidah Al-Jarrah, katanya, “Halang
orang Islam daripada mengkhianati mereka (orang dzimmi) dan menyusahkan mereka
serta memakan harta mereka kecuali secara halal.”
Islam menjaga
harta benda orang dzimmi sampai ke peringkat menganggap ada nilai pada barang
yang dianggap bernilai pada orang dzimmi menurut agama mereka, walaupun barang
itu tidak di anggap bernilai pada orang-orang Islam.
Arak dan babi
tidak dianggap bernilai pada pandangan orang-orang Islam. Oleh yang demikian
sesiapa yang memusnahkan arak dan babi yang dimiliki oleh orang-orang Islam,
tidak dikenakan apa-apa tindakan kepada pemusnah malah diberi ganjaran baik
kerana tidak layak bagi orang-orang Islam memiliki kedua-duanya itu.
Adapun arak dan
babi sekiranya dimiliki oleh orang bukan Islam kedua-duanya dianggap harta
bernilai disisinya. Sesiapa yang memusnahkan kedua-dua benda tersebut yang
dimiliki oleh orang-orang dzimmi dikenakan ganti rugi hartanya.
Pemeliharaan Kehormat Diri
Islam menuntut
umatnya memelihara kehormatan diri dan maruah orang-orang dzimmi seperti mana
menjaga kehormatan diri orang Islam sendiri. Tidak harus seseorang dzimmi
dimaki hamun, diumpat atau dihina atau dikatakan sesuatu yang tidak disukainya
mengenai diri atau keturunannya.
Syihabbuddin
al-Qarafi dalam kitabnya “al-Furuq” berkata: “Akad dzimmah mewajibkan kita
memberikan mereka (orang dzimmi) hak-hak mereka kerana mereka berada dalam
perlindungan kita dan tanggungan kita serta tanggungan Allah dan RasulNya serta
tanggungan Islam.
Barangsiapa
menyakiti mereka walaupun dengan perkataan yang kesat atau umpatan maka adalah
dikira mengkhianati janji Allah dan Rasullullah s.a.w dan agama Islam”. Dalam
kitab “Dar al-Mukhtar” dari mazhab Hanafi ada disebutkan: “Wajib dielakkan
perbuatan menyakiti orang-orang dzimmi dan diharamkan mengumpatnya sepertimana
umpatan terhadap orang-orang Islam”. Ibn
Abidin mengulas dengan berkata bahawa dengan termetrainya akad dzimmah maka
sabit baginya (orang dzimmi) apa yang sabit bagi kita.
Sekiranya haram
mengumpat seorang muslim demikianlah pula haram mengumpatnya, malah ulama’
berkata menzalimi orang dzimmi itu lebih besar dosanya.
Kebebasan Beragama
Di antara
hak-hak yang dijamin oleh Islam kepada warganegara yang bukan Islam ialah hak
untuk mendapat kebebasan terutamanya kebebasan akidah atau untuk menganut agama
masing-masing dan tidak ada paksaan menukar dari satu pegangan agama kepada
agama yang lain, Islam tidak membenarkan paksaan dibuat ke atas orang bukan
Islam supaya memeluk Islam.
Asas kepada hak
ini ialah Firman Allah di dalam kitab suci Al-Quran yang bermaksud: “Tidak
ada paksaan dalam memeluk agama Islam kerana sesungguhnya telah jelas jalan
yang benar daripada jalan yang salah”. Firman Allah lagi yang bermaksud: “Apakah
engkau wahai Muhammad memaksa manusia supaya beriman”.
Oleh kerana itu
sejarah tidak pernah menyaksikan bangsa atau masyarakat Islam pernah memaksa
orang dzimmi menganut agama Islam seperti mana diakui oleh sarjana-sarjana
barat sendiri. Sebagaimana Islam memberi kebebasan kepada orang-orang bukan
Islam memilih atau menganut agama, Islam juga menghormati rumah-rumah ibadat
mereka (orang bukan Islam) malah Islam membenarkan perang untuk melindungi
kebebasan beribadat sebagaimana firman Allah yang bermaksud: “Telah
diizinkan (berperang) bagi orang-orang yang diperangi kerana sesungguhnya
mereka telah dianiaya. Dan sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kuasa menolong
mereka iaitu orang-orang yang telah diusir dari kampung halaman mereka tanpa
alas an-alasan yang benar kecuali kerena mereka berkata “Tuhan kami adalah Allah”,
dan sekiranya Allah tiada menolak (keganasan) sebahagian manusia dengan
sebahaian yang lain tentulah dirobohkan biara-biara Nasrani, rumah-rumah ibadat
orang Yahudi dan masjid-masjid yang di dalamnya disebut nama Allah.
Sesungguhnya Allah pasti menolong orang yang menolong (agamanya), sesungguhnya
Allah benar-benar Maha Kuat lagi Maha Perkasa”. Dari keterangan ayat suci
al-Quran tersebut jelas Islam mengakui kebebasan agama kepada orang bukan Islam
serta menghormati rumah-rumah ibadat mereka.
Maka apa yang
dituntut oleh orang Islam kepada orang bukan Islam ialah supaya menjaga
perasaan orang Islam supaya jangan menonjolkan lambang-lambang agama mereka di
pusat-pusat Bandar orang Islam danjangan menwujudkan gereja-gereja di
Bandar-bandar Islam yang sebelumnya tidak pernah wujud.
Tindakan itu
boleh menimbulkan cabaran keapda orang Islam seterusnya menimbulkan ketegangan
dan fitnah.
Kebebasan Bekerja
Para fuqaha’
menegaskan bahawa orang bukan Islam diberi kebebasan bekerja dalam apa pun
bidang yang dipilih oleh mereka. Mereka berhak menjalankan aktiviti berjual
beli, menguruskan berbagai-bagai perniagaan dan mengamalkan kewangan tanpa
sebarang sekatan dan mereka tidak dikecualikan daripada larangan muamalat yang
mengandungi riba seperti mana yang dilarang ke atas orang-orang Islam.
Demikian juga
orang bukan Islam (dzimmi) dilarang menjual arak dan babi di bandar-bandar
orang Islam secara terbuka walaupun untuk kepentingan mereka sendiri demi untuk
mengelak fitnah.
Memegang Jawatan Kerajaan
Orang dzimmi
berhak memegang jawatan-jawatan dalam negara Islam sama seperti orang-orang
Islam sendiri kecuali beberapa jawatan yang mempunyai ciri-ciri keagamaan
seperti ketua negara, ketua tentera, kehakiman untuk orang-orang Islam,
agensi-agensi zakat dan lain-lain.
Dalam bidang
kepimpinan negara ianya merupakan lanjutan dari kepimpinan Nabi s.a.w., maka
tidak harus diamanahkan kepada orang bukan Islam kerana tidak munasabah orang
bukan Islam akan melaksanakan hukum-hukum Islam dan memeliharanya seperti yang
dilakukan oleh orang Islam yang beriman.
Kepimpinan
tentera pula bukan bersifat keduniaan semata-mata malah ianya juga termasuk
dalam ibadah mengikut Islam kerana jihad adalah merupakan kemuncak ibadah dalam
Islam.
Demikianlah
kehakiman Islam bertujuan untuk melaksanakan hukum-hukum Islam dan tidak
dituntut kepada orang bukan Islam untuk menghukum dengan perkara yang tidak
diimani oleh orang-orang bukan Islam. Begitu juga urusan harta zakat dan
sebagainya yang bersangkutan jawatan-jawatan keagamaan.
Selain dari
bidang-bidang tersebut haruslah bagi negara Islam memberi ruang kepada
orang-orang dzimmi sekiranya mamatuhi syarat, kelayakan serta jujur kepada
negara. Sebaliknya tidak harus diberi peluang kepada mereka yang memendam rasa
benci dan hasad kepada orang Islam seperti meraka yang disebut oleh Allah dalam
kitab suci Al-Quran maksudnya: “Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu
ambil menjadi teman kepercayaanmu orang-orang yang diluar kalanganmu (kerana)
mereka tidak henti-henti menimbulkan kemudaratan bagimu, mereka menyukai apa
yang menyusahkan kamu. Telah nyata kebencian dari mulut mereka dan apa yang
disembunyikan oleh hati mereka adalah lebih besar lagi sungguh telah kami
terangkan kepadamu jika kamu memahaminya”.
Mematuhi Undang-Undang Islam
Sebagai
warganegara, orang dzimmi bertanggungjawab mematuhi undang-undang Islam yang
dilaksanakan ke atas orang-orang Islam selama mana undang-undang itu tidak
menuntut akidah dan kebebasan beragama. Undang-undang Islam tidak
dikuatkuasakan ke atas mereka di dalam perkara-perkara ta’abudiyyah, seperti
zakat yang merupakan cukai dan ibadah ke atas orang-orang Islam.
Di dalam bidang
undang-undang keluarga dan kemasyarakatan mereka tidak dituntut untuk berkorban
mengharamkan benda yang diharamkan oleh Islam ke atas orang Islam sedangkan
benda itu halal dalam agama mereka seperti nikah cerai, memakan babi, minum
arak dan sebagainya.
Orang Majusi
mengharuskan berkahwin dengan mahramnya, orang Yahudi mengharuskan berkahwin
dengan anak saudaranya dan orang Nasrani mengharuskan memakan babi dan minum
arak. Islam tidak campur tangan dalam perkara-perkara tersebut. Sekiranya
mereka meminta pengadilan Islam dengan rela hati mereka, maka perlulah diikuti
apa yang ditunjuk oleh syariat Islam.
Memelihara Perasaan Orang-Orang Islam
Tanggungjawab
orang dzimmi seterusnya ialah menjaga perasaan orang Islam dan kehebatan negara
Islam yang melindungi dan memelihara mereka. Tidak harus mereka mencela Islam,
Rasul serta kitab suci secara terang-terangan. Mereka tidak dibolehkan meminum
arak dan memakan babi secara berleluasa. Setiap apa yang dipandang mungkar pada
orang Islam walaupun ianya harus pada pandangan agama mereka maka tidak harus
dikerjakan secara terbuka dan mencabar orang Islam bagi mempastikan masyarakat
hidup dalam aman dan tenteram.
Hak-Hak Umum
Bagi Warga Asing Dalam Negara Islam
Warganegara
asing diberi hak-hak seperti berikut:
Pertama: Hak untuk memasuki negara Islam
Negara Islam
bukanlah sebuah negara menutup pintu bagi kemasukan warga asing malah
sebaliknya membuka pintu untuk menerima kemasukan warga asing terutama bagi
mencapai maslahah Islam dan umat Islam.
Sebagaimana
yang telah disebutkan bahawa negara Islam ditegakkan di atas dasar Islam dan
memperjuangkan pemikiran sehingga menjadi kenyataan. Oleh kerana itu tidak
hairanlah ianya membuka pintu seluruhnya untuk menerima warga asing supaya
mereka dapat melihat keindahan Islam dan keadilannya melalui pergaulan mereka
dengan orang Islam dan seterusnya mendorong mereka untuk memeluk Islam. Sabda
Rasulullah s.a.w yang bermaksud:
“Jika Allah
memberi petunjuk kepada seseorang melalui kamu adalah lebih baik bagi kamu dari
dunia dan isi di dalamnya”.
Walaubagaimanapun
kewajipan negara Islam menerima warganegara asing bergantung kepada dua keadaan
iaitu sekiranya permohonan warga asing untuk masuk ke negara serta mendapat
perlindungan keamanan kerana mereka ingin mengetahui keelokan Islam kemudian
mereka akan pulang ke negara mereka, maka wajib bagi negara Islam menerima
mereka. Berdasarkan firman Allah yang maksudnya:
“Sekiranya
seseorang musyrik meminta perlindunganmu untuk mendengar perkataan Allah
(Al-Quran) berilah perlindungan kepadanya setelah itu pulangkanlah dia ke
tempat asalnya”.
Ini adalah
kerana pendatang asing itu berada dalam jaminan keselamatan kita selama mana ia
tidak pulang ke negara asalnya.
Kedua : Kebebasan akidah, kebebasan berkumpul dan pendapat dan
kehormatan tempat tinggal.
Warga asing
diberi kebebasan menganuti akidah mereka serta kebebasan untuk berkumpul dan
kebebasan pendapat serta kehormatan tempat tinggal. Dalam perkara ini mereka
mendapat hak yang sama seperti yang dinikmati oleh orang-orang dzimmi walaupun
mereka bukan warganegara Islam. Adapun hak-hak khusus mereka dibenarkan
menikmatinya seperti yang diberikan kepada orang dzimmi.
Tanggungjawab Warga Asing Terhadap Negara Islam
Tanggungjawab
yang dikenakan oleh negara Islam terhadap warga negara asing yang tinggal dalam
negara Islam secara umumnya adalah sama seperti yang dikenakan ke atas orang
dzimmi dengan beberapa pengecualian di dalam beberapa perkara tertentu
memandangkan mereka bukan warga negara Islam seperti orang-orang dzimmi.
Antara
tanggungjawab yang dikenakan ke atas pendatang asing ialah cukai perniagaan.
Jika pendatang asing membawa masuk barang perniagaan maka dituntut membayar
cukai ke atas barangan tersebut kerana barangan tersebut mendapat perlindungan
keselamatan selama berada dalam negara Islam.