DEFINISI
KONSEP PENDIDIKAN PENGGAYAAN
Pengayaan
merupakan aktiviti tambahan kepada aktiviti asas pembelajaran yang dilakukan
sama ada semasa sesi persekolahan atau di luar waktu persekolahan. Tujuan
program pengayaan ialah untuk meluaskan pengetahuan dan pengalaman di samping
mengukuhkan kemahiran yang sedang dipelajari. Penglibatan murid-murid dalam
aktiviti ini membolehkan mereka mengembangkan lagi sifat ingin tahu, minat,
kreativiti, sikap berdikari dan bakat kepimpinan serta melibatkan diri dalam
membuat sesuatu keputusan untuk diri sendiri, kumpulan dan masyarakat.
OBJEKTIF
PENGAYAAN
1. Menggunakan
kemahiran-kemahiran yang telah dikuasai dalam pembelajaran bagi memperluas
pengetahuan dan pengalaman.
2. Menjalani
kegiatan-kegiatan pembelajaran yang lebih mencabar.
3. Menimbulkan minat untuk pembelajaran kendiri dan
menanam sikap berdikari.
4. Melahirkan daya cipta menerusi pemikiran dan
kegiatan serta boleh menilai hasil kerja sendiri.
5. Memupuk dan memperkembang asas kepimpinan.
6. Menggunakan masa lapang secara yang berfaedah
mengikut keperluan minat dan bakat.
7. Meminati dan menguasai bacaan luas dengan membuat
rujukan terhadap pelbagai bahan dan sumber pengetahuan.
MURID PENGAYAAN
1. Mereka
yang berkeupayaan dalam kemahiran 3M serta berkemampuan dalam daya
pemikiran abstrak. Mempunyai kemampuan menganalisis sesuatu untuk membezakan
antar yang penting dengan yang kurang penting seperti dalam kefahaman dan
dapat menganalisis teks.
2. Mempunyai kelebihan koordinasi pancaindera dengan
pemikiran,pengamatan, pendengaran dan pertuturan.
3. Berupaya menerima konsep-konsep baru, boleh
mengingat kembali, cerdas serta berpengalaman tentang alam keliling.
4. Mempunyai keyakinan diri yang tinggi dan boleh
bertindak balas dengan bebas serta kreatif.
5. Berkebolehan belajar sesuatu dalam waktu yang terhad.
Darjah kecerdasan yang tinggi berbanding dengan rakan sebaya yang lain.
PRINSIP PROGRAM PENGAYAAN
1. Memberi penekanan kepada aktiviti yang bersifat
kreatif daneksperimental.
2. Membuat
kerja sendiri dan hasilan kendiri.
3. Menggunakan daya usaha sendiri
4. Memberi peluang untuk mengembangkan sifat
kepimpinan sosial
5. Menggunakan kaedah dan organisasi yang mudah ubah
6. Melibatkan pembacaan luas
Strategi pelaksanaan Aktiviti Pengayaan.
1. Kumpulan Mengikut Kebolehan
Kelas dibahagikan kepada tiga kumpulan: cerdas, sederhana
danlambat. Setiap kumpulan menjalankan aktiviti pengayaan
denganmenggunakan kemahiran yang sama tetapi kadar kesukaran yangberbeza
2. Aktiviti Pengayaan berjalan serentak dengan
aktiviti pemulihan.
Semasa murid-murid cerdas dan sederhana menjalankan
aktivitipengayaan, murid-murid lambat menjalankan aktiviti pemulihan. Arahan
yang diberikan kepada kumpulan cerdas dan sederhana perlujelas agar mereka
dapat menjalankan aktiviti pengayaan secara individu tanpa bimbingan guru. Guru
boleh memberi perhatian atau membantu murid-murid lambat menjalani
aktiviti pemulihan.
3. Aktiviti Pengayaan melalui kumpulan pelbagai
kebolehan
Murid-murid cerdas akan dilatih membantu murid-murid
lambatmenjalankan aktiviti pengayaan yang disediakan Murid-murid
cerdas dapat menambahkan pengalaman memimpin dan memupuk semangat
kerjasama antara murid dalam kumpulan masing-masing. Cara ini amat
sesuai untuk menjalankan pelbagai aktiviti yang berlainan dalam masayang
sama. Antara aktiviti yang boleh dilaksanakan ialah: kerja projek,
permainan dan rekreasi dan sebagainya.
Pengelolaan Aktiviti Pengayaan
Aktiviti pengayaan boleh dijalankan berdasarkan;
1. Pilihan Murid
a. Aktiviti pengayaan dijalankan secara tidak formal,
iaitu guru hanyalah sebagai pendorong dan penggalak kepada murid-murid untuk
memilih dan menjalankan aktiviti-aktiviti yang telah disediakan
b. Bagi murid cerdas dan sederhana, bimbingan khusus
daripada gurukurang diperlukan kerana kebanyakan aktiviti pengayaan yang diberi
adalah berbentuk belajar sendiri. Justeru, untuk memudahkanpengelolaan bilik
darjah, guru bolehlah memberi bimbingan kepadamurid yang lambat.
c. Memandangkan murid-murid lebih senang berinteraksi dan
belajardengan rakan-rakan sebaya, guru bolehlah pada masa tertentu mendapatkan
bantuan daripada murid-murid yang cerdas bagi membantu murid-murid yang lambat
menjalankan aktiviti mereka sama ada secara individu atau berkumpulan. Cara ini
bukan saja berfaedah kepada murid-murid yang lambat tetapi juga berfaedah
kepada murid-murid cerdas kerana secara tidak langsung pengetahuan dan
pengalaman mereka bertambah.
Di samping itu
bakat kepimpinannya dapat dikembangkan di samping memupuk semangat kerjasama
dikalangan murid.
d. Setelah murid-murid selesai menjalani sesuatu aktiviti
yang diberikan, hasil kerja mereka hendaklah diberi penghargaan, misalnya
dengan cara mempamerkan hasil kerja mereka atau mengadakan perbincangan kelas.
2. Pilihan Guru
Biasanya aktiviti-aktiviti ini dijalankan secara formal
untuk semua murid mengikut peringkat keupayaan mereka. Pengajaran dan
pembelajaran boleh dijalankan berdasarkan aktiviti-aktiviti yang dicadangkan
dalam buku teks atau buku panduan khas yang ditetapkan. Ia hendaklah
dijalankan selepas murid-murid diberi aktiviti-aktiviti asas untuk sesuatu
kemahiran. Aktiviti-aktiviti ini adalah untuk membantu murid-murid mengukuhkan
kemahiran yang sedang dipelajari.
Pelaksanaan Aktiviti Pengayaan
Aktiviti-aktiviti pengayaan boleh dilaksanakan:
1. Dalam masa yang telah ditentukan setiap hari.
2. Selepas menjalankan aktiviti-aktiviti asas untuk
sesuatu kemahiran
3. Selepas menguasai sesuatu kemahiran atau
sekumpulan kemahiran
4. Selepas menguasai semua kemahiran dalam sesuatu
unit pembelajaran