Unit satu
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Kelas
|
|
Aspek
|
Kemahiran Mendengar dan Bertutur
|
Tema
|
KELUARGA BERWAWASAN
|
Tajuk
|
Impian Keluarga
|
Standard Kandungan
|
1.2
|
Standard Pembelajaran
|
1.2.6
|
Objektif
|
Pada akhir pengajaran dan
pembelajaran, murid dapat;
a.
Mendengar, memahami, dan menyebut
pelbagai ragam ayat dengan struktur binaan ayat yang betul dan tepat
|
Aktiviti
|
|
Sistem Bahasa
|
Pola Ayat
|
Pengisian Kurikulum
|
Ilmu: kerjaya
|
Nilai Murni
|
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
|
EMK
|
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
|
BBM
|
Buku teks, buku tulis
|
Penilaian
|
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang
ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi akan datang.
PdP ditunda kerana……………………………………………………………………………
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Kelas
|
|
Aspek
|
Kemahiran Membaca
|
Tema
|
KELUARGA BERWAWASAN
|
Tajuk
|
Impian Keluarga
|
Standard Kandungan
|
2.2
|
Standard Pembelajaran
|
2.2.3
|
Objektif
|
Pada akhir pengajaran dan
pembelajaran, murid dapat;
a.
Membaca dan memahami ayat yang
mengandungi perkataan berimbuhan pinjaman dalam bahan bacaaan prosa
dengan sebutan yang betul daripada pelbagai sumber dan memahami perkara
yang dibaca
|
Aktiviti
|
|
Sistem Bahasa
|
Pola Ayat
|
Pengisian Kurikulum
|
Ilmu: kerjaya
|
Nilai Murni
|
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
|
EMK
|
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
|
BBM
|
Buku teks, buku tulis
|
Penilaian
|
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang
ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………………………………………………………..
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Kelas
|
|
Aspek
|
Kemahiran Menulis
|
Tema
|
KELUARGA BERWAWASAN
|
Tajuk
|
Impian Keluarga
|
Standard Kandungan
|
3.2
|
Standard Pembelajaran
|
3.2.6
|
Objektif
|
Pada akhir pengajaran dan
pembelajaran, murid dapat;
a.
Menulis teks puisi secara mekanis
dengan betul dan kemas
|
Aktiviti
|
|
Sistem Bahasa
|
Pola Ayat
|
Pengisian Kurikulum
|
Ilmu: Pend. Moral
|
Nilai Murni
|
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
|
EMK
|
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
|
BBM
|
Buku teks, buku tulis
|
Penilaian
|
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan
dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas
dalam sesi akan datang.
PdP ditunda kerana……………………………………………………………………………
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Kelas
|
|
Aspek
|
Seni Bahasa
|
Tema
|
KELUARGA BERWAWASAN
|
Tajuk
|
Impian Keluarga
|
Standard Kandungan
|
4.1
|
Standard Pembelajaran
|
4.1.1
|
Objektif
|
Pada akhir pengajaran dan
pembelajaran, murid dapat;
a.
Menyebut dan memahami seni kata lagu
melalui nyanyian sambil berlakon
|
Aktiviti
|
|
Sistem Bahasa
|
Pola Ayat
|
Pengisian Kurikulum
|
Ilmu: Muzik
|
Nilai Murni
|
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
|
EMK
|
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
|
BBM
|
Buku teks, buku tulis
|
Penilaian
|
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang
ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi akan datang.
PdP ditunda kerana……………………………………………………………………………
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Kelas
|
|
Aspek
|
Tatabahasa
|
Tema
|
KELUARGA BERWAWASAN
|
Tajuk
|
Impian Keluarga
|
Standard Kandungan
|
5.1
|
Standard Pembelajaran
|
5.1.1
|
Objektif
|
Pada akhir pengajaran dan
pembelajaran, murid dapat;
a.
Memahami dan menggunakan kata nama am
tak hidup bukan institusi abstrak dan penjodoh bilangan mengikut konteks
dengan betul
|
Aktiviti
|
|
Sistem Bahasa
|
Kata nama am tak hidup, penjodoh bilangan
|
Pengisian Kurikulum
|
Ilmu: kemahiran hidup
|
Nilai Murni
|
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
|
EMK
|
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
|
BBM
|
Buku teks, buku tulis
|
Penilaian
|
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang
ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan
khas dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………………………………………………………..
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Kelas
|
|
Aspek
|
Tatabahasa
|
Tema
|
KELUARGA BERWAWASAN
|
Tajuk
|
Impian Keluarga
|
Standard Kandungan
|
5.1
|
Standard Pembelajaran
|
5.1.1
|
Objektif
|
Pada akhir pengajaran dan
pembelajaran, murid dapat;
a.
Memahami dan menggunakan kata nama am
tak hidup bukan institusi abstrak dan penjodoh bilangan mengikut konteks
dengan betul
|
Aktiviti
|
|
Sistem Bahasa
|
Pola Ayat
|
Pengisian Kurikulum
|
Ilmu: Pend. Moral
|
Nilai Murni
|
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
|
EMK
|
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
|
BBM
|
Buku teks, buku tulis
|
Penilaian
|
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang
ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………………………………………………………..
|
Unit 2
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Kelas
|
|
Aspek
|
Kemahiran Mendengar dan Bertutur
|
Tema
|
KELUARGA BERWAWASAN
|
Tajuk
|
Keluarga Kreatif
|
Standard Kandungan
|
1.3
|
Standard Pembelajaran
|
1.3.1
|
Objektif
|
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat;
a.
Mendengar, memahami dan memberikan
respons terhadap arahan berdasarkan ayat perintah mengikut intonasi yang
betul
|
Aktiviti
|
4.
Murid membuat latihan di buku tulis.
|
Sistem Bahasa
|
Ayat perintah
|
Pengisian Kurikulum
|
Ilmu: Pend. Moral
|
Nilai Murni
|
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
|
EMK
|
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
|
BBM
|
Buku teks, buku tulis
|
Penilaian
|
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang
ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………………………………………………………..
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Kelas
|
|
Aspek
|
Kemahiran Membaca
|
Tema
|
KELUARGA BERWAWASAN
|
Tajuk
|
Kelaurga Kreatif
|
Standard Kandungan
|
2.3
|
Standard Pembelajaran
|
2.3.1
|
Objektif
|
Pada akhir pengajaran dan
pembelajaran, murid dapat;
a.
Membaca pelbagai bahan yang
mengandungi pelbagai ragam ayat secara mekanis dengan lancar, sebutan yang
jelas dan intonasi yang betul
|
Aktiviti
|
2.
Murid mendengar penerangan guru
tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
4.
Murid membuat latihan di buku tulis.
|
Sistem Bahasa
|
Ragam ayat
|
Pengisian Kurikulum
|
Ilmu: Sastera
|
Nilai Murni
|
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
|
EMK
|
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
|
BBM
|
Buku teks, buku tulis
|
Penilaian
|
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang
ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………………………………………………………..
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Kelas
|
|
Aspek
|
Kemahiran Menulis
|
Tema
|
KELUARGA BERWAWASAN
|
Tajuk
|
Keluarga Kreatif
|
Standard Kandungan
|
3.2
|
Standard Pembelajaran
|
3.2.7
|
Objektif
|
Pada akhir pengajaran dan
pembelajaran, murid dapat;
a.
Menulis ayat dalam perenggan secara
mekanis dalam bentuk tulisan berangkai dengan betul dan kemas
|
Aktiviti
|
|
Sistem Bahasa
|
Pola Ayat
|
Pengisian Kurikulum
|
Ilmu: TMK
|
Nilai Murni
|
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
|
EMK
|
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
|
BBM
|
Buku teks, buku tulis
|
Penilaian
|
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang
ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan
khas dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………………………………………………………..
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Kelas
|
|
Aspek
|
Seni Bahasa
|
Tema
|
KELUARGA BERWAWASAN
|
Tajuk
|
Keluarga Kreatif
|
Standard Kandungan
|
4.1
|
Standard Pembelajaran
|
4.1.2
|
Objektif
|
Pada akhir pengajaran dan
pembelajaran, murid dapat;
a.
Memahami dan mengubah suai seni kata
lagu secara berpandu dan mempersembahkannya melalui nyanyian secara didik
hibur
|
Aktiviti
|
|
Sistem Bahasa
|
Pola Ayat
|
Pengisian Kurikulum
|
Ilmu: Muzik
|
Nilai Murni
|
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
|
EMK
|
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
|
BBM
|
Buku teks, buku tulis
|
Penilaian
|
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang
ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………………………………………………………..
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Kelas
|
|
Aspek
|
Tatabahasa
|
Tema
|
KELUARGA BERWAWASAN
|
Tajuk
|
Keluarga Kreatif
|
Standard Kandungan
|
5.1
|
Standard Pembelajaran
|
5.1.2
|
Objektif
|
Pada akhir pengajaran dan
pembelajaran, murid dapat;
a.
Memahami dan menggunakan kata nama
khas hidup manusia dengan nama pangggilan atau gelaran yang betul mengikut
konteks
|
Aktiviti
|
|
Sistem Bahasa
|
Kata nama khas
|
Pengisian Kurikulum
|
Ilmu: keusahawanan
|
Nilai Murni
|
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
|
EMK
|
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
|
BBM
|
Buku teks, buku tulis
|
Penilaian
|
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang
ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan
khas dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………………………………………………………..
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Kelas
|
|
Aspek
|
Tatabahasa
|
Tema
|
KELUARGA BERWAWASAN
|
Tajuk
|
Keluarga Kreatif
|
Standard Kandungan
|
5.1
|
Standard Pembelajaran
|
5.1.3
|
Objektif
|
Pada akhir pengajaran dan
pembelajaran, murid dapat;
a.
Memahami dan menggunakan kata ganti
nama diri tanya mengikut konteks dengan betul
|
Aktiviti
|
|
Sistem Bahasa
|
Kata nama diri tanya
|
Pengisian Kurikulum
|
Ilmu: Pend. Moral
|
Nilai Murni
|
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
|
EMK
|
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
|
BBM
|
Buku teks, buku tulis
|
Penilaian
|
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang
ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………………………………………………………..
|
Unit 3
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Kelas
|
|
Aspek
|
Kemahiran Mendengar dan Bertutur
|
Tema
|
KELUARGA BERWAWASAN
|
Tajuk
|
Motivasi Keluarga
|
Standard Kandungan
|
1.3
|
Standard Pembelajaran
|
1.3.2
|
Objektif
|
Pada akhir pengajaran dan
pembelajaran, murid dapat;
a.
Mendengar, memahami dan memberikan
respons dan memberikan secara lisan terhadap ayat tanya yang mengandungi kata
tanya dengan betul
|
Aktiviti
|
|
Sistem Bahasa
|
Ayat tanya, kata tanya
|
Pengisian Kurikulum
|
Ilmu: Pend. Moral
|
Nilai Murni
|
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
|
EMK
|
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
|
BBM
|
Buku teks, buku tulis
|
Penilaian
|
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang
ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………………………………………………………..
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Kelas
|
|
Aspek
|
Kemahiran Membaca
|
Tema
|
KELUARGA BERWAWASAN
|
Tajuk
|
Motivasi Keluarga
|
Standard Kandungan
|
2.3
|
Standard Pembelajaran
|
2.3.2
|
Objektif
|
Pada akhir pengajaran dan
pembelajaran, murid dapat;
a.
Membaca pelbagai bahan yang
mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk berbilang subjek dan predikat secara
mekanis dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul
|
Aktiviti
|
|
Sistem Bahasa
|
Ayat tunggal, ayat majmuk
|
Pengisian Kurikulum
|
Ilmu: Pend. Moral
|
Nilai Murni
|
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
|
EMK
|
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
|
BBM
|
Buku teks, buku tulis
|
Penilaian
|
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang
ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………………………………………………………..
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Kelas
|
|
Aspek
|
Kemahiran Membaca
|
Tema
|
KELUARGA BERWAWASAN
|
Tajuk
|
Motivasi Keluarga
|
Standard Kandungan
|
2.4
|
Standard Pembelajaran
|
2.4.1
|
Objektif
|
Pada akhir pengajaran dan
pembelajaran, murid dapat;
a.
Membaca dan memahami maklumat yang
tersurat daripada idea utama dan idea sampingan dalam pelbagai bahan bagi
membuat ramalan dengan tepat
|
Aktiviti
|
4.
Murid membuat latihan di buku tulis.
|
Sistem Bahasa
|
Pola Ayat
|
Pengisian Kurikulum
|
Ilmu: Pend. Moral
|
Nilai Murni
|
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
|
EMK
|
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
|
BBM
|
Buku teks, buku tulis
|
Penilaian
|
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang
ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………………………………………………………..
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Kelas
|
|
Aspek
|
Kemahiran Menulis
|
Tema
|
KELUARGA BERWAWASAN
|
Tajuk
|
Motivasi Keluarga
|
Standard Kandungan
|
3.3
|
Standard Pembelajaran
|
3.3.3
|
Objektif
|
Pada akhir pengajaran dan
pembelajaran, murid dapat;
a.
Membina dan menulis jawapan pemahaman
berdasarkan soalan bertumpu dan bercapah secara kritis dengan betul
|
Aktiviti
|
|
Sistem Bahasa
|
Pola Ayat
|
Pengisian Kurikulum
|
Ilmu: Motivasi
|
Nilai Murni
|
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
|
EMK
|
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
|
BBM
|
Buku teks, buku tulis
|
Penilaian
|
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang
ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………………………………………………………..
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Kelas
|
|
Aspek
|
Kemahiran Menulis
|
Tema
|
KELUARGA BERWAWASAN
|
Tajuk
|
Motivasi Keluarga
|
Standard Kandungan
|
3.3
|
Standard Pembelajaran
|
3.3.4
|
Objektif
|
Pada akhir pengajaran dan
pembelajaran, murid dapat;
a.
Membina kerangka dan menulis karangan
berbentuk naratif dan imaginatif dengan betul
|
Aktiviti
|
|
Sistem Bahasa
|
Pola Ayat
|
Pengisian Kurikulum
|
Ilmu: Kemasyarakatan
|
Nilai Murni
|
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
|
EMK
|
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
|
BBM
|
Buku teks, buku tulis
|
Penilaian
|
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang
ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………………………………………………………..
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Kelas
|
|
Aspek
|
Tatabahasa
|
Tema
|
KELUARGA BERWAWASAN
|
Tajuk
|
Motivasi Keluarga
|
Standard Kandungan
|
5.1
|
Standard Pembelajaran
|
5.1.4
|
Objektif
|
Pada akhir pengajaran dan
pembelajaran, murid dapat;
a.
Memahami dan menggunakan kata nama am
tak hidup bukan institusi abstrak dan penjodoh bilangan mengikut konteks
dengan betul
|
Aktiviti
|
|
Sistem Bahasa
|
Penjodoh bilangan
|
Pengisian Kurikulum
|
Ilmu: Pend. Moral
|
Nilai Murni
|
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
|
EMK
|
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
|
BBM
|
Buku teks, buku tulis
|
Penilaian
|
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang
ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………………………………………………………..
|
Unit 4
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Kelas
|
|
Aspek
|
Kemahiran Mendengar dan Bertutur
|
Tema
|
KESIHATAN DAN KEBERSIHAN
|
Tajuk
|
Bersih dan Sihat
|
Standard Kandungan
|
1.3
|
Standard Pembelajaran
|
1.3.3
|
Objektif
|
Pada akhir pengajaran dan
pembelajaran, murid dapat;
a.
Mendengar, memahami dan memberikan
respons dengan menyampaikan pelbagai pesanan mengikut urutan
|
Aktiviti
|
|
Sistem Bahasa
|
Pola Ayat
|
Pengisian Kurikulum
|
Ilmu: kesihatan
|
Nilai Murni
|
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
|
EMK
|
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
|
BBM
|
Buku teks, buku tulis
|
Penilaian
|
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang
ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………………………………………………………..
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Kelas
|
|
Aspek
|
Kemahiran Membaca
|
Tema
|
KESIHATAN DAN KEBERSIHAN
|
Tajuk
|
Bersih dan Sihat
|
Standard Kandungan
|
2.4
|
Standard Pembelajaran
|
2.4.2
|
Objektif
|
Pada akhir pengajaran dan
pembelajaran, murid dapat;
a.
Membaca dan memahami maklumat yang
tersurat daripada pelbagai bahan untuk membuat keputusan dengan alanasan yang
betul
|
Aktiviti
|
|
Sistem Bahasa
|
Kata adjektif dan kata bantu
|
Pengisian Kurikulum
|
Ilmu: kepenggunaan
|
Nilai Murni
|
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
|
EMK
|
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
|
BBM
|
Buku teks, buku tulis
|
Penilaian
|
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang
ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi akan datang.
PdP ditunda kerana………………………………………………………………………………………..
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Kelas
|
|
Aspek
|
Kemahiran Menulis
|
Tema
|
KESIHATAN DAN KEBERSIHAN
|
Tajuk
|
Bersih dan Sihat
|
Standard Kandungan
|
3.3
|
Standard Pembelajaran
|
3.3.4
|
Objektif
|
Pada akhir pengajaran dan
pembelajaran, murid dapat;
a.
Membina kerangka dan menulis karangan
berbentuk naratif dan imaginatif dengan betul
|
Aktiviti
|
|
Sistem Bahasa
|
Pola Ayat
|
Pengisian Kurikulum
|
Ilmu: Pend.Kesihatan
|
Nilai Murni
|
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
|
EMK
|
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
|
BBM
|
Buku teks, buku tulis
|
Penilaian
|
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang
ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………………………………………………………..
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Kelas
|
|
Aspek
|
Seni Bahasa
|
Tema
|
KESIHATAN DAN KEBERSIHAN
|
Tajuk
|
Bersih dan Sihat
|
Standard Kandungan
|
4.1
|
Standard Pembelajaran
|
4.1.2
|
Objektif
|
Pada akhir pengajaran dan
pembelajaran, murid dapat;
a.
Memahami dan mengubah suai seni kata
lagu secara berpandu dan mempersembahkannya melalui nyanyian secara didik
hibur
|
Aktiviti
|
|
Sistem Bahasa
|
Pola Ayat
|
Pengisian Kurikulum
|
Ilmu: Pend. Muzik
|
Nilai Murni
|
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
|
EMK
|
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
|
BBM
|
Buku teks, buku tulis
|
Penilaian
|
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang
ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………………………………………………………..
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 5
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Kelas
|
|
Aspek
|
Tatabahasa
|
Tema
|
KESIHATAN DAN KEBERSIHAN
|
Tajuk
|
Bersih dan Sihat
|
Standard Kandungan
|
5.1
|
Standard Pembelajaran
|
5.1.4
|
Objektif
|
Pada akhir pengajaran dan
pembelajaran, murid dapat;
a.
Memahami dan menggunakan kata nama am
tak hidup bukan institusi abstrak dan penjodoh bilangan mengikut konteks
dengan betul
|
Aktiviti
|
|
Sistem Bahasa
|
Kata nama am
|
Pengisian Kurikulum
|
Ilmu: Pend. kesihatan
|
Nilai Murni
|
Rajin, membantu, berusaha, kerjasama
|
EMK
|
Kreativiti dan inovasi, Keusahawanan
|
BBM
|
Buku teks, buku tulis
|
Penilaian
|
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang
ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………………………………………………………..
|
ceredit :sumber pendidikan.com