Isnin, 18 Disember 2017

RPH PJ Tahun 5 ( kemahiran ( Gimnastik Asas )

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN JASMANI
TAHUN 5


Tarikh

Kelas

Masa

Modul
Kemahiran (Gimnastik Asas)
Tajuk
1.       Lombol Kangkang
Fokus
Berkebolehan melakukan kemahiran Lombol Kangkang dan pendaratan dengan lakuan yang betul.
Standard Kandungan
1.1, 1.2, 2.1, 5.1
Standard Pembelajaran
1.1.1, 1.2.1, 2.1.1, 5.1.3
Objektif Pembelajaran
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:-
1.       Melakukan Lombol Kangkang.
2.       Mengawal imbangan badan semasa dan selepas melakukan Lombol Kangkan  dan Hambur Arab.
3.       Mengenal pasti otot-otot utama yang menghasilkan daya semasa melakukan Lombol Kangkang dan Hambur Arab.
4.       Mematuhi peraturan keselamatan di tempat melakukan aktiviti.
Aktiviti
1.       Memanaskan badan
2.       Penyampaian standard pembelajaran
3.       Permainan kecil atau persembahan
4.       Menyejukkan badan
5.       Pentaksiran
EMK
Kreativiti dan inovasi
BBM
Tilam gimnastik, peti lombol, skital, dan papan anjal.
Penilaian P&P
Murid dapat melakukan kemahiran Lombol Kangkang dan pendaratan dengan lakuan yang betul.
Refleksi
Pada akhir pengajaran;

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.

PdP ditunda kerana…………………………………………....................................
………………………………………………………………………………………………….





RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN JASMANI
TAHUN 5


Tarikh

Kelas

Masa

Modul
Kemahiran (Gimnastik Asas)
Tajuk
2. Hambur Arab
Fokus
Berkebolehan melakukan kemahiran Hambur Arab dan pendaratandengan lakuan yang betul.
Standard Kandungan
1.1, 1.2, 2.1, 5.1
Standard Pembelajaran
1.1.2, 1.2.1, 2.1.1, 5.1.3
Objektif Pembelajaran
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:-
1.      Melakukan Hambur Arab.
2.      Mengawal imbangan badan semasa dan selepas melakukan Lombol Kangkang dan Hambur Arab.
3.      Mengenal pasti otot-otot utama yang menghasilkan daya semasa melakukan Lombol Kangkang dan Hambur Arab.
4.      Mematuhi peraturan keselamatan di tempat melakukan aktiviti.
Aktiviti
1.      Memanaskan badan
2.      Penyampaian standard pembelajaran
3.      Permainan kecil atau persembahan
4.      Menyejukkan badan
5.      Pentaksiran
EMK
Kreativiti dan inovasi
BBM
Tilam gimnastik dan bangku panjang atau peti lombol.
Penilaian P&P
Murid dapat melakukan kemahiran Hambur Arab dan pendaratandengan lakuan yang betul.
Refleksi
Pada akhir pengajaran;

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.

PdP ditunda kerana…………………………………………....................................
………………………………………………………………………………………………….




RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN JASMANI
TAHUN 5


Tarikh

Kelas

Masa

Modul
Kemahiran (Gimnastik Asas)
Tajuk
3. Aneka Imbangan
Fokus
Berkebolehan melakukan rangkaian imbangan yang memerlukan kawalan badan dan sokongan.
Standard Kandungan
1.2, 2.2, 5.1
Standard Pembelajaran
1.2.2, 2.2.2, 5.1.4
Objektif Pembelajaran
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:-
1.      Melakukan rangkaian imbangan yang melibatkan beberapa tapak sokongan di atas lantai dan bangku gimnastik.
2.      Mengenal pasti jenis-jenis imbangan yang digunakan dalam rangkaian imbangan.
3.      Mengenal pasti ruang yang selamat untuk melakukan aktiviti.
Aktiviti
1.      Memanaskan badan
2.      Penyampaian standard pembelajaran
3.      Permainan kecil atau persembahan
4.      Menyejukkan badan
5.      Pentaksiran
EMK
Kreativiti dan inovasi
BBM
Tilam gimnastik, bangku gimnastik atau peti lombol, perakam CD, dan CD Lagu KSSR Dunia Muzik.
Penilaian P&P
Murid dapat melakukan rangkaian imbangan yang memerlukan kawalan badan dan sokongan.
Refleksi
Pada akhir pengajaran;

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.

PdP ditunda kerana…………………………………………....................................
………………………………………………………………………………………………….




RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN JASMANI
TAHUN 5


Tarikh

Kelas

Masa

Modul
Kemahiran (Gimnastik Asas)
Tajuk
4. Sokong, Gayut dan Ayun
Fokus
Berkebolehan melakukan kemahiran gayut dan ayun dengan pelbagai jenis gengaman.
Standard Kandungan
1.3, 2.3, 5.2
Standard Pembelajaran
1.3.1, 1.3.2, 2.3.1, 2.3.2, 5.2.4
Objektif Pembelajaran
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:-
1.      Bergayut dan mengayun pada palang dengan genggaman atas, genggaman bawah, dan genggaman campuran dengan pelbagai posisi badan dan kaki.
2.      Menyokong badan di atas palang dengan kedua-dua belah tangan dan mengayun badan.
3.      Mengenal pasti posisi badan dan kaki yang sesuai semasa mengayun.
4.      Mengenal pasti genggaman yang sesuai mengikut posisi badan semasa menyokong badan dengan kedua-dua belah tangan di atas palang dan mengayun.
5.      Menerima cabaran dan berasa seronok semasa melakukan aktiviti.
Aktiviti
1.      Memanaskan badan
2.      Penyampaian standard pembelajaran
3.      Permainan kecil atau persembahan
4.      Menyejukkan badan
5.      Pentaksiran
EMK
Kreativiti dan inovasi
BBM
Palang tunggal gimnastik, tilam gimnastik dan peti lombol.
Penilaian P&P
Murid dapat melakukan gayut dan ayun dengan pelbagai jenis gengaman.
Refleksi
Pada akhir pengajaran;

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.

PdP ditunda kerana…………………………………………....................................
………………………………………………………………………………………………….


ceredit :sumber pendidikan .com

BAHASA DAN MASYARAKAT (KAJIAAN SOSIOLINGUISTIK)

  BAHASA DAN MASYARAKAT (KAJIAAN SOSIOLINGUISTIK) Sosiolinguistik mengkaji hubungan bahasa dan masyarakat, yang nengaitkan dua bidang yan...

klik