Jumaat, 22 November 2013

Kemahiran Mikro Pengajaran


Pendahuluan
Guru dalam bilik darjah menggunakan berbagai teknik dan kaedah untuk membolehkan murid melakukan proses pembelajaran.    Aktiviti pembelajaran seperti  set  induksi, penerangan, penyoalan, tunjukcara,  variasi rangsangan, peneguhan,  penggunaan gerak-geri , gerak-isyarat, sikap(‘gesture’) dan perlakuan bukan lisan seperti senyum , anggukan kepala dan gerakan tangan dan sebagainya akan menentukan keberkesan guru.
Guru yang berkesan akan memilih kemahiran-kemahiran yang sesuai dengan umur dan kebolehan murid serta objektif pelajaran, juga perlu memikirkan organisasi dan disiplin bilik darjah.
Pengajaran mikro membolehkan guru pelatih melatih diri dengan satu kemahiran pada satu masa, dan apabila satu kemahiran itu telah dikuasai, barulah dapat digabungjalinkan kemahiran-kemahiran yang diperlukan dalam pengajaran mereka.   Pengajaran mikro juga dapat meningkatkan latihan perguruan dan kesedaran terhadap teknik pengajaran.

Pengajaran Mikro
Pengajaran mikro tidak memberi semua kemahiran yang diperlukan oleh pelajar dalam profesyen perguruannya.    Ia berkaitan hanya dengan kemahiran-kemahiran yang digunakan oleh guru dalam perhubungan persemukaan di bilik darjah.  Dengan itu, kemahiran pengajaran mikro adalah perlakuan bilik darjah yang tertentu, boleh dilihat, ditakrifkan, ditunjukkan perkaitan dengan pembelajaran murid.
Pengajaran mikro adalah melatih diri sendiri, pelajar dilatih pengajarannya  dari segi kemahiran mengajar yang boleh diukur, dinyatakan, dilihat dan dikawal, membantu pelajar bersiap sedia untuk membuat latihan pengajaran mikro dengan berkesan.



Kemahiran-kemahiran berikut adalah komunikasi dua hala guru-murid dalam bidang pengajaran dan pengajaran  seperti kemahiran: –
·         Set induksi
·         Tunjuk cara
·         Variasi rangsangan
·         Peneguhan
·         Penyoalan
·         Mengilustrasi dengan  menggunakan contoh
·         Penerangan
·         Aprisiasi
·         Penggunaan Bahan Sumber Pengajaran & Pembelajaran
·         Penutup

Kemahiran Set Induksi
Kemahiran ini ada kaitan dengan cara guru memperkenal atau memulakan sesuatu pelajaran atau satu unit tertentu sesuatu pelajaran.  Pada setiap epesod pengajaran, guru hendaklah menegaskan kepada muridnya tugasan yang akan dibuat.   Guru perlu mengekalkan dan menarik perhatian muridnya serta menggerakkan mereka untuk membuat aktiviti, berfikir dan belajar.    Memandu muridnya kearah manakah tujuannya, membina perkaitan yang jelas dengan pengalaman lalu/sedia ada.
  1. Menarik perhatian
Guru boleh menggunakan suara, gerakgeri dan pandangan mata untuk menarik perhatian murid kearah pelajaran yang diajar.   Ia juga boleh menggunakan bahan bantu mengajar atau alat bantu mengajar dan pelbagai intraksi yang lain.
  1. Menimbulkan pergerakan
Guru boleh menggerakkan muridnya dengan menunjukkan kemesraan dan menunjukkan semangat serta kesungguhan perkara yang diajarnya.
Guru boleh juga menggerakkan muridnya dengan merangsang naluri ingin tahu atau menarik minat murid dengan bercerita atau memulakan aktiviti.
  1. Struktur
Guru menentukan hal bagi tugasan yang diberikan kepada muridnya,   seperti – Tengah hari ini kita akan melihat beberapa keping gambar dan kemudian kita akan bincangkannya.   Selepas perbincangan itu kamu akan menulis ceritanya.    Guru menolong muridnya dengan mencadangkan beberapa cara menulis cerita itu.
  1. Membuat perkaitan
Guru boleh membuat perbandingan dan perbezaan, seperti membandingkan papan tanda berlampu yang terdapat di Semenanjung Malaysia dengan yang terdapat di Sabah atau Sarawak.    Guru merujuk kepada situasi semasa untuk menarik perhatian.
Set induksi yang berkesan ialah,
Ø  Set insuksi hendaklah bermakna kepada murid dari segi umur, kebolehan
dan minat.
Ø  Set induksi hendaklah berkait dengan isi pelajaran dan objektif pelajaran.
Ø  Pelajaran baru hendaklah dikaitkan dengan pengetahuan sedia ada
murid,  belajar daripada yang telah diketahui kepada yang akan diketuhui.

Kemahiran Variasi Rangsangan
Kemahiran ini meliputi aktiviti yang boleh digunakan oleh pelajar untuk mempelbagaikan kaedah dan teknik penyampaian.      Latihan dalam kemahiran ini dapat menolong pelajar mengajar dengan berkesan dan menarik minat murid kepada pelajaran yang diajarnya.
  
  1. Pergerakan
Pergerakan  guru dalam kelas seperti beberapa langkah di sepenjang bahagian hadapan atau di antara barisan-barisan murid boleh menolong murid sentiasa bersedia dan menumpukan perhatian kepada pelajaran.     Elakkan  pergerakan ke hadapan dan ke belakang yang resah akan mengganggu tumpuan murid kepada pelajaran.
2.  Gerak geri  semula jadi guru (gesture)
Penggunaan pergerakan badan, tangan dan muka yang semulajadi untuk  menguatkan perkataan yang dituturkan dapat menarik perhatian murid.   Sebaliknya  pergerakan tubuh badan semulajadi yang tidak bermakna seperti mengejepkan mata atau mengelengkan kepala atau melambungkan sesuatu akan menghalang tumpuan kepada pelajaran.
3.  Mengubah nada pertuturan
Mengubah intonasi, nada suara dan kelajuan perkataan dapat mengekal minat murid terhadap pelajaran.     Suara yang mendadak, sentiasa tinggi dan kuat menimbulkan rasa kebimbangan, sebaliknya suara yang mendatar, kurang kuat dan kurang bertenaga menimbulkan rasa bosan terhadap pelajaran.
4.  Penglibatan murid secara lisan
Soalan, perbincangan murid dan peluang diberi kepada murid untuk melahirkan pendapat  menggalakkan murid melibatkan diri secara lisan dalam pelajaran.   Ini akan memberikan rasa seronok kepada murid.
5.  Penggunaan Pancaindera
Guru yang mengubah-ubah aktivitinya dan melibatkan pancaindera seperti penggunaan gambar atau model, dapat menambah tarikan dan minat murid kepada pelajaran, juga menambah kesan penyampaian maklumat kepada muridnya.
6.  Aktiviti Fizikal
Guru yang memberi peluang kepada murid membuat aktivi yang pelbagai akan    
menyeronokkan murid semasa mereka belajar.

Variasi Rangsangan yang berkesan ialah:-
  1. Matlamat guru hendaklah jelas tentang tujuan perubahan-perubahan dalam aktiviti yang digunakan dan ada perkaitan dengan isi pelajaran.
  2. Guru hendaklah menjalankan variasi rangsangan dengan licin agar tidak mengganggu perjalanan pelajaran.
  3. Guru hendaklah merancang dengan teliti, jika hendak menggunakan bahan bantu mengajar dan alat bantu mengajar.
  4. Guru perlu mengubah variasi rangsangan untuk memberi rangsangan kepada tindak balas murid.

Kemahiran Peneguhan
Melibatkan satu teknik mengajar yang boleh mengubah perlakuan murid dalam beberapa cara yang positif seperti guru memberi peneguhan dengan senyuman, angguk kepala, memuji murid kerana memberi jawapan yang baik, menggalakkan murid yang lambat belajar supaya terus tekun belajar, atau menulis ‘syabas’ dalam buku murid kerana kerja yang telah disempurnakan.     Peneguhan seperti ini akan membawa kepada perulangan  perlakuan yang  baik dan seterusnya akan membina sikap yang positif .    Peneguhan ini boleh diberikan kepada individu, kumpulan atau seluruh kelas. Bidang utama dalam peneguhan  ialah;-
  1. Peneguhan Lisan
Guru boleh menggalakkan murid belajar dengan menggunakan perkataan seperti   ‘baik’, ‘ia’, ‘betul’, ‘itu jawapan yang tepat’,  ‘bijak’,  ‘pandai’, ‘ bagus’, ‘kerja kamu sempurna’, ‘itu adalah cadangan yang baik’,  dan lain-lain peneguhan yang positif.
2.  Peneguhan Gerak Geri
Guru boleh memberi peneguhan dengan menunjukkan perasaan pada mukanya seperti senyuman, ketawa yang menyukakan, atau menggunakan gerakgeri tubuh badan sebagai isyarat persetujuan, seperti menganggukan kepala, mengangkat tangan, angkat bahu, menepuk tangan dan sebagainya.
3.  Peneguhan Dampingan
Guru boleh menunjukkan minat atas prestasi muridnya dengan mendekatinya, berdiri di sebelahnya dan duduk di sisi muridnya.
4.  Peneguhan Sentuhan
Guru boleh menunjukkan persetujuan dengan menepuk bahu atau belakang muridnya (sama jantina).
5.  Peneguhan aktiviti
Guru  melakukan aktiviti yang boleh menyukakan muridnya kerana murid menghasilkan  kerja yang baik.
6.  Peneguhan ganjaran
Guru menulis kata pujian atau memberi markah yang tinggi dalam buku kerja murid kerana telah menghasilkan kerja yang baik.     Bagi murid sekolah kebangsaan guru boleh memberi hadiah seperti pensel, gula-gula dan sebagainya untuk menggalakkan murid maju dalam pelajaranya.
Peneguhan yang berkesan ialah:-
  1. Kemesraan Dan Semangat
Kemesraan,  semangat dan kesungguhan yang ditunjukkan oleh guru terhadap perlakuan dan pencapaian murid adalah aspek penting dalam kemahiran peneguhan.
  1. Mempelbagaikan Penggunaan Peneguhan
Guru hendaklah mempelbagaikan peneguhan, peneguhan perkataan atau gerak-
geri yang selalu diulang akan hilang maknanya.
1.  Peneguhan Positif
Kajian telah menunjukkan bahawa peneguhan positif seperti pujian untuk jawapan yang belum selesai adalah lebih berkesan daripada peneguhan negatif seperti  ‘itu salah’ atau ‘jawapan kamu tidak tepat’.
2.  Kefahaman Murid Tentang Peneguhan
Peneguhan yang  berkesan, murid hendaklah mengetahui perkaitan antara peneguhan dengan perlakuan dan pencapaian mereka.      Guru hendaklah memikirkan faktor umur, jantina dan kumpulan sosial murid.

Kemahiran Penyoalan
Kemahiran penyoalan ialah kemahiran yang sangat kompleks berbanding dengan kemahiran yang lain.     Kemahiran ini tidak diberi penilaian dan tempat yang sewajarnya oleh guru semasa ia mengajar.   Ada bukti yang  menunjukkkan kemahiran ini tidak digunakan dengan sepenuhnya dan soalan-soalan yang ditanya adalah dari jenis soalan  aras rendah yang tidak memerlukan poemikiran yang kritis dan membina aras kognatif  aras tinggi.   Penggunaan kemahiran penyoalan dapat meningkat tahap pencapaian murid  dan dapat mewujudkan suasana pembelajaran sosial yang berkesan.
Penyoalan Yang Mudah Atau Asas
i.   Pembentukan soalan      -       guru hendaklah membuat soalan bentuk pendek,
padat dan menggunakan perkataan yang mudah difahami oleh murid.

ii.  Fokus       -      Guru hendaklah menyoal soalan yang umum supaya dapat
melibatkan ramai murid , hendaklah difokuskan kepada satu tugasan
sahaja,   sementara maklumat yang diperlukan mula mendapat idea, guru bolehlah
menyoal soalan yang lebih khusus.
iii.  Arah         –    Guru mengemukan soalan kepada semua murid dalam kelas, selepas
berhenti sejenak, tujukan soalan itu kepada  murid tertentu dengan memanggil nama
murid itu, atau menunjuk dengan tangan atau menganggukkkan kepala kearah
murid  yang hendak disoal.
iv.   Penyebaran         -       Guru hendaklah menyebarkan soalannya secara rawak
supaya dapat  menyoal semua kumpulan dalam kelasnya.
v.     Pemberitahuan              -           Guru hendaklah membuat tanda dalam soalannya
yang boleh menunjujkkan skop atau jenis jawapan yang ia perlukan.    Tanda itu
mungkin juga boleh membawa kepada jawapan kepada soalan itu.
Penyoalan yang kompleks
A)        i.     Mempelbagaikan peringkat soalan      -           Guru menyoal soalan yang
berbeza aras kesukarannya, dan meminta aras pemikiran yang berbeza.
ii.     Ingat semula       -           Penyoalan yang memerlukan murid mengingat
semula maklumat-maklumat yang mereka telah pelajari, kemudian guru
bolehlah menyoal soalan yang lebih kompleks.
iii.     Kefahaman       -           Soalan yang menguji kefahaman murid mengenai
sesuatu perkara.

iv.      Aplikasi            -           Soalan yang memberi peluang kepada murid agar
dapat menggunakan pengetahuan yang lalu.
v.       Analisis             -           Guru menyoal murid yang membolehkan murid
memeriksa bukti-bukti  dan kemudian membuat rumusan yang
membolehkan mereka mengurus dan melahirkan pemikiran mereka.
vi.      Sintisis               -           Guru melibatkan seorang murid atau beberapa
orang murid dalam aktiviti kreatif mengenai sesuatu situasi atau kejadian
yang memerlukan penyatuan beberapa idea.
vii.    Penilaian            -           Guru menyoal murid soalan yang memerlukan
mereka membuat anggapan mengenai idea-idea atau nilai-nilai, dan
kemudiannya memberi sebab-sebab untuk menyokong anggapan itu.
B)       i.     Penyungkilan      -           Guru menyoal murid soalan yang membolehkan
murid memikirkan jawapan yang lebih baik daripada jawapan yang
sebelumnya.
ii.   Soalan penjelasan            -           Guru meminta jawapan yang lebih
jelas  dan padat.
iii.   Soalan Penyokongan      -           Guru bertanyakan sebab mengapa jawapan
tertentu itu diberikan oleh muridnya.

iv.    Soalan Persetujuan       -           Guru menanya muridnya adakah mereka
setuju atau tidak dengan jawapan yang telah diberikan sebentar tadi.
v.     Soalan Contoh               -           Guru mengarahkan muridnya memberi
contoh-contoh yang menunjukkan maksud jawapan yang lalu.
Kemahiran penyoalan dalan Pengajaran mikro
Ø  Sebagai peraturan am, soalan dikemukakan kepada seluruh kelas dengan peruntukan masa diberi kepada murid untuk berfikir.
Ø  Guru hendaklah sesuaikan soalan dengan umur dan kebolehan yang  berbeza dalam kumpulan kelas itu.
Ø  Guru  perlu merancang soalan utama sebelum pengajaran itu dimulakan.
Ø  Guru hendaklah berhati-hati mengemukakan soalan dan  teliti  jawapan murid.

Kemahiran Mengilustrasi Dengan Contoh
Kemahiran ini memudahkan guru menyampaikan idea dan konsep yang abstrak. Guru meminta contoh daripada murid  dan  menyemak idea dan konsep itu telah difahami atau tidak.     Contoh yang baik dalam kemahiran ini ialah contoh yang biasa kepada murid.    Dengan mengaitkan contoh dan idea atau konsep, guru telah mengajar daripada perkara yang diketahui kepada perkara yang akan diketahui.     Dengan menggunakan contoh dalam kehidupan seharian, guru boleh menarik perhatian dan menimbulkan minat terhadap pelajarannya.

Pendekatan induktif dan deduktif dalam penggunaan contoh-contoh
Dua jenis pendekatan boleh digunakan dalam latihan kemahiran ini, iaitu pendekatan induktif  : contoh diikuti dengan peraturan, dan pendekatan deduktif: peraturan diikuti dengan contoh, soalan digunakan untuk mendapatkan contoh;-
i.     Contoh mudah                    -           guru menggunakan contoh mudah,
dinyatakan dengan jelas dan boleh dikaitkan dengan pengetahuan yang
lalu.
ii.     Contoh yang berkait dengan peraturan atau konsep     -
menggunakan contoh di mana peraturan atau konsep boleh digunakan.
iii.    Contoh ingin tahu              -           menggunakan contoh yang boleh
membangkitkan naluri ingin tahu dan minat murid.
iv.      Media yang sesuai            -           menggunakan media yang sesuai
dengan kebolehan , umur  dan pelajaran yang diajar.
v.       Pendekatan           -           memilih           pendekatan yang sesuai
dengan peringkat umur dan kebolehan murid dan pelajaran yang diajar.
vi.     Penglibatan murid            -           murid dilibatkan secara lisan, seperti
menjawab atau menyoal, atau bukan lisan, seperti menulis di papan
hitam atau menunjukcara dengan menggunakan contoh atau model


Kemahiran Penerangan
Penerangan ialah satu proses memberi kefahaman kepada orang lain,  dan kemahirannya ialah menentukan yang penerangan itu difahami.   Kemahiran memberi penerangan dengan tepat dan berkesan salah satu kemahiran yang mesti ada pada guru.      Oleh itu ada banyak peringkat dan bentuk kefahaman, juga banyak peringkat penerangan,
a.         Pentarifan      -           menjelaskan sesuatu isu
b.         Penerangan    -           menerangkan proses, struktur dan langkah-
           langkah.
c.         Sebab              -           pemberian alasan
Penerangan berstruktur
(a)              Penggunaan keutamaan -  guru nyatakan dengan jelas, tepat dan padat fakta utama yang terlibat.
(b)        Penggunaan contoh   -    perkara yang dititik beratkan ialah mudah, berkait,
           penggunaan media yang sesuai dan menimbulkan minat.
(c)        Penyimpulan       -        guru menyatakan perkara utama dalam
           penerangannya.    Dr. G.A. Brown,     ‘Penerangan ringkas sangat penting
           untuk penerangan yang berkesan’.

Penerangan Penyampaian
(a)         Penggunaan penyampaian yang jelas                 -           guru menerangkan
             sesuatu  aspek pada  satu masa, dan memfokuskan semula dengan
             menggunakan ringkasan atau ilastrasi.     Ia hendaklah menggunakan bahasa
             yang sesuai dan berhenti sejenak sebelum sesuatu aspek penting diterangkan.
(b)        Penggunaan penekanan variasi rangsangan      -           guru hendaklah
           menggunakan peringkat, nada dan intonasi suara yang boleh menyampaikan
           kepentingan yang berkaitan  dengan sesuatu.     Gerak geri dan pergerakan
           hendaklah digunakan dengan sewajarnya.
(c)          Penggunaan penekanan – petunjuk dan perkaitan dan keutamaan -
     menggunakan perkataan atau rangkai kata yang boleh membawa kepada
      sesuatu yang penting dalam penerangannya -   contoh:
Petunjuk        -           ‘Tiga bidang utama………….’
Perkaitan       -           ‘Ini  membawa kepada……………’
Keutamaan    -           ‘Dengan  ini……………….’
(d)    Jauhkan kekaburan          -           ini ada kaitan dengan penerangan yang
        jelas.     Elakkan menggunakan perkataan ‘…….. dan lain-lain, ……. dan
        sebagainya…….. dan yang sama sepertinya’.

(e)     Sekuens      -           guru boleh menggunakn pendekatan induktif atau deduktif,
         pelbagai rangsangan dan kaitan untuk menunjukkkan penerangan  ke arah yang
       betul.
(f)     Maklumat balas     -           penerangan guru janganlah panjang lebar, beri peluang
        murid menjelaskan kefahaman, sikap dan minat dan memberi peluang mendapat
      maklum balas. Guru hendaklah mengawal penyampaian, kelancaran, bahasa dan

      bilangan contoh yang digunakan.

BAHASA DAN MASYARAKAT (KAJIAAN SOSIOLINGUISTIK)

  BAHASA DAN MASYARAKAT (KAJIAAN SOSIOLINGUISTIK) Sosiolinguistik mengkaji hubungan bahasa dan masyarakat, yang nengaitkan dua bidang yan...

klik